Vilken prisvärd Projekt bil ska man köpa?

philipk1996
12 april 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Jag är inte super kunnig hobby mekaniker men tycker det är kul att lära mig mera.

Är sugen på att köpa en projekt bil helst cab för runt 30.000 exkl. delar för att fixa upp den.

Jag bryr mig mest om att den har bra ljud och att den är rolig att köra men tänker inte att jag vill göra en massiv overhaul för att klämma ut extra extra hk.

Har kollat runt och många säger att en BMW hade varit ett bra alternativ. Ni är alla superkunniga så jag tackar och tar emot alla era tips om märke, modell etc..

Mvh,
Philip

jaka54
12 april 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
Vad som helst egentligen...t.ex Mazda Miata!

SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2021 · 7 229 Inlägg

Miata är ett riktigt bra alternativ!  Nästa det enda vettiga i den prisklassen smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2021 · 17 473 Inlägg

Chrysler Sebring? Haft 2 stycken. Trevliga kälkar med rätt pigg maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
12 april 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
När du säger "projektbil" Vad är det du egentligen vill göra med bilen? Trimma? Svetsa och lacka? Modifiera?

Utmarks-Loke
12 april 2021 · 5 836 Inlägg

Jag gjorde en sökning på blocket efter cab för max 30k, och allt som finns är peugeot och någon gammal golf. Kanske det blir billigare till hösten, men tyvärr har ju allt som är kul och bra stigit något vansinnigt i pris.

philipk1996
13 april 2021 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När du säger "projektbil" Vad är det du egentligen vill göra med bilen? Trimma? Svetsa och lacka? Modifiera?

Jag tänker mig något jag kan trimma, men också restorera till ett fungerande skick.  Nya delar som gör bilen lite roligare etc. Kan inte svetsa ännu men är väldigt sugen på att lära mig! big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
13 april 2021 · 7 229 Inlägg

philipk1996 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När du säger "projektbil" Vad är det du egentligen vill göra med bilen? Trimma? Svetsa och lacka? Modifiera?

Jag tänker mig något jag kan trimma, men också restorera till ett fungerande skick.  Nya delar som gör bilen lite roligare etc. Kan inte svetsa ännu men är väldigt sugen på att lära mig! big_smile

Vill du lära dig svetsa så hade jag börjat med något annat än bilplåt smile bilplåt är väldigt tunnt och slår sig lätt.


Står fast vid att en miata nog kan vara ditt bästa alternativ! Stor tillgång på eftermarknadsdelar, samt att där finns massvis med erfarenhet och kunskap kring modellen på forum runt om.

Ska det inte vara cab så kan en gammal golf 2 vara ett annat bra alternativ! Samma sak där när det gäller delar och kunskap, delarna är dessutom rätt billiga smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
GarageS70
13 april 2021 · 7 Inlägg

Saab aero

Cassius Hobbymekaniker
14 april 2021 · 470 Inlägg

Finns ett bra Miata objekt på rejsa.nu för just 30k, kräver en del kärlek men ingen svetsning vad jag såg.. Dock högerstyrd! Fanns för inte så länge sen en högerstyrd E30 cab ute för 40k på blocket med.

Miatorna ligger dock sällan så lågt som 30k annars hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
GarageS70
15 april 2021 · 7 Inlägg

Gick in på rejsa.nu och det var en väldigt rörig sida måste jag säga. Går det att hitta roliga bilar som ligger ute till salu där? Eller annonseras 2 bilar per månad??

Utmarks-Loke
15 april 2021 · 5 836 Inlägg

Det brukar finnas en hel del kul till salu där. Men den där Miatan såg rätt tråkig ut får jag säg. Men man får väl inte mer för 30k numera.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120775

Cassius Hobbymekaniker
21 april 2021 · 470 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det brukar finnas en hel del kul till salu där. Men den där Miatan såg rätt tråkig ut får jag säg. Men man får väl inte mer för 30k numera.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120775

Sa ju att det var ett objekt som behövde en del kärlek wink Dom ligger klart högre i normalfallet.


Kom ut en 318 E36 cab på blocket idag för 36k, kanske kan vara nått?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang