Fel på stöldskydd vid besiktning

Vinceb
14 januari 2016 · 14 Inlägg

Jag besiktade min Cheva S10 -97 och fick ombesiktning på stöldskyddet för att besiktningsmannen tydligen kunde starta bilen utan att ha nyckeln i. Jag hade aldrig ens testat utan nyckel men när jag kom hem så testade jag och det fungerar så länge man inte vridit av nyckeln helt så rattlåset går i. Så min fråga är:

1. Är stöldskyddet bara rattlåset? För vrider jag av nyckeln helt och rattlåset går i så kan jag inte starta utan nyckel.
2. Jag kan i alla lägen ta ut nyckeln, alltså ha bilen igång utan nyckel i och även starta bilen utan nyckel så länge rattlåset inte är i. Är det något som måste åtgärdas för besiktning?

Aronson
14 januari 2016 · 914 Inlägg

Ja för en tid sedan började besiktningen kontrollera så att rattlåset fungerar som det ska,så har du fått en 2a så ska det åtgärdas.

KolGruvan
14 januari 2016 · 1 450 Inlägg

Vinceb skrev:
Jag besiktade min Cheva S10 -97 och fick ombesiktning på stöldskyddet för att besiktningsmannen tydligen kunde starta bilen utan att ha nyckeln i. Jag hade aldrig ens testat utan nyckel men när jag kom hem så testade jag och det fungerar så länge man inte vridit av nyckeln helt så rattlåset går i. Så min fråga är:

1. Är stöldskyddet bara rattlåset? För vrider jag av nyckeln helt och rattlåset går i så kan jag inte starta utan nyckel.
2. Jag kan i alla lägen ta ut nyckeln, alltså ha bilen igång utan nyckel i och även starta bilen utan nyckel så länge rattlåset inte är i. Är det något som måste åtgärdas för besiktning?

Men på en sån bil ska man väl kunna starta bilen utan att ha nyckeln i så länge inte rattlåset är i. Det kan man väl på dom flesta amerikanska bilarna.
Av va ja kan läsa i ditt inlägg så kan inte ja se att nåt är fel

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
n_andersson
14 januari 2016 · 689 Inlägg

Måste varit okunnig besiktningstekniker. Så är de på dom flesta gamla amerikanare

it_mutt Avstängd
14 januari 2016 · 10 388 Inlägg

n_andersson skrev:
Måste varit okunnig besiktningstekniker. Så är de på dom flesta gamla amerikanare

Kvalar verkligen en 97:a in i gruppen "gamla amerikanare"?

- - Edit - -

Och för att återgå till topic;

Det är som så att det 2012 (1/1) infördes nya EG-direktiv. Det innebär enligt 7.3 ( http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ … 32010L0048 ) att det måste finnas ett mekanistisk stöldskydd (rattlås/växelspakslås/etc) som aktiveras automatiskt när man tar ur tändningsnyckeln (eller ev. motsvarande).
Och det gäller bilar (och lätta lastbilar) fr.o.m. årsmodell 1976.

Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pierre_r Lastbilsmekaniker
14 januari 2016 · 729 Inlägg

För ett par år sen fick jag en 2:a på att rattlåset inte fungerade i min grand cherokee.
På nyare bilar så kan man knappt ta ut nyckeln innan låset går i, eller att man vrider till ratten några cm.
På min krävdes ett halvt varv vilket bilprovaren var för klen för att lyckas med när motorn var avstängd..

Det är inte så kul att få en helt onödig 2:a pga att en av deras anställda är för klen...

Vinceb
15 januari 2016 · 14 Inlägg

Ja det jag tror är att han inte kan ha vridit tillbaka nyckeln helt  så rattlåset gick i utan hade den i läge 1 vilket gjorde att han kunde starta den. Då ska jag boka tid igen och se till att dom gör om, gör rätt!

Tack för svaren!

Magnum1965
15 januari 2016 · 217 Inlägg

Vart lite nyfiken på denna "funktion".

Jag har haft några äldre amerikanare, från -68, 70, 72, 75, 78 och 88. Några av den har haft tändningslåset i panelen, andra i rattstången. Jag har nu några nyare amerikanare, -95, 96, 98 och 99, varav -95, 98 och 99 är just S10 och S10 Blazer.

Kan säga att INGEN av dessa bilar har den funktion som beskrivs ovan, dvs att man kan dra ut nyckeln i vilket läge som helst, eller att bilen går att starta utan nyckel i vissa lägen.  Därmed inte sagt att funktionen inte finns på andra bilar, som jag då inte kommit i kontakt med. Ännu äldre bilar kanske har detta.

När jag läste detta, var jag så nyfiken att jag var tvungen att gå ut och kolla på mina bilar, men som sagt, det fungerar inte på någon av dem

Det verkar helt enkelt som om ditt tändningslås ä trasigt.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
it_mutt Avstängd
15 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Vinceb skrev:
Ja det jag tror är att han inte kan ha vridit tillbaka nyckeln helt  så rattlåset gick i utan hade den i läge 1 vilket gjorde att han kunde starta den. Då ska jag boka tid igen och se till att dom gör om, gör rätt!

Tack för svaren!

Fast, dom har väl inte gjort fel?

Direktivet säger; tar du ut tändningsnyckeln (eller då motsvarande) så ska det mekaniska stöldskyddet (i ditt fall rattlås) gå in "automatiskt". 

Summan av kardemumman blir ju då att även om nyckeln går att ta ut i läge "1"(vilket jag inte tror att den ska gå att göra) så ska rattlåset iaf gå i/in. Då det är just det som 2012-direktivet säger.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vinceb
15 januari 2016 · 14 Inlägg

Så nyckeln får bara gå att ta ut i ett läge och i det läget så ska rattlåset gå i? Känns inte som om det har något med just stöldskydd att göra men okey! Tycker det är konstigt att bilen är besiktigad 5 år bakåt i detta utförande utan att dom sagt något.

it_mutt Avstängd
15 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Vinceb skrev:
Så nyckeln får bara gå att ta ut i ett läge och i det läget så ska rattlåset gå i? Känns inte som om det har något med just stöldskydd att göra men okey! Tycker det är konstigt att bilen är besiktigad 5 år bakåt i detta utförande utan att dom sagt något.

Nej, men det är ju sagt som ovan; när nyckeln tas ur ska stöldskyddet gå in. Sen om den går att ta ut i "tio lägen" tror jag spontant spelar mindre roll sett just ur "stöldskyddsaspekten" s.a.s. . Fast å andra sidan, så ska väl då inte ex.vis nyckeln gå att ta ut med motorn igång, just för att rattlåset ska gå in när nyckeln tas ut...vilket givetvis kan få lite tråkiga konsekvenser och knappast lär ses som trafiksäkert.


Att det tar sig igenom besiktningen säger ju inget om att det "är rätt". Min A3 har rullat igenom två år med uppenbart trasig vevhusventilation ex.vis (dock åtgärdat för egen del nu).
Folk byter motorer i bilar och tar sig igenom och så vidare.

Edit

Senast redigerat av it_mutt (15 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
15 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Vinceb skrev:
Så nyckeln får bara gå att ta ut i ett läge och i det läget så ska rattlåset gå i? Känns inte som om det har något med just stöldskydd att göra men okey! Tycker det är konstigt att bilen är besiktigad 5 år bakåt i detta utförande utan att dom sagt något.

Besiktningen är inget precisions verktyg dom är bara människor dom också.

Man ska inte kunna ta ut nyckeln på mer än 1 ställe och om man dessutom kan starta bilen om nyckeln tas ur i annat läge så är rattlåset trasigt.

Så bytt ditt rattlås och sen besiktigar du om bilen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vinceb
15 januari 2016 · 14 Inlägg

Jag ser det mer som att om jag vrider av nyckeln helt och tar ut den så går rättlåset i. Om jag sen kan ta ur nyckeln under färd så har det ju egentligen inget med stöldskydd att göra? Men men, bara att lyda besiktningen och fixa det.

Senast redigerat av Vinceb (15 januari 2016)

gliz68
11 april 2021 · 39 Inlägg

Några år gammal tråd men undrar om det även gäller immobilisern?
Den elektriska startspärren. Förstår informationen som att det kan va så.

A–traktor–förare.
Kör mitt i filen.
Vill inte möta dig en snö-slaskig kväll
med inlärt "högerdrag" , med sladd.
simlar
11 april 2021 · 5 525 Inlägg

gliz68 skrev:
Några år gammal tråd men undrar om det även gäller immobilisern?
Den elektriska startspärren. Förstår informationen som att det kan va så.

Mest troligt ingår det i stökdskyddet, men hur ska dom kunna testa den?
Bara det inte finns några felkoder på bilarna dom läser av så antar dom det fungerar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
gliz68
11 april 2021 · 39 Inlägg

Det är en lampa som blinkar. WV passat 1.8T / 1999

A–traktor–förare.
Kör mitt i filen.
Vill inte möta dig en snö-slaskig kväll
med inlärt "högerdrag" , med sladd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang