Tjuvström Audi a4 2004 trots alla säkringar draget

tnordlan
7 mars 2021 · 7 Inlägg

Hej,

skulle gärna vilja få några förslag på hur jag kan kolla vidare.

Batteri börja laddas ur väldigt snabbt i höstas. Köpte ett nytt, efter 2 veckor då bilen var stilla var det urladdat. Kollade följande med multimeter


Batteri spänning
    Motor är på 14.34v
    Motor av 13.26v
   
    Kombiinstrument og klima säkring av
    Motor av efter 2d 12.82v
   
    Motor av efter 3 dagar 12.84v
    Motor är på efter 3 dagar 14.46v
   
       Motor av 3 dagar efter 1 timmas körning 12.65v

Tjuvström
Jag har kopplat av plus polen och mät amp med multimetern får då runt 0.8 ampare i tjuvström. Och då dragit säkring efter säkring. När jag dragit alla säkringar är det 0.15 ampere i tjuvström

       De två säkringar som minskar tjuvströmmen mäst är
            - Instrumentpanel minskar 0.20 ampare
            - Klimasystemet    minskar 0.20 ampare

      och så har vi 2 andra säkringar som minskar tjuvström med 0.05


Det som jag finner konstigt är att när alla säkringar är dragena så har jag 0.15 ampere i tjuvström. I tillägg att det är flere säkringar som drastiskt påverkar problemet. Är det så att det finns säkringar i motorummet  eller problem med relä i motor rummet som kan vara trasigt?

All möjlig hjälp tas tacksamt emot. Vill gärna fixa det istället för en dyr verkstads räkning på en 17 år gammal bil. Förutom detta så är billen hel, rostfri och ser väldigt fräsh ut. Därför vill jag helst inte skrota och kjöpa nu.

Tack på förhand,

Tomas smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2021 · 13 644 Inlägg

testat koppla loss generatorn?  dom kan paja och dra ström...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
7 mars 2021 · 10 204 Inlägg

Är bilen låst och har varit det en stund när du mäter? Många bilar är aktiva även en stund efter man stängt av/låst dom. Tänker bara så du inte får felaktiga värden pga det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tnordlan
7 mars 2021 · 7 Inlägg

Growe skrev:
testat koppla loss generatorn?  dom kan paja och dra ström...

Tack för input.

Är detta nått jag enkelt och säkert kan göra själv? innan jag kopplar bort det, skall jag kolla spänningen på det och på så set se om det är trasigt.

Tomas smile

tnordlan
7 mars 2021 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Är bilen låst och har varit det en stund när du mäter? Många bilar är aktiva även en stund efter man stängt av/låst dom. Tänker bara så du inte får felaktiga värden pga det.

Tack

Jag har inte satt på larmet men har någ stängt dörrarna aldeles innan jag mätt. Men jag skall öppna motorhuven och stänga alla dörrar över natten och kolla tjuvström utan säkringar imorgon bitti.

Tomas smile

it_mutt
7 mars 2021 · 10 379 Inlägg

tnordlan skrev:

Brådhis skrev:
Är bilen låst och har varit det en stund när du mäter? Många bilar är aktiva även en stund efter man stängt av/låst dom. Tänker bara så du inte får felaktiga värden pga det.

Tack

Jag har inte satt på larmet men har någ stängt dörrarna aldeles innan jag mätt. Men jag skall öppna motorhuven och stänga alla dörrar över natten och kolla tjuvström utan säkringar imorgon bitti.

Tomas smile

Vill du ha en "ordentlig" mätning, så stäng dörrarna, öppna huven men "lås huvlåset" med hjälp av en mejsel eller liknande, lås sen bilen och vänta "ett gäng timmar".

Precis som Brådhis skriver är det inte ovanligt att bilarna är, åtminstone elektriskt, "aktiva" en bra stund efter man stängt och låst dessa.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Mossan1
9 mars 2021 · 2 733 Inlägg

Brukar ta ca 5min för CAN system att gå i dvala. Före det drar det gamla bra med ström.

Kom ihåg att du har skapat en mängd felkoder i alla noder nu, med att rycka säkringar. Konfigureringsfel, mm som kan luras vid framtida OBD felsökning.

torsen
9 mars 2021 · 7 189 Inlägg

Har bilen draganordning?

tnordlan
9 mars 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Brukar ta ca 5min för CAN system att gå i dvala. Före det drar det gamla bra med ström.

Kom ihåg att du har skapat en mängd felkoder i alla noder nu, med att rycka säkringar. Konfigureringsfel, mm som kan luras vid framtida OBD felsökning.

Tack för inspelen, tänker jag tar en första tjuvström mätning efter att den fått vila på alla säkringar på plats. Sedan rycker jag ut alla och låter den vila och gör en tjuvström mätning.

Tomas smile

tnordlan
9 mars 2021 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Har bilen draganordning?

Nej det har den inte, en väldigt enkel A4 med i stort sätt ingen extra utrustning.

Tomas smile

tnordlan
15 mars 2021 · 7 Inlägg

tnordlan skrev:

Mossan1 skrev:
Brukar ta ca 5min för CAN system att gå i dvala. Före det drar det gamla bra med ström.

Kom ihåg att du har skapat en mängd felkoder i alla noder nu, med att rycka säkringar. Konfigureringsfel, mm som kan luras vid framtida OBD felsökning.

Tack för inspelen, tänker jag tar en första tjuvström mätning efter att den fått vila på alla säkringar på plats. Sedan rycker jag ut alla och låter den vila och gör en tjuvström mätning.

Tomas smile

Jag testade att låta bilen vila ett par timmar efter att bara motorhuven var öppen (lurade motorhuv låset med skruvmeisel).

tjuvstömmen var identisk, ingen minskning.

tnordlan
15 mars 2021 · 7 Inlägg

Growe skrev:
testat koppla loss generatorn?  dom kan paja och dra ström...

Jag har inte gjort det än. Men när jag mäter spänning när motorn är av ligger den på 13.26v när den är på ligger det på 14.34v. borde inte de tyda på att generatorn fungerar.

Eller kan det vara så att generator är trasig fast den hjälper ladda batteriet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang