Volvo ställer om helt till elbilar

Low
8 mars 2021 · 3 296 Inlägg

Mil kostnad på 2:-/mil är en dålig argument. När tillräckligt många kör för 2:- /mil så kommer det bli någon slags mil skatt/skatt.

Så roligt kommer man aldrig få ha.🤔

torpis Forummoderator
8 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Okej, back till topic.

Volvo ska ställa om 50% 2025 och allt 2030. Dom måste alltså se en tydlig väg dit som löser det alla bjäbbar om. Billigare bilar, laddare och till dom även el så det räcker.

Vad vet Volvo som ni inte vet?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
it_mutt Avstängd
8 mars 2021 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:

it_mutt skrev:

viccoA skrev:
Går bränslebilen på 2kr per mil i drivmedelskostnad? Kommer den med 60.000 i bidrag från staten (blir snart 70.000)?  Hur hög är fordonsskatten, servicekostnader osv.

Initiala kostnaden är hög men slår man ut det per mil brukar elbilen bli billigare än motsvarande fossilvagn.

Golf; 2.0 tdi - 275,000

E-golf (enligt tråden); 481,000-70,000 = 411,000 (låt oss vara generösa).

Det ger;    136,000:- "över".


Genomsnittssvensken kör 1500mil/år.
2.0:an dricker enligt vag 4.2L/100km (WLTP), vi skriver upp den till 0.5L/mil, och dieselpriset till 20:-/l. Milkostnaden blir således enkla 10kr/mil.
Det ger en årskostnad för dessa 1500mil på, enkelt nog, 15,000:-
På sju år, dvs 10.500 mil, har alltså soppan kostat 105,000:-

Det ger 31,000:- "över till annat".

Skatten är, de första åren; 4600. På 7 år (nej, det blir givetvis fel, då skatten sjunker senare, men låt oss räkna så iaf), blir således detta; 32,200:-

Vi skulle alltså efter 7 år kunna säga att det gått ungefär +- 0kr, men, i exakta siffror ligger man nu "back", eller minus om man så vill, 1200:-


"Men service och annat". Ja jo, samtidigt ska då givetvis e-golfen också köra 10,500mil.

Deklarerad förbrukning; 1,27kwh/10km, låt säga 1,3kWh för att hålla decimalerna nere.
2019 var snittpriset för 1kWh 154öre (ja vi måste räkna på vad det faktiskt kostar i slutet), det ger just den ganska perfekta summan (som redan nämnts i tråden), på 200,2öre/mil. Låt säga 2:- jämt.

Summan av kardemumman är alltså då att efter 10,500mil, har "drivmedelet" för denna kostat 21,000:-

Skatten, är visserligen låg, och ligger på massiva 360:-/år. Det ger, på 7 år, 2520:-

Sett till detta har vi alltså (21000+2520) 23520:- "över" att lägga på 2.0:an, där vi låg "back" 1200:-, vilket ger 22320:- att tillskänka dieselsnurran,
innan vi går +-0

Dessa 22,320:- fördelat på de sju åren ger ~3200:-/år, som man kan använda till ex.vis service.

Slutresultat?

Det tar 7 år för medelsvensson, eller 10,500 mil, innan bilarna går jämt ut med varandra.

Så ja, jo, man kan ju alltid hävda att drivmedlet i en elbil är billigare...men det tar sin stund att komma ikapp iaf.

Och, det är, "som vanligt" där problemet ligger. De flesta köper inte ny bil för att det ska löna sig "om tio år" eller "om tiotusen mil".


- - - - Edit - - - -

Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.

7.5 år är relativt snabbt i förhållande till hur många andra exempel ser ut. Inte direkt ovanligt att man behöver lägga till 3-4 år/5000mil till för att det ens ska gå "+-0", och då har där dessutom, i vissa fall, funnits en "servicebudget" på över 10.000.-/år under alla åren också för "fossilmonstret".

E-golf tillverkas inte mer. Ny id3 kostar från
404.000 (minus bidrag 70.000) och är stor som en passat på insidan.

Det var inte jag som drog upp e-golf vs golf så det tänker givetvis inte jag ta på mig "skulden" för. Du hade inte tidigare några problem att argumentera med en e-golf som utgångspunkt.

Att säga att en bil som är en halvmeter kortare,  ett par cm smalare och någon cm högre är "större än en passat invändigt", är både på papper och i verkligheten fel (ja, jag har kört båda).
Maximal lastvolym på en Passat är nästan 50% högre ex.vis.
Däremot upplevs den som väldigt stor, men det är inte samma sak.

Poängen du verkade missa var att argumentera mot någon via "denna bil kostar faktiskt bara 2kr/mil att köra", när det innebär att du måste köra över 10.000mil innan det är ett vettigt argument (dock fortfarande sant från första milen givetvis), håller inte riktigt, för de flesta.
Speciellt inte när man lägger upp argumentet i stil med "kostar en (vanlig) golf bara 2kr/milen att köra?".

Det ändrar dock inte på något; elbilarna är dyrare i inköp, och det är där det stora problemet ligger för många.

Som exempel kan man titta på id4. Vet inte om prisbilden håller sig, men, senaste siffran jag hörde/såg, var 515,000:- (är väl iofs ett halvår sen jag hörde det). Motsvarande fossilkärra (sett till storlek/klass) hos VAG är då Tiguan...som börjar på 295,000. En nätt summa på 220,000 mindre.
Igen, förutsatt att id4:ans pris stämmer fortfarande.

Sen är det givetvis som Low påpekar att det kommer självfallet inte hålla sig där. En kilometerskatt (eller liknande) kommer komma, det är bara en fråga om när.

Igen, jag har inget emot alternativa drivmedel, däremot ogillar jag "fulargumenten" (nej du behöver inte ta åt dig), som många kör med i sammanhanget. Och just då "bara" för att bevisa elbilarnas överträfflighet på alla punkter.

- - - - Edit - - - -

On topic, eller ja, gällande senaste frågan on topic, så tror jag att svaret är; inget egentligen. Eller ja; inget som inte "alla" inte redan vet; vi måste hitta ett alternativ, för "en dag tar oljan slut". Bollen har börjat rulla, och man anpassar sig nog MER till politikers vilja (att ex.vis förbjuda fossildrivna nybilar på plats/i land X) än folket. För, en stor del av folket bryr sig faktiskt inte.

Det handlar, möjligen och kanske, till stor del om att "smida medan järnet är varmt" och försöka plocka marknadsandelar. De vill väl (som alla tillverkare) utöka sin andel (som idag är vad...2%?) av marknaden.

Senast redigerat av it_mutt (8 mars 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Ain't no place like home...
8 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Det ska bli intressant att se hur detta kommer utvecklas.
Har så sjukt svårt att tro att Volvo kan hålla den här planen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torpis Forummoderator
8 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Det ska bli intressant att se hur detta kommer utvecklas.
Har så sjukt svårt att tro att Volvo kan hålla den här planen.

Dom ligger ju efter helt klart, men som sagt så måste dom ju ha något på lut, annars är det KK.

Dom måste ju lösa "problemet" med laddning till den stora massan. Bara en sådan grej att få folk att förstå att man flyttar sin bil när man laddat klart.

Sen den lilla detaljen att tillverka och sälja prisvärda bilar. XC40, C40 (och polestar) är ju väldigt dyra pjäser sett till den prestandan man får med deras elektriska drivlina. Folk kommer ju ganska snart sluta stirra bara på räckvidd och förstå att elförbrukning faktiskt är avgörande även för elbilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
8 mars 2021 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

Cuefa skrev:
Det ska bli intressant att se hur detta kommer utvecklas.
Har så sjukt svårt att tro att Volvo kan hålla den här planen.

Dom ligger ju efter helt klart, men som sagt så måste dom ju ha något på lut, annars är det KK.

Dom måste ju lösa "problemet" med laddning till den stora massan. Bara en sådan grej att få folk att förstå att man flyttar sin bil när man laddat klart.

Sen den lilla detaljen att tillverka och sälja prisvärda bilar. XC40, C40 (och polestar) är ju väldigt dyra pjäser sett till den prestandan man får med deras elektriska drivlina. Folk kommer ju ganska snart sluta stirra bara på räckvidd och förstå att elförbrukning faktiskt är avgörande även för elbilar.

Jag tror att den lösning som VW tittar på, med mobila laddstationer, modell "robotar", som aktivt åker till en bil, laddar den, åker till nästa, etc mm osv är en väg framåt där faktiskt.
Då kan bilen stå kvar och laddaren flyttar sig istället.

Kika här för mer info på detta.
Min gissning är att fler kommer haka på om detta blir verklighet 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
viccoA
8 mars 2021 · 3 109 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.

Är man som jag bilintresserad så tittar man inte på en Golf med 113 hästkrafter.
De flesta bensinbilar jag kört senaste åren har haft kring 250hästar och en bra skvätt till.
Jämför jag min elbil med en motsvarande fossil blir det dyrt att köra dinosaiurie. Både i driftkostnader och inköp.
Men det billigaste är nästan alltid en 15 år gammal småbil som man köper för 10.000kr - om man inte har större krav på krocksäkerhet, prestanda eller komfort.

Åter till ämnet.
Många tillverkare "har redan" ställt om, iaf mot den svenska marknaden. Både pga bötessystemet och efterågan vill de gärna sälja laddhybrider eller rena elbilar om de har möjlighet. Många nya generationer av förbränningsmotorer kommer vi inte få se som det ser ut just nu.

Senast redigerat av viccoA (8 mars 2021)

it_mutt Avstängd
8 mars 2021 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:

it_mutt skrev:
Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.

Är man som jag bilintresserad så tittar man inte på en Golf med 113 hästkrafter.
De flesta bensinbilar jag kört senaste åren har haft kring 250hästar och en bra skvätt till.
Jämför jag min elbil med en motsvarande fossil blir det dyrt att köra dinosaiurie. Både i driftkostnader och inköp.
Men det billigaste är nästan alltid en 15 år gammal småbil som man köper för 10.000kr - om man inte har större krav på krocksäkerhet, prestanda eller komfort.

Åter till ämnet.
Många tillverkare "har redan" ställt om, iaf mot den svenska marknaden. Både pga bötessystemet och efterågan vill de gärna sälja laddhybrider eller rena elbilar om de har möjlighet. Många nya generationer av förbränningsmotorer kommer vi inte få se som det ser ut just nu.

För att avsluta den delen av diskussionen;

Vilken bil du jämför med och vill ha, är ju inte vidare intressant i diskussionen "e-golf vs 'vanlig' golf". Där är nämligen de flesta golfar (givet, med undantag för gti & r-modellerna) "i samma område" rent effektmässigt, och således är det klockrena jämförelser.
Och nu valdes just dessa att tas upp i tråden, och då får "ni" (den som vill ta åt sig får göra det) leva med det.

Självfallet är det som så att om man är sugen på +250hk (inte för att det skulle vara någon "herre jösses"-gräns idag) så är det där man tittar på bilar, oavsett drivmedel. Och någon som vill ha mer än sub150hk kommer givetvis inte ens slås av tanken på att köpa en e-golf (även om det då får bli begagnad).

Så, done (från min sida) med den delen.


Något "lite ot, men inte galet" är varför vätgas vinner så mycket mark på vissa ställen, men inte alls på andra. Toyota ser det ex.vis som ett drivmedel som är "här för att stanna".

Men visst är det som vi båda säger; de vill sälja bilar. Vill folk ha elbilar kommer "vilken biltillverkare som helst" leverera åtminstone "någon sådan modell".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
viccoA
8 mars 2021 · 3 109 Inlägg

it_mutt skrev:

viccoA skrev:

it_mutt skrev:
Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.

Är man som jag bilintresserad så tittar man inte på en Golf med 113 hästkrafter.
De flesta bensinbilar jag kört senaste åren har haft kring 250hästar och en bra skvätt till.
Jämför jag min elbil med en motsvarande fossil blir det dyrt att köra dinosaiurie. Både i driftkostnader och inköp.
Men det billigaste är nästan alltid en 15 år gammal småbil som man köper för 10.000kr - om man inte har större krav på krocksäkerhet, prestanda eller komfort.

Åter till ämnet.
Många tillverkare "har redan" ställt om, iaf mot den svenska marknaden. Både pga bötessystemet och efterågan vill de gärna sälja laddhybrider eller rena elbilar om de har möjlighet. Många nya generationer av förbränningsmotorer kommer vi inte få se som det ser ut just nu.

För att avsluta den delen av diskussionen;

Vilken bil du jämför med och vill ha, är ju inte vidare intressant i diskussionen "e-golf vs 'vanlig' golf". Där är nämligen de flesta golfar (givet, med undantag för gti & r-modellerna) "i samma område" rent effektmässigt, och således är det klockrena jämförelser.
Och nu valdes just dessa att tas upp i tråden, och då får "ni" (den som vill ta åt sig får göra det) leva med det.

Självfallet är det som så att om man är sugen på +250hk (inte för att det skulle vara någon "herre jösses"-gräns idag) så är det där man tittar på bilar, oavsett drivmedel. Och någon som vill ha mer än sub150hk kommer givetvis inte ens slås av tanken på att köpa en e-golf (även om det då får bli begagnad).

Så, done (från min sida) med den delen.


Något "lite ot, men inte galet" är varför vätgas vinner så mycket mark på vissa ställen, men inte alls på andra. Toyota ser det ex.vis som ett drivmedel som är "här för att stanna".

Men visst är det som vi båda säger; de vill sälja bilar. Vill folk ha elbilar kommer "vilken biltillverkare som helst" leverera åtminstone "någon sådan modell".

Vätgasen vinner inte mark pga följande: ingen befintlig infrastruktur, förbrukar 3-4 ggr mer energi per km än elbil, inget större utbud av bilar att välja mellan.

it_mutt Avstängd
8 mars 2021 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:

it_mutt skrev:

viccoA skrev:

Är man som jag bilintresserad så tittar man inte på en Golf med 113 hästkrafter.
De flesta bensinbilar jag kört senaste åren har haft kring 250hästar och en bra skvätt till.
Jämför jag min elbil med en motsvarande fossil blir det dyrt att köra dinosaiurie. Både i driftkostnader och inköp.
Men det billigaste är nästan alltid en 15 år gammal småbil som man köper för 10.000kr - om man inte har större krav på krocksäkerhet, prestanda eller komfort.

Åter till ämnet.
Många tillverkare "har redan" ställt om, iaf mot den svenska marknaden. Både pga bötessystemet och efterågan vill de gärna sälja laddhybrider eller rena elbilar om de har möjlighet. Många nya generationer av förbränningsmotorer kommer vi inte få se som det ser ut just nu.

För att avsluta den delen av diskussionen;

Vilken bil du jämför med och vill ha, är ju inte vidare intressant i diskussionen "e-golf vs 'vanlig' golf". Där är nämligen de flesta golfar (givet, med undantag för gti & r-modellerna) "i samma område" rent effektmässigt, och således är det klockrena jämförelser.
Och nu valdes just dessa att tas upp i tråden, och då får "ni" (den som vill ta åt sig får göra det) leva med det.

Självfallet är det som så att om man är sugen på +250hk (inte för att det skulle vara någon "herre jösses"-gräns idag) så är det där man tittar på bilar, oavsett drivmedel. Och någon som vill ha mer än sub150hk kommer givetvis inte ens slås av tanken på att köpa en e-golf (även om det då får bli begagnad).

Så, done (från min sida) med den delen.


Något "lite ot, men inte galet" är varför vätgas vinner så mycket mark på vissa ställen, men inte alls på andra. Toyota ser det ex.vis som ett drivmedel som är "här för att stanna".

Men visst är det som vi båda säger; de vill sälja bilar. Vill folk ha elbilar kommer "vilken biltillverkare som helst" leverera åtminstone "någon sådan modell".

Vätgasen vinner inte mark pga följande: ingen befintlig infrastruktur, förbrukar 3-4 ggr mer energi per km än elbil, inget större utbud av bilar att välja mellan.

Fast...det där stämmer ju inte om du följer "vätgasnyheterna" runt om i världen. Och det är ju just det som är. Det satsas "massvis" på det i vissa delar av världen, inte alls i andra. Och, det var just detta jag var intresserad av. Mängden bilmodeller globalt är ju den samma, oavsett om du bor i Sverige eller...ptja, UK.

Igår rapporterade Bloomberg att Saudiarabien satsar  $ 5miljarder på vätgasframställning ex.vis.. Nel ASA gick ut i januari med sitt mål att få ner produktionskostnaden till $1.5 per kg till 2025 (mot dagens $3-6/kg).

HyPoint visade upp teknik nyss som gav 2000w/kg bränslecell.
Kanada & England delar Australiens tanke om att konvertera befintlig infrastruktur för naturgas till att distribuera vätgas.
Toyota lanserar Mirai.
Hyzon bygger snart drag- och last-bilar i Groningen.
Britterna (igen) siktar på 800 tankstationer till 2027 (Sverige; 130).

Nej, detta gör ju inte att det finns, exvis fler bilar att välja på. Men, det är igen något märkligt att det i vissa delar verkar vara "the next big thing" och på andra platser inte direkt talas om.
Satsningarna som görs runt om i världen talar inte direkt för att det är "ett dött drivmedel redan på förhand" precis.
När det börjades prata "elbil" var ju inte direkt marknaden överfet på bilar att välja på heller. Så det som argument...mnja.

För att inte dra det allt för off-topic, så är "satsningsfördelningen" i världen när det gäller vätgas, mest bara lite märklig. Och nej, jag är ingen förespråkare för specifikt vätgas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
viccoA
8 mars 2021 · 3 109 Inlägg

it_mutt skrev:

viccoA skrev:

it_mutt skrev:
För att avsluta den delen av diskussionen;

Vilken bil du jämför med och vill ha, är ju inte vidare intressant i diskussionen "e-golf vs 'vanlig' golf". Där är nämligen de flesta golfar (givet, med undantag för gti & r-modellerna) "i samma område" rent effektmässigt, och således är det klockrena jämförelser.
Och nu valdes just dessa att tas upp i tråden, och då får "ni" (den som vill ta åt sig får göra det) leva med det.

Självfallet är det som så att om man är sugen på +250hk (inte för att det skulle vara någon "herre jösses"-gräns idag) så är det där man tittar på bilar, oavsett drivmedel. Och någon som vill ha mer än sub150hk kommer givetvis inte ens slås av tanken på att köpa en e-golf (även om det då får bli begagnad).

Så, done (från min sida) med den delen.


Något "lite ot, men inte galet" är varför vätgas vinner så mycket mark på vissa ställen, men inte alls på andra. Toyota ser det ex.vis som ett drivmedel som är "här för att stanna".

Men visst är det som vi båda säger; de vill sälja bilar. Vill folk ha elbilar kommer "vilken biltillverkare som helst" leverera åtminstone "någon sådan modell".

Vätgasen vinner inte mark pga följande: ingen befintlig infrastruktur, förbrukar 3-4 ggr mer energi per km än elbil, inget större utbud av bilar att välja mellan.

Fast...det där stämmer ju inte om du följer "vätgasnyheterna" runt om i världen. Och det är ju just det som är. Det satsas "massvis" på det i vissa delar av världen, inte alls i andra. Och, det var just detta jag var intresserad av. Mängden bilmodeller globalt är ju den samma, oavsett om du bor i Sverige eller...ptja, UK.

Igår rapporterade Bloomberg att Saudiarabien satsar  $ 5miljarder på vätgasframställning ex.vis.. Nel ASA gick ut i januari med sitt mål att få ner produktionskostnaden till $1.5 per kg till 2025 (mot dagens $3-6/kg).

HyPoint visade upp teknik nyss som gav 2000w/kg bränslecell.
Kanada & England delar Australiens tanke om att konvertera befintlig infrastruktur för naturgas till att distribuera vätgas.
Toyota lanserar Mirai.
Hyzon bygger snart drag- och last-bilar i Groningen.
Britterna (igen) siktar på 800 tankstationer till 2027 (Sverige; 130).

Nej, detta gör ju inte att det finns, exvis fler bilar att välja på. Men, det är igen något märkligt att det i vissa delar verkar vara "the next big thing" och på andra platser inte direkt talas om.
Satsningarna som görs runt om i världen talar inte direkt för att det är "ett dött drivmedel redan på förhand" precis.
När det börjades prata "elbil" var ju inte direkt marknaden överfet på bilar att välja på heller. Så det som argument...mnja.

För att inte dra det allt för off-topic, så är "satsningsfördelningen" i världen när det gäller vätgas, mest bara lite märklig. Och nej, jag är ingen förespråkare för specifikt vätgas.

Vätgas har sin marknad, speciellt för fartygstrafik och tunga fjärrtransporter. För bilar är det slöseri med energi. Jag har varit på plats i 2 vätgasfabriker och ett par vätgasmackar i UK och EU.
Arbetar med förnyelsebar energi ibland. Den ena vätgasfabriken framställde vätgas med naturgas som bränsle...helt tokigt.

Toyota Mirai är lite av ett ineffektivt sömnpiller bredvid elbilarna, där den enda fördelen är att den kan tankas snabbare (om nu räckvidden till en mack är tillräcklig).
Petrolium industrin vill givetvis ha vätgas, de vill äga produktions och distributionskedjan, precis som de gör med oljan idag. Elbilar går att tanka överallt, det är svårare för dem att bidra där.
Vätgasbilar är ju just elbilar med den skillnaden att man använder el för att framställa gasen, gasen omvandlas sen i en katalysator till el som laddas i ett batteri, batteriet driver bilen framåt.
Finns även stenålders vätgasbussar som har konverterade förbränningsmotorer som man driver med vätgas, det är helt uppåt väggarna sett ur effektivitetssynpunkt.

Senast redigerat av viccoA (8 mars 2021)

viccoA
8 mars 2021 · 3 109 Inlägg

Low skrev:
Mil kostnad på 2:-/mil är en dålig argument. När tillräckligt många kör för 2:- /mil så kommer det bli någon slags mil skatt/skatt.

Så roligt kommer man aldrig få ha.🤔

Absolut, men det kommer säkert komma exakt lika mycket kilometerskatt på förbränningsbilarna tyvärr, så de blir ännu dyrare att köra med än idag.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2021 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Cuefa skrev:
Det ska bli intressant att se hur detta kommer utvecklas.
Har så sjukt svårt att tro att Volvo kan hålla den här planen.

Dom ligger ju efter helt klart, men som sagt så måste dom ju ha något på lut, annars är det KK.

Dom måste ju lösa "problemet" med laddning till den stora massan. Bara en sådan grej att få folk att förstå att man flyttar sin bil när man laddat klart.

Sen den lilla detaljen att tillverka och sälja prisvärda bilar. XC40, C40 (och polestar) är ju väldigt dyra pjäser sett till den prestandan man får med deras elektriska drivlina. Folk kommer ju ganska snart sluta stirra bara på räckvidd och förstå att elförbrukning faktiskt är avgörande även för elbilar.

Och precis som med förbränningsbilar köper inte alla den absolut snålaste utan den stora massan köper den bil dom vill ha utifrån sina praktiska och emotionella behov. Så även "törstiga" elbilar kommer sälja. Tex genom att vara snygga, snabba eller lyxiga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
8 mars 2021 · 3 296 Inlägg

viccoA skrev:

Low skrev:
Mil kostnad på 2:-/mil är en dålig argument. När tillräckligt många kör för 2:- /mil så kommer det bli någon slags mil skatt/skatt.

Så roligt kommer man aldrig få ha.🤔

Absolut, men det kommer säkert komma exakt lika mycket kilometerskatt på förbränningsbilarna tyvärr, så de blir ännu dyrare att köra med än idag.

Återstår att se. Är själv tveksam då man redan betalar vid pumpen.

Cuefa Ain't no place like home...
9 mars 2021 · 4 628 Inlägg

För min del som har 26 mil/dag att pendla, så skulle jag ganska snabbt få en billigare kostnad med elbil än med dieselbil, speciellt då bränslepriset ligger på 16kr/litern i Uppsala idag (2021-03-09)

Jag tittar mer och mer på elbil, men jag vill ju heller inte göra avkall på det jag har idag, dvs utrymme, komfort och en bil som faktiskt ser ok ut.
Mina köptankar går åt Skoda Enyaq, som är den elbil i vårt sortiment (förutom e-tron) som mest ser ut som en bil, både på in- och utsidan.
Dessutom har den (på pappret) över 50 mils räckvidd och det ger mig iaf 3 resor innan jag behöver ladda, vilket är helt ok för mig.

Med skenande skatter och bränslepriser är det nog el som gäller dessvärre.

Körde för övrigt en ID.3 hem förra veckan, med mellan-batteriet (58kWh).
Den körde jag 26 mil i varnlig körning med farthållare och allt, den hade efter det 7.7 mil kvar i batteriet. Helt ok på en bil som under optimala omständigheter ska ha 42 mils räckvidd.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Minigrisen
9 mars 2021 · 178 Inlägg

När det kommer till laddning och elnätets förmåga tror jag vi kommer få titta på helt andra lösningar för att försörja den ökande elbilsflottan. Solceller börjar bli riktigt billigt och kisel som dessa byggs på är ju ett av de mest förekommande materialen i naturen. Solceller på varje hustak som laddar elbilen på dagen. Sedan möjligheter till att använda bilens batteri som lagring för effekttopparna på kvällen t.ex.

Tillbaka till ämnet så tror jag Volvo gör helt rätt i att satsa på elbilar. Att däremot bara sälja via nätet är jag mer skeptisk emot då en bilaffär ofta handlar om helheten. Man har ofta ett inbyte och hur det är tänkt att fungera vet jag inte om Volvo kommunicerat.

twin_cam Smålänning
9 mars 2021 · 7 877 Inlägg

Low skrev:

viccoA skrev:

Low skrev:
Mil kostnad på 2:-/mil är en dålig argument. När tillräckligt många kör för 2:- /mil så kommer det bli någon slags mil skatt/skatt.

Så roligt kommer man aldrig få ha.🤔

Absolut, men det kommer säkert komma exakt lika mycket kilometerskatt på förbränningsbilarna tyvärr, så de blir ännu dyrare att köra med än idag.

Återstår att se. Är själv tveksam då man redan betalar vid pumpen.

Jag betalar för min el från uttaget när jag laddar bilen.
Precis samma grej. Elen kostar näatan som diesel med sett till energin. En liter diesel inehåller ca 10kWh, jag ger 12-15 kr för 10 kWh från väggen. 22,50 på jobbet. Så när jag laddar på jobbet betala jag motsvarande 22:50/liter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torsen
9 mars 2021 · 7 198 Inlägg

Att Volvo ställer om till elbilar berör inte mig.
Jag betalar mina bilar själv.
Volvos kundkrets är företagen.
Runt 80 % av Volvos bilar är företagsbilar och har juridiska personer som ägare.
Orsaken till detta bottnar i att företagens inköpare får högsta rabatten på Volvo.
En företagsinköpare bryr sig inte om lägsta totalpris.
Endast största rabatt.
Volvo är således inte till för privatpersoner.

KIA och Hyundai däremot har sin största kundkrets bland dem som själva betalar sina bilar.
Och är följdaktligen mer noga med kvalitet, totalkostnader, komfort och kanske utseende.

Tror Volvo kommer att falla på eget grepp.

Batteribilar är för en liten grupp miljöaktivister med mera pengar än förstånd, som bor i storstad, där många tillfällen till laddning finns.

De som behöver bilen för transportera sig i Norrlands inland kan omöjligen köra batteribilar/nya Volvo.

Volvochefen vill med sitt budskap förföra miljöaktivisterna och frälsa dem.

Vi, som är bilintresserade, går inte på Volvos löfte om mindre emissioner totalt sett över Volvos hela livscykel = från brytningen av metallerna till återvinningen av dessa metaller.

Low
9 mars 2021 · 3 296 Inlägg

twin_cam skrev:

Low skrev:

viccoA skrev:

Absolut, men det kommer säkert komma exakt lika mycket kilometerskatt på förbränningsbilarna tyvärr, så de blir ännu dyrare att köra med än idag.

Återstår att se. Är själv tveksam då man redan betalar vid pumpen.

Jag betalar för min el från uttaget när jag laddar bilen.
Precis samma grej. Elen kostar näatan som diesel med sett till energin. En liter diesel inehåller ca 10kWh, jag ger 12-15 kr för 10 kWh från väggen. 22,50 på jobbet. Så när jag laddar på jobbet betala jag motsvarande 22:50/liter.

Det är ju något i det,typ.... Men det räcker nog inte för staten. Dom skiter nog  sett till energin.😂 Tack för garvet.

torpis Forummoderator
16 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Titta, ett inlägg på ämnet...

Men jag tror vi som vanligt får ta denna typ av artiklar med en nypa salt. Läs citatet nedan, smaka lite på det och klura på hur det egentligen ligger till hah!!

Det finns bara en som har eget laddnätverk, de andra är ju i samma båt som Volvo.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo … -i-italien

Volvo ligger efter konkurrenterna när det gäller laddnätverk för de nya elbilsmodellerna. Tesla har ett helt eget nätverk av snabbladdare och flera konkurrenter är delägare i Ionity som i nuläget har 22 snabbladdare längs svenska vägar, och ytterligare en under konstruktion.

Hos Volvo och syskonmärket Polestar finns inget eget laddnätverk och inget av märkena är heller delägare i Ionity, så att ladda där blir relativt dyrt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang