Konstigt ljud vid styrning och knackande ljud under bilen

Alve1976
20 februari 2021 · 15 Inlägg

Hej!

Min bil (Volvo v70 (2004) har börjat låta konstigt när jag styr kraftigt speciellt vid rondeller. Bara vid vänstersväng. Kör jag sakta så låter det inget. När bilen sedan står still och jag vrider på ratten så låter det något mekaniskt ljud när jag vrider på ratten. När jag stänger av bilen igen och startar så återgår ljudet till normalt igen. Någon som vet vad det kan bero på?

Sen hörs det något knackande ljud under bilen. Låter som det kommer från vänster stötfångare. Som något sitter löst och slår i. Ljudet kommer vid ojämn väg eller när man kör på små ojämna vägar.

Kan nästan inget om bilar så mycket tacksam för bra och informerande svar hur jag kan lösa felen med bilen.

Senast redigerat av Alve1976 (20 februari 2021)

jaka54
20 februari 2021 · 5 719 Inlägg

Antagligen ett slitet knutkors! Men eftersom det låter även när du står still och vrider ratten så kan det vara lagret ovanför främre fjädern. Eller fjädern som är av.

Senast redigerat av jaka54 (20 februari 2021)

Skitungen
20 februari 2021 · 199 Inlägg

Alve1976 skrev:
Hej!

Min bil (Volvo v70 (2004) har börjat låta konstigt när jag styr kraftigt speciellt vid rondeller. Bara vid vänstersväng. Kör jag sakta så låter det inget. När bilen sedan står still och jag vrider på ratten så låter det något mekaniskt ljud när jag vrider på ratten. När jag stänger av bilen igen och startar så återgår ljudet till normalt igen. Någon som vet vad det kan bero på?

Sen hörs det något knackande ljud under bilen. Låter som det kommer från vänster stötfångare. Som något sitter löst och slår i. Ljudet kommer vid ojämn väg eller när man kör på små ojämna vägar.

Kan nästan inget om bilar så mycket tacksam för bra och informerande svar hur jag kan lösa felen med bilen.

Det förstnämnda kanske är någonting med servostyrningen? Har du kollat så att det finns olja i behållaren till servon?

Det som knackar låter som att det är något stabilisatorstag/krängningshammare som bussningarna börjar ge upp i.

Alve1976
20 februari 2021 · 15 Inlägg

Det finns olja i behållaren har jag sett.

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2021 · 10 277 Inlägg

Alve1976 skrev:
Hej!

Min bil (Volvo v70 (2004) har börjat låta konstigt när jag styr kraftigt speciellt vid rondeller. Bara vid vänstersväng. Kör jag sakta så låter det inget. När bilen sedan står still och jag vrider på ratten så låter det något mekaniskt ljud när jag vrider på ratten. När jag stänger av bilen igen och startar så återgår ljudet till normalt igen. Någon som vet vad det kan bero på?

Sen hörs det något knackande ljud under bilen. Låter som det kommer från vänster stötfångare. Som något sitter löst och slår i. Ljudet kommer vid ojämn väg eller när man kör på små ojämna vägar.

Kan nästan inget om bilar så mycket tacksam för bra och informerande svar hur jag kan lösa felen med bilen.

Kolla bakom hjulet så inte ett krängningshämmarstag gått av och hänger löst och slår emot hjulet/bilen. Skulle kunna ge ljud vid sväng både vid körning och stillastående. Påverkas dock inte av att du stänger av och startar om bilen, förstås...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
21 februari 2021 · 2 805 Inlägg

Myvket vanligt typfel på V70N är annars övre fjädersätet som ger sig i bussningen. Då blir det "bonk" i lite större gupp.
Alldeles intill är styrlagret för fjäderbenet. Brukar bli "spjoing" när man vrider ratten.
Man brukar normalt byta båda dom delarna när man fixar. Båda sidor av bilen rekomenderas.

Typfel nr2 på V70N är länkarmsbussningarna.
Främre speciellt. Dunkar också i gupp, men vanligt också att bilen drar åt ett håll vid acceleration. Även snedsliter däck. Särskilt om den sliter ut OCH insida mer än mitten av däcket = länkarmsbussning.

Nedre knutkorset till rattaxeln kan också kärva, men brukar ge resultatet trög styrning. Ofta ojämnt trögt över rattvarvet.  Sällan ljud.

Naturligtvis kan det vara spindelled, styrled och krängningsstag också.
Samma felfrekvens på dom som alla andra bilar.

Senast redigerat av Mossan1 (21 februari 2021)

Alve1976
26 februari 2021 · 15 Inlägg

Denna del är helt lös när jag gungade på bilen. På vänster sida. På andra sidan sitter den fast. Kan ljudet bero på det och vad är det för fel då? Något som går att spänna eller blir det ny fjädring?

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223824/223824-0603380ffb6233a9e5536866abd14863.jpg

Christian S
26 februari 2021 · 4 816 Inlägg

Alve1976 skrev:
Denna del är helt lös när jag gungade på bilen. På vänster sida. På andra sidan sitter den fast. Kan ljudet bero på det och vad är det för fel då? Något som går att spänna eller blir det ny fjädring?

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223824/223824-0603380ffb6233a9e5536866abd14863.jpg

som Mossan1 skrev, övre fjädersäte är.
här är en video på hur du byter den https://youtu.be/ADhwr155b-g

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mossan1
26 februari 2021 · 2 805 Inlägg

Alve1976 skrev:
Denna del är helt lös när jag gungade på bilen. På vänster sida. På andra sidan sitter den fast. Kan ljudet bero på det och vad är det för fel då? Något som går att spänna eller blir det ny fjädring?

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223824/223824-0603380ffb6233a9e5536866abd14863.jpg

Pilla bort plastlocket.
Släpp muttern därunder och lyft av mothållsbrickan.  Nu ser du bussningen i fjädersätet ovanifrån.
Är stålröret i mitten separerat från gummit, eller sprickor?
= Dags för byte av fjädersäte, och baserat på ljudfenomenet rekomenderas starkt byte av styrlagret samtidigt.

OBS!
Kör inte bilen, eller lyft inte hjulet från marken utan mothållsbrickan återmonterad.

Edit: förbaskade autocorrect

Senast redigerat av Mossan1 (26 februari 2021)

Alve1976
9 mars 2021 · 15 Inlägg

Om jag förstått allt rätt så kanske det räcker med att jag köper en ny fjäderbenslagring och ett fjädersäte för att få rätt på problemet och slippa det klonkande ljudet?

Kan jag prova köpa dessa delar och be en mekaniker byta och se om ljudet försvinner eftersom jag själv inte är kunnig att felsöka felet?

Mossan1
9 mars 2021 · 2 805 Inlägg

Det är SANNOLIKT felet.
En mekaniker finner ett annat fel annars.
Mindre verkstäder kan acceptera egna delar, men då får du ingen garanti alls.

Köp INTE för billiga delar. I detta fallet får man verkligen vad man betalar för.
Det är inget snobberi, för jag rekomenderar ofta Biltema mfl.
Inte på dessa delar!

Alve1976
15 mars 2021 · 15 Inlägg

Någon som vet vad det kostar att byta fjäderbenslagring och fjädersäte på en verkstad? Jag skickade och önskade offert men priset hamnade på 3000 kr. De kanske trodde jag skulle byta hela fjädern? Själv tycker jag inte det är rimligt med endast arbete.

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Alve1976 skrev:
Någon som vet vad det kostar att byta fjäderbenslagring och fjädersäte på en verkstad? Jag skickade och önskade offert men priset hamnade på 3000 kr. De kanske trodde jag skulle byta hela fjädern? Själv tycker jag inte det är rimligt med endast arbete.

Det är samma jobb att byta fjädern...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alve1976
15 mars 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

Alve1976 skrev:
Någon som vet vad det kostar att byta fjäderbenslagring och fjädersäte på en verkstad? Jag skickade och önskade offert men priset hamnade på 3000 kr. De kanske trodde jag skulle byta hela fjädern? Själv tycker jag inte det är rimligt med endast arbete.

Det är samma jobb att byta fjädern...

Det förstår jag men 3000 kr förstår jag inte för ett jobb som tar en halvtimme.

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Alve1976 skrev:

Brådhis skrev:

Alve1976 skrev:
Någon som vet vad det kostar att byta fjäderbenslagring och fjädersäte på en verkstad? Jag skickade och önskade offert men priset hamnade på 3000 kr. De kanske trodde jag skulle byta hela fjädern? Själv tycker jag inte det är rimligt med endast arbete.

Det är samma jobb att byta fjädern...

Det förstår jag men 3000 kr förstår jag inte för ett jobb som tar en halvtimme.

Varför gör du det inte själv då? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alve1976
15 mars 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför gör du det inte själv då? smile

Jag har tyvärr varken lyft eller verktyg som kan spänna ned fjädern.

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Alve1976 skrev:

Brådhis skrev:
Varför gör du det inte själv då? smile

Jag har tyvärr varken lyft eller verktyg som kan spänna ned fjädern.

Du känner inte att det kanske är just det du betalar för hos verkstaden då? smile Att dom har lyft, rätt verktyg och kunskapen. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alve1976
15 mars 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Du känner inte att det kanske är just det du betalar för hos verkstaden då? smile Att dom har lyft, rätt verktyg och kunskapen. wink

Jo, det är klart. Men jag kan ju köpa en fjäderspännare på Biltema och låna en lyft på en verkstad smile
Tycker ändå det är dyrt för en halvtimmes arbete. Man kanske ska bli bilmekaniker istället smile

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Alve1976 skrev:

Brådhis skrev:
Du känner inte att det kanske är just det du betalar för hos verkstaden då? smile Att dom har lyft, rätt verktyg och kunskapen. wink

Jo, det är klart. Men jag kan ju köpa en fjäderspännare på Biltema och låna en lyft på en verkstad smile
Tycker ändå det är dyrt för en halvtimmes arbete. Man kanske ska bli bilmekaniker istället smile

Varför gör du inte det då? smile

Du behöver för övrigt två fjäderspännare... Och lite hylsor, ringnycklar, spärrskaft, skiftnyckel (till propellermuttern). Detta förutsätter att det går att få loss krängningshämmarstagen utan problem. Vissa saknar greppet för blocknyckel på insidan och har istället endast en torx i änden på gängorna, då får man oftast kapa bort dom.

Så, det är nog tveksamt om verkstaden räknar på en halvtimmes jobb när dom ska ge ett fast pris i förväg. Deras erfarenhet säger dom nog att det kan ta längre tid...

Och nej, jag är inte mekaniker. Men jag har gjort ovanstående på flera av mina bilar genom åren. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alve1976
15 mars 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

Alve1976 skrev:

Brådhis skrev:
Du känner inte att det kanske är just det du betalar för hos verkstaden då? smile Att dom har lyft, rätt verktyg och kunskapen. wink

Jo, det är klart. Men jag kan ju köpa en fjäderspännare på Biltema och låna en lyft på en verkstad smile
Tycker ändå det är dyrt för en halvtimmes arbete. Man kanske ska bli bilmekaniker istället smile

Varför gör du inte det då? smile

Du behöver för övrigt två fjäderspännare... Och lite hylsor, ringnycklar, spärrskaft, skiftnyckel (till propellermuttern). Detta förutsätter att det går att få loss krängningshämmarstagen utan problem. Vissa saknar greppet för blocknyckel på insidan och har istället endast en torx i änden på gängorna, då får man oftast kapa bort dom.

Så, det är nog tveksamt om verkstaden räknar på en halvtimmes jobb när dom ska ge ett fast pris i förväg. Deras erfarenhet säger dom nog att det kan ta längre tid...

Och nej, jag är inte mekaniker. Men jag har gjort ovanstående på flera av mina bilar genom åren. smile

Har kikat och fjäderspännare säljs ju parvis såklart smile
Ska överväga att fixa själv men bilen ska besiktas inom 15 dagar. Därför jag är lite smått nervös att hinna fixa också. Vet inte om de är hårda på sånt när fjädern klånkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang