Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 103 Följare
  • 121 023 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
martinhejdesten
6 april · 357 Inlägg

"–Those carbs are killing me!". Och jag menar inte kolhydrater, utan MC-förgasarna. In kommer bensin, tid och onödigt mycket nerlagd tid och ut kommer bara frustration. Gaaah!

Jag ville ju bestämt montera choke-vajer till det befintliga reglaget på förgsarkitet. Vajern hade inget ändslut så jag var tvungen att skaffa ett sådant. Personalen på cykelverkstaden på XXL Sport var bussiga nog att bjussa på en sådan och ett par ändhylsor till vajerhöljet. Tackar. Men lyckan var kort då ändhylsan jag fick inte passade i choke-reglaget på förgasarkitet. Hmm. Borrade upp ett större hål och halvsabbade reglagefästet en aning men räddade det med en rundfil. Men sedan var reglaget riktigt segmanövrerat vilket det inte var innan. Det visade sig att ändslutets undersida kasade längs med förgasarhuset. Hmm. Kapade av ett par millimeter och testade igen. Något bättre, men inte helt hundra än. Tvingades till att slipa ner en kant på förgasarhuset också innan choke-reglaget återigen gled fram och tillbaka utan motstånd.

Och så skruvade jag på flottörlocken och tänkte att nu var det väl ändå dags att montera kitet på motorn? Insåg att det inte skulle hända då jag såg att flottörerna inte låg i linje, iallafall i öppet läge. Flottören i förgasare nummer två hade inte samma rörlighet. Hade nålen fastnat i sätet? Nej, jag hade ju rispat bort diverse grader från svarvningen. Jämförde de olika förgasarna noga och såg ingen skillnad. Bytte säte, nål och flottör med en utav de andra fungerande förgasarna. Nädå, exakt samma problematik även denna gång, dvs begränsad rörlighet. Gaaah! Trodde för en sekund att det var fel på flottörhusets konstruktion eller att låspinnen till flottören inte gjorde sitt jobb...

...så jag bjöd över Andreas på en öl och den slank ner illa kvickt. Mellan klunkarna så konstaterade han att sätet i förgasare nummer två inte hade svarvats exakt lika mycket som de övriga och det troligtvis gav upphov till dilemmat. Men, vände vi kitet upp och ner i det läge den ska sitta på motorn så hänger faktiskt inte flottör nummer två ner lika mycket, men det är egentligen att det sluter tätt när flottörhuset är fyllt som är det viktiga och den funktionen fungerar. Så med Andreas råd så smackar jag dit förgasarkitet asap och med hopp om att ha bilen startklar till helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a82e0ae50b4fdfc99286865b153f605.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ac0f1510d1a261df00dbba29de859880.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-993b4a1db23e7bac95282a67f57a9141.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46322037c74c03c443b531efb80e84f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee80c6550f733db33b1ead224d3f1c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7fdbbc0d88a3ceda8a84542ef32b8de7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cefddbd8c19da0872bbced32bbdaba2f.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 april · 3 425 Inlägg

Allt detta småpyssel....
They'd better goddamn work!
Ser fram emot videon med provstarten big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
stingray-ragge
9 april · 1 316 Inlägg

Massa strul, men trägen vinner 😉
Lycka till med provstarten 😀

martinhejdesten
10 april · 357 Inlägg

Home Sweet Home. Såja, nu satt mc-förgasarkitet återigen på plats. Ägnade fredagskvällen/natten åt detta och det blev en hel del bök innan allt satt på plats. Återkommer till det.

Men tidigare under dagen måttade jag en befintlig insugstratt. Andreas menade att de två yttre trattarna borde vara lika långa som de två trattarna i mitten av förgasarkitet. Sagt och gjort. Kom och tänka på en bekant som trixar med 3D-printning och så vips så hade jag ritat klart, skickat till BVconsulting.se, fick ett gott snack och skratt medan Didrik gjorde en 3D-ritning av mitt tvärsnitt i realtid via Google Meet. Han 3D-printar tratten i helgen och skickar den i början på nästa vecka. Blir den bra så gör han en till förstås.

Jo, förgasarkitet. Innan jag kunde montera det på sin plats så var jag tvungen att göra en grej först, eller två... kanske tre. Allt måste göras i turordning.

