Startar ej förstår inte problemet! 125cc

jaka54
12 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jo jag vet att  vilket tändstiftet man använder inte ska förhindra att motorn åtminstone tänder till men... i det här fallet kanske det gör det och då bör man använda det stift som tillverkaren rekommenderar...för att åtminstone eliminera en felkälla. Sen tror ju inte jag att tändstiftet är hela orsaken till att motorn inte funkar.

Hur är det med soppan?
Kör du med ny soppa (95 okt)??

Mossan1
13 april 2021 · 2 823 Inlägg

Lite långsökt, men:

Många fyrtaktare i tex ATV har man gjort Tändsystemet så enkelt att den gnistar på varje motorvarv. Dvs varannan i onödan.
Men, om denna har något i tex CDI som gör att den skippar varannan puls från pickupen så skulle den kunna hamna i otakt och gnista i växlingen endast.

Fråga:
Har du kollat om den gnistar på varje kolvslag eller vartannat?
I så fall, på RÄTT kolvslag?

Eller sitter det en givare/ pickup på kamaxeln som styr detta? Den varianten finns också. Tex tidiga Honda MC 4t. Har en sådan själv.
Kamaxeln snurrar med halva farten av veven.

Senast redigerat av Mossan1 (13 april 2021)

kuren
13 april 2021 · 35 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så du har fått motorn att gå  på likadant stift tidigare...eller förre ägaren "säger" att motorn har har gått med det stiftet tidigare?!
Jag skulle kolla efter mer info när det gäller stift  för din motor

Tyvärr så tror jag inte att de hjälper då jag har en ungefär likadan motor som går med samma stifft

jaka54
13 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
"Ungefär likadan motor". - Om du vill komma till rätta med ditt motorproblem duger tyvärr  inte det! Kolla (på nätet ) vilket/vilka  stift just din motor ska ha! På det viset kan du åtminstone ta bort en felkälla.

Patric_125
27 januari · 3 Inlägg

Hej! Jag har exakt samma fel. Har provat ALLT. Fick du igång den? Isåfall hur gjorde du?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang