Driva 6.5 högtalare

Jacobv70n
6 mars 2021 · 30 Inlägg

Hej har nu köpt mig ett par Phoenix Gold zpro654.

Funderar nu över hur de kommer bli att driva dom med tanka på att jag ej har ett slutsteg till dem. Kommer det funka med endast stereon (gas gma151bt) då högtalarna ligger på 150w RMS och 300w max medans stereon endast ger ut 50w max.

Tacksam för svar mvh Jacob.

patrik79
7 mars 2021 · 782 Inlägg

Du kommer få ljud ur högtalarna om du kopplar de direkt till stereon och inget kommer gå sönder så länge du inte drar på så det låter illa.

Högtalarna du har köpt klarar dock inte av att leverera alla frekvenser och du behöver komplettera, helst med ett kit (tex 4" högtalare, delningsfilter och diskanter) alternativt delningsfilter och diskant och koppla ihop det med dina Phoenix gold högtalare.

Med ett slutsteg och delningsfileter till dina nya högtalare så kommer de låta bättre än med bara effekten från stereon. Har du redan ett större system med flera slutsteg, frontsystem och bas och du bara har tänkt att komplettera med midbasar så tror jag det kommer låta sämre om du kopplar in dessa direkt på stereon, vänta då hellre tills du har hittat ett slutsteg till.

Jacobv70n
7 mars 2021 · 30 Inlägg

Tack för svar har installerat en bas låda och har fortfarande original 6.5 koax bah plus orginal diskanten i dör och i d stolpen 👍

patrik79
7 mars 2021 · 782 Inlägg

Jacobv70n skrev:
Tack för svar har installerat en bas låda och har fortfarande original 6.5 koax bah plus orginal diskanten i dör och i d stolpen 👍

Då är det bara koppla in och testa 👍

Jacobv70n
15 mars 2021 · 30 Inlägg

Blev otroligt bra skillnad i ljudkvalitet och ljudnivå. Rekommenderas starkt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang