Bästa sätt att koppla in 8 middar och 4 diskanter

Myranxd
31 mars 2021 · 22 Inlägg

Tjena, Ska bygga en hyfsat stor "Raggarplanka" med 8 middar och 4 diskanter och ska koppla in allt med ett 4 kanals steg, Vad är bästa sättet att koppla ihop middarna och diskaterna ska man serie koppla eller parallell koppla?

Middarna är på 4ohms impedans, Uppskattar alla svar

patrik79
31 mars 2021 · 782 Inlägg

Vet du vilket slutsteg du ska använda?
Har du delningsfilter för 2 middar och en diskant?

Troligtvis blir det en kombination av serie och parallell koppling.

Senast redigerat av patrik79 (31 mars 2021)

Myranxd
31 mars 2021 · 22 Inlägg

Jag ska använda slutsteg "Crunch GPX1000.4" och ja diskanterna har delningsfilter

patrik79
31 mars 2021 · 782 Inlägg

Om bara diskanterna har delningsfilter och du inte har filter för både middar och diskanter så skulle jag koppla så här:
2st diskanter parallellkopplade på 1 kanal, 2st diskanter parallellkopplade på 1 kanal. Bryggat de sista två kanalerna och parallellkopplat 4 midbasar, parallellkopplat de andra 4 middarna och seriekopplat ihop de båda "grupperna" av middar.

Fick jag välja "helt fritt" så skulle jag valt en stereo med aktiva delningsfilter (eller steg med bra delningsfilter) och köpt ett extra 2-kanals steg och kört diskanterna på och bara använt 4-kanalssteget till middarna. (du får 3ggr så mycket effekt till middarna på det sättet och det behöver bara kosta typ 500kr...)

Myranxd
31 mars 2021 · 22 Inlägg

Så jag borde köpa ett till 2 kanal steg för diskanterna för att få ut mer effekt av middarna?

patrik79
31 mars 2021 · 782 Inlägg

Myranxd skrev:
Så jag borde köpa ett till 2 kanal steg för diskanterna för att få ut mer effekt av middarna?

Jag hade gjort så. Då parallellkopplar du 2 högtalare på varje kanal.

För att du ska få ut rejält med ljud från högtalarna, se till att delningsfrekvenserna blir rätt med.

Senast redigerat av patrik79 (31 mars 2021)

patrik79
31 mars 2021 · 782 Inlägg

patrik79 skrev:
Bryggat de sista två kanalerna och parallellkopplat 4 midbasar, parallellkopplat de andra 4 middarna och seriekopplat ihop de båda "grupperna" av middar.

Jag kom på att det här är fel om inte steget klarar 2 ohm mono (vilket det inte står i specen).
du får parallellkoppla 2 högtalare, parallellkoppla 2 och seriekoppla dessa par på 1 kanal. på andra kanalen gör du samma sak. Det blir tyvärr inte många watt per högtalare och jag rekommenderar att använda hela 4-kanals steget till middarna och ett annat steg till diskanterna.

Bassiehof
31 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Diskant kräver nästan ingen effekt, så du kan parallelkoppla de tillsammans med middar till ett 4-kanals slutsteg.

Hickan
31 mars 2021 · 374 Inlägg

Bassiehof skrev:
Diskant kräver nästan ingen effekt, så du kan parallelkoppla de tillsammans med middar till ett 4-kanals slutsteg.

hur tänker du nu?

kör han allt på samma blir det ju pannkaka.

du måste köpa ett till steg. typ detta https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat-602.html till diskanterna. så kör du 2 diskanter på varje kanal i 2 ohm med kondensator utan delning på steget för du kan inte dela för diskant på det jag länkade tror jag.
sen kopplar du 2 middar i 2 ohm på varje kanal. ditt steg lämnar inte mängder med effekt, du får 75rms per mid men det duger väl. det är iallafall det enda vettiga.


du vill inte brygga det där, då ditt steg bara är stabilt att brygga i 4 ohm och lämnar rätt kass effekt när det är bryggat. för att brygga i 4 ohm lär du exempelvis köra 4 middar, och då får du ju bara ut 38 rms per högtalare.

Senast redigerat av Hickan (31 mars 2021)

jag hatar bilar
Bassiehof
1 april 2021 · 1 777 Inlägg

Hickan skrev:

Bassiehof skrev:
Diskant kräver nästan ingen effekt, så du kan parallelkoppla de tillsammans med middar till ett 4-kanals slutsteg.

hur tänker du nu?
.

Impedans är frekvensberoende, så diskanten lastar inte ner steget som en bas. Resten kommenterar jag  inte mer än att säga lyssna inte på vad han säger.

Hickan
1 april 2021 · 374 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hickan skrev:

Bassiehof skrev:
Diskant kräver nästan ingen effekt, så du kan parallelkoppla de tillsammans med middar till ett 4-kanals slutsteg.

hur tänker du nu?
.

Impedans är frekvensberoende, så diskanten lastar inte ner steget som en bas. Resten kommenterar jag  inte mer än att säga lyssna inte på vad han säger.

Nej det är inte tungdrivet. Men iallafall.
tycker du han ska köra 2 middar o 1 diskant per kanal? Men parallel å seriekoppling? Då lär ju diskanten få lika mycket effekt som middarna, och det känns ju tämligen olämpligt om han vill kunna utnyttja middarna fullt ut.  Nej, köp ett till steg alternativt 4 delningsfilter. Men bättre med steg

Senast redigerat av Hickan (1 april 2021)

jag hatar bilar
Bassiehof
1 april 2021 · 1 777 Inlägg

Enkelt uttryckt drar diskanten inte lika mycket effekt från steget som andra element för att den spelar höga frekvenser. Ett större problem är att du delar upp effekten på 8 middar. Varje element får alltså en åttondedel av den totala effekten.

Senast redigerat av Bassiehof (1 april 2021)

Hickan
1 april 2021 · 374 Inlägg

Bassiehof skrev:
Enkelt uttryckt drar diskanten inte lika mycket effekt från steget som andra element för att den spelar höga frekvenser. Ett större problem är att du delar upp effekten på 8 middar. Varje element får alltså en åttondedel av den totala effekten.

Element kan inte dra effekt, utan tar bara emot det. Kopplar han 2 middar o 1 diskant på varje kanal blir slutimpedansen 2.66 ohm. Samma effekt går ut till diskanten som middarna. Den delas lika. Självklart går att ta ett element på 10rms å köra med ett på 100rms i samma kanal exempelvis. Men Vrider man upp volymen slår den med 10 igenom tidigare än den med 100rms.

Diskanten kräver mindre effekt för att spela, och ger man lika mycket effekt till den som till middarna blir det mest en massa diskantljud, och antagligen kommer du inte kunna spela Max med middarna då diskanterna antagligen tål mindre effekt än middarna. Bara köp ett till steg så blir det bra

Senast redigerat av Hickan (1 april 2021)

jag hatar bilar
Bassiehof
1 april 2021 · 1 777 Inlägg

Hickan skrev:

Bassiehof skrev:
Enkelt uttryckt drar diskanten inte lika mycket effekt från steget som andra element för att den spelar höga frekvenser. Ett större problem är att du delar upp effekten på 8 middar. Varje element får alltså en åttondedel av den totala effekten.

Element kan inte dra effekt, utan tar bara emot det. Kopplar han 2 middar o 1 diskant på varje kanal blir slutimpedansen 2.66 ohm. Samma effekt går ut till diskanten som middarna. Den delas lika. Självklart går att ta ett element på 10rms å köra med ett på 100rms i samma kanal exempelvis. Men Vrider man upp volymen slår den med 10 igenom tidigare än den med 100rms.

Diskanten kräver mindre effekt för att spela, och ger man lika mycket effekt till den som till middarna blir det mest en massa diskantljud, och antagligen kommer du inte kunna spela Max med middarna då diskanterna antagligen tål mindre effekt än middarna. Bara köp ett till steg så blir det bra

Du kan inte säga vad "slutimpedansen" blir för att den är frekvensberoende och en diskant har oftast högre verkningsgrad, därför kräver den mindre effekt. Vid passiv delning krävs ett motstånd till diskanten för att anpassa  nivån till övriga register = mindre effekt krävs. En diskant kan, om vissa kriterier uppfylls, tillfälligt kräva mer effekt, vid transienter och hög volym i diskantens frekvensområde.

TS: tänk på alla tvåvägshögtalare (kit) vars impedans är 4 ohm. Inga problem att driva bas och diskant med en kanal. Med delningsfilter.

Myranxd
26 april 2021 · 22 Inlägg

Tack för alla svar! Har lärt mig mycket mer om hur jag sak göra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang