Ställa av eller inte

ArvidF
26 februari 2021 · 2 Inlägg

Jag ska sälja en defekt Volvo V70 (knackar i motorn och oljeläckage vevaxeltätning.
Bör jag ställa av den innan försäljning?
Den är besiktigad till 2021-01-31.

Tacksam för svar!

zleepy Trucker
26 februari 2021 · 1 391 Inlägg

Tja, vill du bjussa nya ägaren på skatten så ställer du inte av, men är det någon tusing att få tillbaka så ställ av den... annars om det är småpengar och du känner dig generös så låt den vara påställd smile

om den är bessad till 2021/01/31 så har den körförbud nu, så behöver den ändå inte vara i trafik..
jag hade upplyst köparen om att bilen varit avställd (oskattad) och att det går att ställa på den i samband med ägarbyte i appen, så får nya ägaren betala skatten för sitt fordon smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Brådhis * Voff voff *
26 februari 2021 · 10 276 Inlägg

ArvidF skrev:
Jag ska sälja en defekt Volvo V70 (knackar i motorn och oljeläckage vevaxeltätning.
Bör jag ställa av den innan försäljning?
Den är besiktigad till 2021-01-31.

Tacksam för svar!

Vill du ha tillbaka skatten eller inte?

Är den ändå inte körbar lär ju köparen inte bry sig nämnvärt.

Finns ju dock inget mer irriterande i annonser idag än "katalysatorn är såld" och "avställd" på i övrigt fungerande bilar...

Senast redigerat av Brådhis (26 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ArvidF
26 februari 2021 · 2 Inlägg

zleepy skrev:
Tja, vill du bjussa nya ägaren på skatten så ställer du inte av, men är det någon tusing att få tillbaka så ställ av den... annars om det är småpengar och du känner dig generös så låt den vara påställd smile

om den är bessad till 2021/01/31 så har den körförbud nu, så behöver den ändå inte vara i trafik..
jag hade upplyst köparen om att bilen varit avställd (oskattad) och att det går att ställa på den i samband med ägarbyte i appen, så får nya ägaren betala skatten för sitt fordon smile

Sorry j,ag skrev fel, den är besiktigad till sista mars

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

granadadr
26 februari 2021 · 7 286 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

bes å skatt följer ej varandra wink så han kan gott å väl få tillbaka för typ 2 månader på skatten ,, jag säger STÄLL AV,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
26 februari 2021 · 10 276 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

Beror ju helt på när skattemånaden är. Besiktningsperioden har ingenting med skattemånaden att göra längre. En av mina bilar tex har besiktningsperiod i mars och skattas i augusti...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

Beror ju helt på när skattemånaden är. Besiktningsperioden har ingenting med skattemånaden att göra längre. En av mina bilar tex har besiktningsperiod i mars och skattas i augusti...

mm totalt hopplöst det där tyvärr..    annars hade man ju skaplig koll idag så blir det som en liten överaskning..... oj bilen skulle ha blivit bes för en månad sen ;-)


tur jag alltid är på väg till bilprovingen... har ju fördelen att jag har bilprovningen kanske 300meter från hemmet.. och sen har jag en station 50meter från jobbet ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
johanbrolin
26 februari 2021 · 108 Inlägg

Kanske kan vara lättare att sälja en trasig bil om den är skattad? köparen tror han får "rabatt" när han ställer av den och får lite pengar tillbaka wink

Senast redigerat av johanbrolin (26 februari 2021)

Stora fötter - Stora skor
Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Försäkringen kostar pengar också.

Lucif3r
26 februari 2021 · 2 208 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

Beror ju helt på när skattemånaden är. Besiktningsperioden har ingenting med skattemånaden att göra längre. En av mina bilar tex har besiktningsperiod i mars och skattas i augusti...

Nej, men man får inte tillbaka skatten för, i det här fallet, mars om man ställer av den 1a mars eller senare. mars är då "förbrukad" i skatt.
Ställer man däremot av den 28e feb. eller tidigare får man tillbaka skatten även för mars månad.

Därför är det alltid smart att försöka ställa av bilen så sent i månaden som möjligt, och ställa på den så tidigt i månaden som möjligt, för att få ut det mesta av skatten smile

Helt rätt att skattemånad inte har något samband med besiktningsperioden(längre) dock, men det var ju inte det som var frågan i det här fallet.

Brådhis * Voff voff *
26 februari 2021 · 10 276 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

Beror ju helt på när skattemånaden är. Besiktningsperioden har ingenting med skattemånaden att göra längre. En av mina bilar tex har besiktningsperiod i mars och skattas i augusti...

Nej, men man får inte tillbaka skatten för, i det här fallet, mars om man ställer av den 1a mars eller senare. mars är då "förbrukad" i skatt.
Ställer man däremot av den 28e feb. eller tidigare får man tillbaka skatten även för mars månad.

Därför är det alltid smart att försöka ställa av bilen så sent i månaden som möjligt, och ställa på den så tidigt i månaden som möjligt, för att få ut det mesta av skatten smile

Helt rätt att skattemånad inte har något samband med besiktningsperioden(längre) dock, men det var ju inte det som var frågan i det här fallet.

Håller med i det om att ställa av sent och ställa på tidigt, men det jag svarade på var:

Bassiehof skrev:
Du får ingenting tillbaka från 1 mars ändå om du inte ställer av den i helgen.

Vilket inte stämmer (om inte bilen har mars som huvuduppbördsmånad). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
2 mars 2021 · 10 388 Inlägg

För att klargöra;

Ett fordon ställs av den 1 september. Vi betalar tillbaka fordonsskatt från och med september månad.

Ett fordon ställs av den 5 mars. Vi betalar tillbaka fordonsskatt från och med april månad.


https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … av-fordon/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang