Regbes av 240 -75

lord_daha
16 mars 2021 · 5 Inlägg

Hej

Jag har kollat rätt så mycket och inte riktigt hittat något, i vilket fall inget uppdaterat senaste åren. länka/skriv gärna hur ni gjort.

Jag har en 242 från 75 (med vent.skivor och 1031), och tänkte byta motor till en t5 eller liknande. Som jag har förstått det så finns det 2 vägar att gå, antingen regbes via vanliga bilprovningen eller sfro-bess och då eventuellt som ombyggt fordon.

alternativ 1: Som jag har förstått det så kan jag plocka ihop min egna t5a och gå genom regbes utan avgascertifikat och liknande. Hur gör jag det, räcker det med ett bänkpapper på motorn då? eller krävs något annat?

alternativ 2 är att göra om tillräckligt mycket för att regga den som ombyggt fordon, hur mycket behöver bytas ut då?
Det som måste bytas/har bytts ut i båda alternativen är bromsarna fram, bakaxel, motor, låda, kardan, bränslesystem och eventuellt hårdare fjädrar och förstärkt momentstag till bakaxeln.

Finns det något annat alternativ?
Tacksam för alla svar smile

Volvo 242-1111111 B "shedevil" (1975)
simlar
16 mars 2021 · 5 525 Inlägg

Eftersom det är en 75a kan du bygga helt egen motor och regga in så länge den håller sig inom effektgränserna.
Med ventilerade skivor och 1031 är då det 225hk/275Nm.

Effektintyg med bänkningspapper är det enda intyg som krävs.
Vad för grejjor som sitter i bilen skriver du på en lapp du får av besmannen på plats.


Ska du ha mer effekt eller vrid än vad Volvo godkänt så är det SFRO ombyggt fordon som gäller.
Räcker då inte med ventilerade skivor från nyare Volvo 240 och inte heller 1031 för att det ska räknas som ombyggt fordon.
Utan behövs då t.ex XC90-frambromsar och Ford 8.8 bakaxel.

Senast redigerat av simlar (16 mars 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
16 mars 2021 · 2 214 Inlägg

Ja som redan sagts så är motoreffekten inom volvo's gränser(225hk/275nm enl. föregående inlägg) så är det bara att svänga in på bes och regga. Finns noll och ingen anledning till att krångla till det med ombyggt fordon om det bara är en motor du vill byta.

Är motorn du stoppar i orginal, som t ex en B5254T, behövs inget bänkpapper. Bygger du "egen" motor(t ex turbokonverterar en sugmotor) måste du ha ett bänkpapper som bevisar att effekten ligger inom volvo's gränser.
-75or har ju den fördelen att man faktiskt får modifiera en motor, det måste prompt inte vara en orörd orginalmotor som på nyare årsmodeller.

Vill du ha en starkare motor än volvo tillåter(t ex B5234FT) måste du gå via ombyggt fordon med allt vad det innebär.

lord_daha
16 mars 2021 · 5 Inlägg

Så i teorin så kan jag stoppa i en vanlig t5 och bänka, sålänge den bänkar mindre än effektgränserna och säga att den är modifierad?

Effektintyg med bänkningspappret är det godtyckligt vem som bänkar bilen eller måste det vara någon speciell?

Volvo 242-1111111 B "shedevil" (1975)
Utmarks-Loke
16 mars 2021 · 5 836 Inlägg

Jag vet inte vad en T5 har original, men om du bänkar den mindre än det för att kunna ha den i bilen så fattar de att du luras. Siffrorna måste vara rimliga. Du kan bänka på vilken firma som helst i princip, men kanske inte själv hemma i garaget även om du råkar ha utrustningen. Fast det är upp till besiktningsmannen att avgöra vad som är acceptabelt. Ibland känns det som att reglerna är strängt skrivna men mindre stränga i verkligheten

Lucif3r
16 mars 2021 · 2 214 Inlägg

T5 finns ju i massa olika utföranden under åren, men den som generellt associeras med "byta till T5" i t ex 7/940 är B5234FT från en 850, och den har 225hk/300nm. då den är mest lämplig för ett rakt byte och reggning.
B5234T3 från t ex S/V70T5 har 239hk/330nm, vilket är för mycket för en enkel reggning av 7/940.

240 har som sagt lägre gräns, så där funkar inte "T5"-motorn att regga rakt av med, utan man lär begränsa sig till lättryckaren B5254T(193hk/??nm).

Utmarks-Loke
16 mars 2021 · 5 836 Inlägg

Det viktigaste är ju att bilen är reggad med någon form av turboförsedd femcylindrig, att det sedan skiljer sig i detaljer syns kanske inte så lätt

lord_daha
19 februari · 5 Inlägg

Kan ju uppdatera ifall någon mer har frågan någonsin, jag valde att gå vägen via testa, fick ett intygat bromspapper på motorn och registerar med utbytt motor, låda och ändrad motor etc.

Volvo 242-1111111 B "shedevil" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang