Kära dagbok, idag har det varit en bra dag. Mycket pill. Igen. Men visst är det något speciellt med bilmekande? Egentid. Harmoni. När det går bra.
Jag lekte med tanken att sätta en dash bar mellan burens A-stolpar för att styva upp det hela ytterligare. Och skydda mer förstås. Adderar tyvärr extra vikt, men jag får gå på en diet eller nåt för att viktkompensera, haha! Jag tog helt enkelt pappkärnan från en rulle presentpapper och lackade svart lite hafsigt och höll upp på plats. Klick. Satte mig också i förarsätet och kollade så att denna dash bar inte skulle komma i vägen för mina långa ben. Ingen fara. Och så testade jag att nå switcharna på panelen. Jodå. Jag har visserligen svårt att nå dem oavsett vad eftersom jag sitter så pass långt bak i de skålade stolarna, som dessutom sitter 12 cm längre bak än i originalutförandet. Jag skaffade faktiskt förlängningsdelar till switcharna för ett tag sedan i tron om att de var i bakelit/hårdplast, dvs helt enkelt en pinne man trär på switcharna så att de blir 6 cm längre. Men de var mjuka. Hallå? Vad har man för nytta av sådana? Jag når dem bättre, absolut, men när man ska manövrera dem så är de slaka och ställer inte switcharna i annat läge. Crap.
Och så har jag tidigare bara fäst grillen provosoriskt i ovankant. Det finns fler infästningar däribland i underkant. Men det nya grenröret från "Down under" byggde tyvärr ut en bit vilket gör att det ligger an mot grillen. Så jag var tvungen att tillverka distanser för att flytta ut grillen en aning. Så det blev till att kapa en bit bränsleslang och modifiera lite med en minislipmaskin. Smack, där satt dem!
Tog även en snabbkik på hjulinställningen med blotta ögat. Hiskeligt mycket Toe out, men enligt papper ska det vara så på framhjulen, men inte sååååå mycket. Får justeras senare. Men... hjulen lutar en hel del också. Mina trotjänare Google och Youtube berättade för mig att det kallas Negative camber (man lär sig något nytt varje dag). Laddade genast ner appen Angle på mobilen och höll den upp mot en längre linjal längs med fälgkanten. Jodå, det "digitala vattenpasset" visade på 2° Negative camber. Vet visserligen inte hur exakt appen/telefonen mäter. Rent estetiskt tycker jag att bilen ser "kobent" ut, men läste vidare på brittiska minispecialisters sajter att racingbilar körs med Negative camber för att utnyttja centrifugalkrafterna vilket ger rappare hantering och grepp i svängarna. Ja, eller nåt åt det hållet. Nu ska ju detta inte bli en racingbil, så jag funderar vidare kring att kanske justera cambern till att vara mer neutral. Vad jag vet så är hela hjulupphängningen i originalutförande så jag förstod inte varför det var så mycket lutning. Kan hända att de nya fjädrarna, sänkningen samt den tyngre Suzuki-motorn gör sitt.
Och mycket riktigt blev kromlisterna till instrumentpanelen sprayade med primer igårkväll. De härdade fint fram tills lunch idag då jag lade på ett första lager med mattsvart färg. Så nice! Kör ett lager till imorrn. Kromlisten till hastighetsmätaren gjordes aldrig men jag hade ju som sagt en idé gällande den. Men jag lär nog prima och lacka den mattsvart ändå, ifall min idé inte faller väl ut. Lär få veta senare i veckan hur det blir.
• • • TRANSLATION • • •
Reply to post: Really nice! 👍🏼
Reply to post: Detailed and careful work 👍👍
Dear diary, today has been a good day. A lot of tinkering. Again. But isn't there something special about working on cars? Me time. Harmony. When things go well.
I toyed with the idea of putting a dash bar between the cage's A-pillars to further stiffen it. And protect more, of course. Unfortunately adds extra weight, but I'll have to go on a diet or something to compensate, haha! I simply took the cardboard core from a roll of gift wrap, hastily painted it black, and held it in place. Click. I also sat in the driver's seat and checked that this dash bar wouldn't get in the way of my long legs. No problem. And then I tried reaching the switches on the panel. Sure thing. I do have a hard time reaching them regardless because I sit so far back in the bucket seats, which are also positioned 12 cm further back than in the original design. I actually bought extension parts for the switches a while ago, thinking they were made of bakelite/hard plastic, basically just a stick to slide onto the switches to make them 6 cm longer. But they were soft. Hello? What's the use of those? I can reach them better, absolutely, but when you operate them, they're loose and don't put the switches in a different position. Crap.
And I had previously only attached the grille provisionally at the top. There are more attachments, including at the bottom. But unfortunately, the new exhaust manifold from "Down under" built out a bit, which means it contacts the grille. So I had to make spacers to move the grille out a bit. So I had to cut a piece of fuel hose and modify it a bit with a mini grinder. Smack, there they were!
Also took a quick look at the wheel alignment by eye. A heck of a lot of toe-out, but according to the paperwork, that's how it should be on the front wheels, just not so much. Needs adjusting later. But... the wheels are tilted quite a bit too. My trusty Google and YouTube told me it's called negative camber (you learn something new every day). Immediately downloaded the Angle app on my phone and held it against a long ruler along the rim edge. Indeed, the "digital level" showed 2° negative camber. Don't really know how accurately the app/phone measures. Aesthetically, I think the car looks "knock-kneed," but I read further on British mini specialist sites that racing cars run with negative camber to take advantage of centrifugal forces, providing sharper handling and grip in corners. Yes, or something like that. Now, this is not going to be a racing car, so I'm considering adjusting the camber to be more neutral. As far as I know, the entire suspension is in the original design, so I didn't understand why there was so much tilt. Maybe the new springs, the lowering, and the heavier Suzuki engine are having their effect.
And sure enough, the chrome trims for the instrument panel were sprayed with primer last night. They cured nicely until lunch today when I applied the first layer of matte black paint. So nice! Will do another layer tomorrow. The chrome trim for the speedometer wasn't done, but, as I said, I had an idea about it. But I'll probably prime and paint it matte black anyway, in case my idea doesn't turn out well. Will find out later this week how it goes.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)