1. Slangarna mellan förgasarkitet och motorn hade ju preppats med stålrör inuti för att göra det styvare, men även för att undvika virvlar som möjligtvis skulle kunna uppstå i skarvarna mellan gods och slangarna. Men stålröret var hyfsat långt och det fanns risk att förgasarkitet skulle röra på sig så att stålröret skulle gnaga på aluminiumflänsen. Och sådana flisor vill man inte ha in i motorn. Så dessa stålrör plockade jag bort. Satt som f-n, förstås. Men lirkade och sprutade in typ 5-56 vilket gjorde det hela mycket smidigare.

2. Satte slangarna på sin plats och fick dessvärre ta bort vakuum-fördelaren för att komma åt och spänna slangklämmorna. Såg att slangarna inte linjerade riktigt. Lirkade lite på två utav dem och skruvade åt allt igen.

3. Sen var jag ju tvungen att montera choke-reglaget. Och i samma veva tänkte jag även montera värmereglaget. Ett sådant är förvisso redan monterat och installerat, men choke-reglaget borde rimligtvis sitta på höger sida om ratten, dvs nära nyckeln förstås. Så detta värmereglage flyttade jag till vänster om ratten istället. Nytt choke-reglage i retrostruk med vajer drogs i befintligt hål i torpedväggen, medan jag fick borra ett nytt hål en bit bort för att föra in värmereglagets vajer. Bilderna visar förvisso reglagen på fel sida om rattstångsfästet... men det är korrigerat nu.

4. I kupén är det svårt att komma åt under instrumentpanelen, särskilt när man sitter på knä utanför bilen och hänger in över burröret vid dörren. Men det är inget jämfört med hur trångt det är på andra sidan torpedväggen, där börjar det bli rätt snårigt med kablar, slangar och vajrar av olika slag, men speciellt när man tidigare har monterat termostaten så att skruvskallar och fästanordning sitter upp och ner. Lite frustrerad över det trånga utrymmet i motorrummet må jag säga. Men inget är omöjligt, det tar bara längre tid.

5. Sen var det dags att fästa choke-vajern i det nykomponerade ändfästet/rälsen. Och det gick snabbt. Skönt. Satte bara dit det provosoriskt nu och justerar längd vid senare tillfälle. Vill få igång motorn först.

6. Gasvajern gick också smidigt att montera.

Under resten av natten laddar jag batteriet. Och sen får jag se ifall jag får tillfälle för uppstartsförsök nummer tre under dagen.

Cuefa och stingray-ragge... håll tummarna. Och alla ni andra! Nu har jag gett så mycket kärlek och omvårdnad för dessa förgasare. Jag pussade till och med varje enskild förgasare i hopp om att de ska göra susen och att motorn startar denna gång!

På återseende!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46dfdb466a0ffae521fcf7c5ec31cbf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f88c6eeac067e04dfa465c4615868a57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b11626d4f5bb9b00ffcecf55c6448d04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40138855d5bd1f753bf6f2d2733c5fb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2cd7d4a7bc2352397af4926f1be42c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b62a7be402b694ad4c662ce9995e11fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4595f10c803482c4ca0f2aa061145dca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-488b1ac2f0f98784e8c2f6bd402290ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b89fcbc2d0c922287f1f0a4d833df9f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76ace463e158c873fb6a2f430a35545f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d90845158c85d23a1e240feb3b07b751.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2efd560cd8be8878e5df8aa05badb90e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-703d05dd78646bd66532f9dfae1b84f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-986df3e721d7ad5c446a5e36ac7c23f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-141807dbc6c473aac0bfbdc517f378ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f6d354e23d1772c136f9dd83a6d8a86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d54559cc68ec0e6b63a353033e7a371c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50b673adfd01c3b16dcd4d4ecae341f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f8c76d90d4c5b11ea81cbdf6a5f412e.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
10 april · 4 395 Inlägg

Fullt ladd på batteriet, bra bensin (skulle helst unna bilen akrylatbensin nu) och sen ska du se att det smäller igång.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
10 april · 357 Inlägg

Blev en hyfsat tidig morgon trots att jag mekade till 03.15 i natt. Idag vill jag ha klart fästena för de båda reglagen som ska sitta på varsin sida om rattstången. Snabb frukost och med vetskapen om att det var Home Alone under större delen av dagen så gav jag mig i kast med uppdraget.

De befintliga fästena hade en 45° vinkel och var något långa vilket skulle ha gjort att "knopparna" skulle sitta för långt ner och inte vara helt synkade sett till symmetrin vid rattstången. Jag hade ju redan hunnit fästa ändarna på respektive ställe i natt och det hade jag ingen lust att göra om. Men fästena får man inte av såvida hela vajer inte är borttagen. Hmm. En liten blunder. Men jag klurade ut att om jag skär ett spår i öglan så kan jag ta bort fästet från vajern trots allt. Kapade, borrade, slipade, primade och lackade dem mattsvarta som allt annat.

Andreas ringde och sa att han var trött på helgsysslorna i trädgården och undrade ifall han kunde komma förbi och starta upp kojan. Ehh, självklart! Men jag hade ju inte satt dit bränsleslangen, men var tvungen att skruva av förgasarkitet på nytt för att lättare komma åt anslutningsnippeln.

Andreas tyckte också att bränsleslangen mellan förgasarna och bränsletrycksregulatorn var i kortaste laget. Turligt nog hade jag en längre bit 6 mm slang liggande hemma. Den gamla lades åt sidan och... men vänta nu, nippeln från bränsletrycksregulatorn är 6 mm medan anslutningen till förgasarna är 8 mm. Hur fick vi ens på den ursprungliga slangen? Så det blev genast till att spana efter 1/8" NPT 8 mm i mässing, vilket inte många helgöppna butiker har. Typ inga. Nähä, konstaterade att jag hade 4 st 1/8" NPT 6 mm-nipplar hemma som vi använde till en rigg för att mäta bränsletrycket. Men dessa är just nu inte till någon som helst nytta. Så med detta missöde dog dagens planering. Och morgondagens. Jag lär inte hitta någon butik som har amerikanskgängade nipplar under helgen. Hmm.

Men på annan ort så händer det grejor minsann – 3D-printning i full fart. Nåja, undan går det inte, utan närmare sju timmar för en tratt. Men, galet häftigt att se den tillverkas – från ingenting till en tjusig tratt. Jag tackar Didrik på BV Consulting (www.bvconsulting.se) för snabb respons.

Och eftersom det inte blev uppstartsförsök idag så testade jag nya Cooper S-hastighetsmätaren. Satte borrmaskinen på 2000 rpm och stack in en spik i mynningen och körde full fart motsols. 100 km/h. Och så testade jag Swiftens för att se hur mycket den visade. 74 km/h närmare bestämt. Det diffar en aning med andra ord. Hmm. Nu ska jag bara klura ut hur jag ska få detta att lira ihop. Någon som har något tips på hur man gör? Eller så får jag plocka mätarmekanismen från Swiften och sätta den bakom Cooper-urtavlan på något fiffigt sätt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a26f373aa9fb6cc083ebac8c1132dee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-67b00ccd5d0b715f25dc85741a967d8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6832ea3b54630c4b4526bf8a3056efe7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3285933c6170054c71da6b31eccde23d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fe265dd7ddb8e76094ce6d8bbd1e729f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-223e793eb6c6cbfae29d3b5a8740e9fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8dd0fbc6e7b100667d0f0f1f3643a4cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c6777baabbfca7ba894eec686128f96b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea7b92f119eba7940746a9348c110ada.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8983e858cc14754e9d19528433a2c186.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff9c0fb03dbf0d6c834d7049140c6013.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c7f2069961bd3d425d8e4f4fc66e1a65.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (11 april )

stingray-ragge
11 april · 1 316 Inlägg

Tråkigt med att det ska falla på en nippel men så är det alltid av någon anledning man har en hel låda med olika nipplar och gängningar men aldrig pen man behöver 🤪
Finns typ växellådor för att omvandla från miles till km typ som denna https://www.tamotor.se/produkt/vaxelhus … kilometer/ 
kanske finns någon liknande produk som är variabel eller ställbar någonstans att hitta 🤔
Antar att hastighetsvajern kommer ifrån växellådan, ibland är där små kugghjul som driver vajern och ibland även i plast som du kanska kan ändra?

martinhejdesten
11 april · 357 Inlägg

"–Ojojoj" som i att det händer grejer med 3D-printingen, men även att andra saker tar längre tid än väntat.

Ojojoj #1 – Jag planerade ju att montera fästena för både chokevajerreglaget och värmereglaget. Tänkte sätta dem på varsin sida om rattstångsfästet och måttade ut, markerade, borrade, kapade skruvar och smackade dit den ena efter mycket möda då det återigen var svåråtkomligt och märkliga vinklar där jag inte kunde se och fick använda spegel. Snyggt, men jag ville vrida den en aning innan den satt rakt. Men det blev för mycket vridmotstånd eftersom vajerns (ståltråd egentligen) ände var fastskruvad. Och då var jag tvungen att lossa den där låsmekanismen på andra sidan torpedväggen, ni vet den som satt upp och ner och var svåråtkomlig. Nåja, bara gör det, liksom. Färdigt.

Gick vidare med att markera vart chokevajerreglaget skulle sitta på högersidan. Tog fram fästet men fick inte på det på vajern. Vad nu då? Insåg att jag skruvat dit fel fäste på vänstersidan. Demontera och montera rätt. Bökigt ännu en gång? Jajemän. Men nu hade jag i varje fall rätt fäste på högersidan. Borrade, kapade skruv och monterade. Ajajaj, ögonmåttet var inte det minsta rätt inställt. Det satt för långt till höger, typ 15 mm. Hyfsad diff, haha. Skelögd. Markerade på nytt, borrade och skruvade ihop sittandes i världens mest osköna ställning med ett burrör i magen och hjässan mot tvärbalken. Kändes som ett pass på Twister-mattan. Men så satt de båda där. Ooooh, nice. Tog några timmar, men är mycket nöjd.

Ojojoj #2 – Det händer grejor hos BV Consulting. Didrik har slutfört 3D-printningen och kapat bort "supportmaterialet" och nu ser man slutresultatet. Och det hela läggs på posten imorrn och då ska det minsann testas direkt. Kan hända att vi får justera något eller byta plastsort så att det funkar tillsammans med bensin. Gott jobbat!

Och så har jag beställt 1/8" NPT-nipplar (8 mm) till bränsleslangen och bränsletrycksregulatorn så att de båda ändarna passar 8 mm-slangen. Sen är det nog minsann klart för ett tredje uppstartsförsök, troligtvis senare i veckan. Håll tummarna igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b841937b21bae55db68893d3c029be9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a77304bcb3470f9869929db91b201e1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec6440c35c896576e94af2f799d40fb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-443c4a8b79693f1fdca5ed6ce47d950a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5b2eeb0e30e258c51ec49805e98ffe50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf9b86f18c426130864f1d7701a525a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e9336132a25558e4a2cc0a17fa101ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42b66345a3a3372a9a5c3b5dfa41b45a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-838b0b320d260688604dfedd615a9248.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53a7c866720943c0c0bf5dc5d807ac11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-417755e4d6ddc96ae0d2d16191725866.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (11 april )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 april · 3 425 Inlägg

Ett gott dagsverke minsann!

Får du en provbit av print-materialet så Du kan se att det inte löser upp sig direkt av bensinen eller chansar du på att det funkar rakt av?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
martinhejdesten
onsdag 22:09 · 357 Inlägg

Idag kom dottern in på kontoret med en massa brev. Skit i dem, jag vill ha paket! Och visst fanns det sådana – ett blått vadderat kuvert och ett mindre kuvert. Innehåll; 3D-printad tratt respektive mässingsnipplar. Välkomna!

Jag måsta erkänna att det är en häftig känsla av att hålla en pryl i plast som inte fanns för en dag sedan, som nu finns IRL, tillverkad helt efter min måttsättning och 2D-ritning samt fint 3D-utförande utav BV Consulting. Överraskande fin kvalitet, men den behöver slipas litegrann. Men det krävs en liten justering som därmed kräver en ny printning. Precis som du nämnde Cuefa, jag testar med bensin på den tratt jag fått (som ändå är inaktuell pga justeringarna) innan jag ger klartecken till att printa fler trattar. På mitt Instagram-konto har jag lagt ut en film på tratten när den snurrar ett varv.

Och nyss svängde jag inom Andreas och lånade gängtätning och så ska den nya 8 mm-nippeln på bränsletrycksregulatorn, på med slangen och montera förgasarna. Sen är det dags att fire it up!

Stingray-ragge, njae, jag har skaffat en hastighetsmätare med rätt enhet, dvs km/h vilket även Swiften har, så det är ingen mph-konvertering som jag söker efter. Enligt spec från Minisport så har Cooper-mätaren en utväxling på 3.4:1. Vad det innebär exakt vet jag ännu inte, men antingen blir det till att se över kugghjul i växellådan som du nämnde eller hitta en sådan där variabel eller ställbar pryl som gör att mätaren visar rätt. Jag borde kunna få tag på info om Swiftens utväxkling och hitta en lösning som synkar dessa två. Tips, nåon?

Men detta kan vänta lite, nu är det fokus på att få igång motorn! Lär nog testa i helgen. Håll alla tummar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c36e1d6a90d9f2c8bbcd790aaf05a28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed183a239849a57e3d087b4b23f2c6b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d32ee8987d0487a2ccb6ac92debb957f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-453569448f6f4f61c60c1f2a88442d8f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (onsdag 22:39)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang