Spela in 2-kanaligt ljud på en laptop ASUS Vivobook, ny.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2021 · 17 345 Inlägg

Japp. Jag har 2 mikrofoner och ett 4-kanligt mixerbord (Anslutet med USB, main out finns). Öppnar man kameran så hörs bägge micarna fint. Spelar man in så klipper den ena micen men fungerar bra i övrigt.

Går det eller försöker jag något omöjligt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2021 · 13 644 Inlägg

borde ju vara någon inställning man måste göra...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2021 · 17 345 Inlägg

Efter en hel del googlande så sammanfattar en sida det rätt bra:
"We can’t change the fact that computer or software allows only one input source."

Man kan ha 2 mikrofoner men när det kommer till stereo är det tydligen tvärstopp. Det var väl tur att jag tog i och köpte ett 4-kanaligt mixerbord utan att läsa på ordentligt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
5 mars 2021 · 1 429 Inlägg

Vad är det du vill spela in?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2021 · 17 345 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vad är det du vill spela in?

Du kan vara lugn. Jag ska INTE sjunga. Men tänkte starta en youtube-kanal (som alla andra). Dock med lite bättre utrustning än den typiska 14-åringen... Givetvis ska den handla om nyheter i allmänhet/bilar i synnerhet i första hand.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
6 mars 2021 · 9 296 Inlägg

Låter märkligt att det inte skulle gå. Teorin bakom mixerbordet är ju att få ihop alla signaler oavsett hur många till så att säga två, höger och vänster. Jag skulle se om du inte kan kombinera mixerbordet med ett externt ljudkort.

Edit: Sedan skulle jag ladda ner programmet Reaper, det är gratis och väldigt intuitivt och lätthanterat.

Jag har ju en del tid bakom mixerbord i bagaget (30 år i olika rockband) men jag är inte väldigt insatt i det tekniska egentligen, men med Reaper och ett extern ljudkort kan du göra precis vad som helst.

Senast redigerat av caromania (6 mars 2021)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lucif3r
6 mars 2021 · 2 173 Inlägg

Nu är jag inte ett dugg insatt i just kombinationen mixerbord, men dom flesta datorer har bara mono på line-in/mic anlustningen. Har man en dator med både mic och line-in ingång så brukar iaf line-in vara i stereo, men mic fortfarande mono. Finns inget som hindrar en från att inte använda line-in som mic-ingång dock smile
Så, om microfonen och/eller mixerbordet är anslutet till datorn via dom så kan felet mycket väl ligga där.

Mjukvarubegränsningar( t ex "stödjer bara en mic") kan enkelt kringgås med ytterligare programvara som spelar in ljudet från micen som inte huvudprogrammet spelar in ifrån. Sen slår man bara ihop dom i videoeditorn sen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2021 · 17 345 Inlägg

caromania skrev:
Låter märkligt att det inte skulle gå. Teorin bakom mixerbordet är ju att få ihop alla signaler oavsett hur många till så att säga två, höger och vänster. Jag skulle se om du inte kan kombinera mixerbordet med ett externt ljudkort.

Edit: Sedan skulle jag ladda ner programmet Reaper, det är gratis och väldigt intuitivt och lätthanterat.

Jag har ju en del tid bakom mixerbord i bagaget (30 år i olika rockband) men jag är inte väldigt insatt i det tekniska egentligen, men med Reaper och ett extern ljudkort kan du göra precis vad som helst.

Då förstår du säkert varför jag vill ha in signalerna i mixerbordet först. Det är en jävla skillnad i ljudkvalitet på XLR-matade kondenstatormicar med valfri Gain och en simpel 3.5mm ingående som datorn ska försöka boosta upp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
6 mars 2021 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Låter märkligt att det inte skulle gå. Teorin bakom mixerbordet är ju att få ihop alla signaler oavsett hur många till så att säga två, höger och vänster. Jag skulle se om du inte kan kombinera mixerbordet med ett externt ljudkort.

Edit: Sedan skulle jag ladda ner programmet Reaper, det är gratis och väldigt intuitivt och lätthanterat.

Jag har ju en del tid bakom mixerbord i bagaget (30 år i olika rockband) men jag är inte väldigt insatt i det tekniska egentligen, men med Reaper och ett extern ljudkort kan du göra precis vad som helst.

Då förstår du säkert varför jag vill ha in signalerna i mixerbordet först. Det är en jävla skillnad i ljudkvalitet på XLR-matade kondenstatormicar med valfri Gain och en simpel 3.5mm ingående som datorn ska försöka boosta upp...

Ja XLR är ett måste om man vill ha lite kvalitet, men jag är nog inte med riktigt, är det alltså redan i mixerbordet som bara en mic funkar när du spelar in? Kan inte stämma. Det borde def lösas med ett externt ljudkort att få in allt i datorn och sådana hittar man på Kjelle för några hundra. Ladda ner Reaper och lek med det. Synnerligen beroendeframkallande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2021 · 17 345 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
text

Då förstår du säkert varför jag vill ha in signalerna i mixerbordet först. Det är en jävla skillnad i ljudkvalitet på XLR-matade kondenstatormicar med valfri Gain och en simpel 3.5mm ingående som datorn ska försöka boosta upp...

Ja XLR är ett måste om man vill ha lite kvalitet, men jag är nog inte med riktigt, är det alltså redan i mixerbordet som bara en mic funkar när du spelar in? Kan inte stämma. Det borde def lösas med ett externt ljudkort att få in allt i datorn och sådana hittar man på Kjelle för några hundra. Ladda ner Reaper och lek med det. Synnerligen beroendeframkallande.

Reaper installerat. Även VoiceMeter.

Nejdå. kopplar man in hörlurar i mixern så hörs bägge micarna fint och det går panorera mellan dessa hej vilt. Även kopplat ytterligare 2 ljudkällor på kanal tre och fyra och allt fungerar som det ska. Det är när jag släpper ut en mic enbart på höger kanal och vice versa på vänster som det spårar ur. Då tar den bara en mic.

Sätter jag de i mittenläge så de matar bägge kanalerna ut så fungerar bägge. Vilket får mig att misstänka mono-ingång på datorn.

Blir nog något externt ljudkort vad det lider. Men får lugna mig lite med inköpen nu... Som frun sa: "Nu har du fyllt ditt hobbyrum med prylar, men var ska du sitta?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2021 · 13 644 Inlägg

testa en fuling koppla om xlr.   så du kör en mic på högra kanalen och den andra på vänstra kanalen..   för du har väll xlr dessa brukar ju vara rätt smidiga att löda lite i.. smile

ivärsta fall kan du behöva vända på kabeln på ena sidan..   kanske räcker det med att flippa ena kabeln och ändra sidor på siignal kablarna..      har ingen aning igentligen utan bara en idee

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2021 · 17 345 Inlägg

Growe skrev:
testa en fuling koppla om xlr.   så du kör en mic på högra kanalen och den andra på vänstra kanalen..   för du har väll xlr dessa brukar ju vara rätt smidiga att löda lite i.. smile

ivärsta fall kan du behöva vända på kabeln på ena sidan..   kanske räcker det med att flippa ena kabeln och ändra sidor på siignal kablarna..      har ingen aning igentligen utan bara en idee

Det är ju, även om mixerbordet är mycket basic, en hel del rattar och reglage på. Kanske skruvat bort mig bara. men ska prova att labba lite med och släppa ut vänster och höger på de olika kanalerna och se om problemet flyttar på sig.

Men tackar givetvis för all input!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt
7 mars 2021 · 10 379 Inlägg

Där är inte en dator (ens budgetlaptop....möjligen med något wish-undantag) de senaste "tio åren" som inte har stereo på ingången.

Det felar på något annat håll.

P500:at har dessutom inbyggt ljudkort, så där har du "redan nu" ditt externa ljudkort.

Påståendet (var det nu var hämtat ifrån) om att en dator, eller mjukvaran inte klarar av mer än två kanaler (dvs stereo) är dels inte sann, men kör du via mixerbordet spelar det ingen roll, då kör du ju bara in två i datorn.

Men jodå, datorer och mjukvara klarar betydligt mer än 2 kanaler i stöten. Dock kanske inte just på integrerade ljudkort (ska väl tilläggas)  Och, ska du trots allt "förmixa" det utanför datorn (via din mixer) spelar det ingen roll.

Skulle nog vilja sätta mina slantar på att det är någon inställning, någonstans, som ställer till det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang