Åtgärda lite för höga CO värden

Henkix
26 februari 2021 · 6 737 Inlägg

Hallå smile

Min mammas Renault clio med 1.2 liters motor på 20000 mil från 1999 gick ej igenom besiktningen på grund av för höga co värden.

Jag ska åtgärda detta åt henne men har aldrig innan åtgärdat en bil med felaktiga avgasvärden och vill gärna ha lite tips på vad man kan titta på big_smile

Lite info som kanske kan vara bra att veta:

Innan besiktning svetsade jag en läcka i avgassystemet samt tätade en läckande skarv.

Tändstift tändkablar och tändspole byttes till helt nya i januari i år.

Oljan byttes senast i typ april förra året, var någon billigare halvsyntet från mekonomen.

Bilen används oftast bara mindre rundor inne i samhället, hon körde dock ca 1mil 100-väg innan besiktning för den skulle bli varm. Även besiktningsmannen gasade ur den.

Bilen går helt normalt inga problem alls smile

En bild på värdena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8e9e8a979dc2907906d72707a49e454d.jpg

Lite tips och så så vore jag väldigt glad tongue och hon också smile

Kan det förresten vara lambda-sonden som behöver bytas tro? I och med att värdet ligger på gränsen.

Trevlig helg. Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
simlar
26 februari 2021 · 5 516 Inlägg

Ny olja, oljefilter och luftfilter samt köra bilen ordentligt varm så ska du se att värdena blir bra smile

Dom är väldigt nära gränsen, HC är onormalt hög för en bil med katalysator vilket tyder på att katalysatorn inte var tillräckligt varm eller att för mycket kolväten passerar oförbränt.
Lambdavärdet är lågt vilket tyder på för fet bränsleblanding.

Gissar att bilen körs försiktigt och främst korta sträckor?
Då räcker det inte att varmköra bilen i 1mil i 100km/h (det är 6minuters körning) utan oljan måste hållas över 80°C i minst 1h för att ordentligt ånga ur och förbränna all bensin som samlats i motoroljan.
Eller bara se till att göra oljebyte innan varje besiktning, byta olja 1gång per år är ändå att rekommendera oavsett hur få mil man kör.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 669 Inlägg

den går fett av en anledning..   kolla vad lambdan visar för något med en dator så får du nog ett hum om det är lambdan som är dålig...

att co här hög har enbart med att bile går fett.. 

inget avgasläckage före lambda sonden? så den drar in luft där för då tror lambdan att bilen går snålt fast den inte gör det

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
26 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, häll i en rejäl skvätt E85 o blås ur bilen. Den kommer visa underbara resultat vid ombes.

mvh/husse

jaka54
27 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Fuska inte med E85 utan fixa felet istället. Byt olja och filter och kör motorn varm innan besiktningen, eventuellt åk till en meck och kolla lamdasonden och eventuella felkoder.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2021 · 13 669 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Fuska inte med E85 utan fixa felet istället. Byt olja och filter och kör motorn varm innan besiktningen, eventuellt åk till en meck och kolla lamdasonden och eventuella felkoder.

håller med..   e85 kan eventuellt hjälpa för att få bilen genom bes.. men det löser ju inte det faktistka problemet att bilen går för fett..  vilket är rätt dåligt för bränsleekonomin..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
27 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Henkix skrev:
Innan besiktning svetsade jag en läcka i avgassystemet samt tätade en läckande skarv.

Är det verkligen helt 100% tätt nu? Om det kommer in luft bakvägen blir det dåliga avgasvärden

husseman
27 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmmm, en clio från 99 som körs av en dam, några hundra mil om året o redan gått 20k är värd mindre än vad kostnaden för en ny L-sond blir. Men det e´min åsikt..
mvh/husse

Henkix
16 mars 2021 · 6 737 Inlägg

Hej igen 😋

Jag tackar så mycket till alla som svarat här det uppskattas big_smile

Jag hade bilen hemma förra veckan. Kollade avgaset så det var tätt överallt vilket det var.

Letade tjuvluft men hittade inget.

Blåste rent luftfiltret som är ca 2 år gammalt

Byte motorolja och filter

Rengjorde vevhusventilation

Byte lambdasond

Idag var det ombesiktning och detta blev resultatet, helt utan etanol i tanken big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-af533729bcb1263208d59ee3ef5449c8.jpg

Hade vart kul o vetat vad felet var, enda jag märkte var att isoleringen på 2 av lambdans kablar var sönderskavda. Men kablarna var fortfarande hela smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
spillolja
16 mars 2021 · 4 014 Inlägg

En Renault är alltid värd att bevara

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
16 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Förmodligen lambdasonden, allmän service förbättrar värdena men inte så mycket

spillolja
16 mars 2021 · 4 014 Inlägg

E85 en slurk är inte fel, tag E85  för 50:- resten bensin, bilen får då en liten kick

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang