S80 2.5D Krånglande Automat

Danne_1977
11 april 2021 · 3 292 Inlägg

Volvo S80 2.5D årgång 1999 med automat, den har nyligen börjat krångla lite när den ska växla, spelar ingen roll om den är varm eller kall, när man startar den och kör iväg så vägrar den växla upp själv, jag måste lätta lite på gaspedalen så lägger den i nästa växel.. Och när man kört ett tag så växlar den som den ska igen utan att jag gjort nåt speciellt...

Jag har även fått problem med ABS, använde min iCarsoft felsökare och den sa att sensorn på vänster fram är problemet, jag tittade lite som hastigast och dkrivknutsdamasken har gått sönder och det är fett precis överallt, antagligen över sensorn också och därför fungerar inte ABS för tillfället...

Var tar Växellådan signalen ifrån så den vet när den ska växla ? Är det via ABS så fattar jag att den växlar knepigt i början när man kör iväg.. men då fattar jag inte hur den senare plötsligt kan börja växla som den ska igen eftersom ABS felet är permanent...

Tacksam för svar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
12 april 2021 · 10 244 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Volvo S80 2.5D årgång 1999 med automat, den har nyligen börjat krångla lite när den ska växla, spelar ingen roll om den är varm eller kall, när man startar den och kör iväg så vägrar den växla upp själv, jag måste lätta lite på gaspedalen så lägger den i nästa växel.. Och när man kört ett tag så växlar den som den ska igen utan att jag gjort nåt speciellt...

Jag har även fått problem med ABS, använde min iCarsoft felsökare och den sa att sensorn på vänster fram är problemet, jag tittade lite som hastigast och dkrivknutsdamasken har gått sönder och det är fett precis överallt, antagligen över sensorn också och därför fungerar inte ABS för tillfället...

Var tar Växellådan signalen ifrån så den vet när den ska växla ? Är det via ABS så fattar jag att den växlar knepigt i början när man kör iväg.. men då fattar jag inte hur den senare plötsligt kan börja växla som den ska igen eftersom ABS felet är permanent...

Tacksam för svar...

Hastighetssignal tas via ABS från just vänster fram.

Möjligt att detta får även lådan att strula.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
12 april 2021 · 3 292 Inlägg

Tack för ett snabbt svar... jag ska byta damasken inom några dagar ska plocka lös sensorn och rengöra den riktigt också...  farthållaren verkar fungera fint men den kanske inte tar signalen från vänster fram ? eller så fungerar ABS egentligen när man kör lite fortare än 40-50 och därför också farthållaren.. ABS lampan lyser konstant antagligen för att det är en redan lagrad felkod ? Eller borde lampan slockna om sensorn ger signal i högre hastigheter ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
12 april 2021 · 10 244 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Tack för ett snabbt svar... jag ska byta damasken inom några dagar ska plocka lös sensorn och rengöra den riktigt också...  farthållaren verkar fungera fint men den kanske inte tar signalen från vänster fram ? eller så fungerar ABS egentligen när man kör lite fortare än 40-50 och därför också farthållaren.. ABS lampan lyser konstant antagligen för att det är en redan lagrad felkod ? Eller borde lampan slockna om sensorn ger signal i högre hastigheter ?

ABS slocknar normalt sett över ~30 km/h om felet inte finns kvar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 april 2021 · 13 669 Inlägg

fett dödar inte en abs sensor.. säkert abs ringen som gått sönder och slagit sönder givaren inget ovanligt...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Danne_1977
14 april 2021 · 3 292 Inlägg

Jag upptäckte idag att ibland fastnar hastighetsmätaren på strax över 40Km/h.. och sen hoppar den igång egen efter en 10-15 sekunder, har aldrig haft det felet heller tidigare så jag misstänker mer och mer att det har med ABS givaren på Vänster fram att göra...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
8 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Jag har nu förhoppningsvis åtgärdat problemet med att växellådan växlar dåligt och att ABS lampan lyser... och att ibland när man startat bilen och kör iväg sakta framåt och bromsar har det pulserat i pedalen samt ett litet skrapande ljud hörts.. enbart efter man haft motorn avstängd..

Jag bytte vänster ABS Sensor och vips var problemen borta, den växlar precis som den ska igen, inget pulserande i bromsarna (som förövrigt är nyligen totalrenoverade), och ingen lysande ABS lampa heller för den delen. Dessvärre gick bulten som håller sensorn av så jag ska borra ur och gänga upp hålet med M6 igen.. den sitter bra som den är men känns bättre om den sitter skruvad.

Jag hoppas den håller sig problemfri nu när det handlar om ABS i alla fall... jag vill passa på att tacka er som skrivit för information och förslag som lyfts fram ..  det finns mer små problem som ska försöka felsökas och åtgärdas... mer ord det i andra trådar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang