Vinrationer efter däckbyte, OBS, stretchade däck.

FabianTsi
9 april 2021 · 208 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Sen kan man diskutera det estetiska med en Skoda kombi med stretch.... Den såg kul ut redan innan.

Är den inte stötig när du kör?

blir ju inte skit mycket svikt i däcken smile

jag hade ju valt bredare däck när man endå har möjligheten.


195/40-17 hade varit inom 0.86% samma rulldiameter som orignal.  med   215/35-17  då skiljer det 0.14% skillnad i rull dimeter och man slipper tyskstuket
man slipper döda fälgarna totalt och bilen blir trevligare på vägen     pressar man min seat för hårt så drar nästan fälgen i marken då har jag 185/35-17   det var den enda storleken som möjligjorde att gå upp från 13 till 17" utan att det tar i en massa..      jag har ju endå istort sätt hela däcket innanför skärmkanten fram   endå bara sänkt med en vanlig skänkningars 60mm fram 40mm bak

det måste ju faktist gå att använda bilen som en bil.  jag kör utan att direkt sakta ner vid vägbulor kör grusväg osv.  enda jag inte kan göra med min seat är att köra med ett hjul på varje sida av vägbulor.. det gör ont när framvagnsbalken drar i smile  testat en gång aldrig mer smile


på min a2 tror jag att det är 205/40-17 dom sitter ganska bra på en 7" fälg  men 215 är optimalt då slipper man alla skador från grus potthål och annat skit som garanterat dödar fälgen..  mina bbs hjul på arosan är totalt uppätna på kanten samma sak på min polo  blir aldrig bra med smala däck på breda fälgar

Hade jag hittat 195/40, hade jag nog köpt. Kanske hittade, men då var det till ett för högt pris. Vill inte lägga stora pengar på denna bil när jag snart ska byta ändå.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
9 april 2021 · 208 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sen kan man diskutera det estetiska med en Skoda kombi med stretch.... Den såg kul ut redan innan.

Är den inte stötig när du kör?

Det ser ännu roligare ut nu. Som att jag kör på fälgen haha.

Jo det är stötigt, men mina BC coilovers var nog feldimensionerade, även om jag beställde de direktanpassade till min bil. De känns som de är inställda för den lite tyngre VRS 1,4 tfsi motorn. Det stötte rejält innan dessa däck, märker knappt någon skillnad, ryggraden är van, har väl blivit någon cm kortare kanske haha.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
9 april 2021 · 208 Inlägg

Har kört en del motorväg nu, fick en fundering, ska man typ kolla däcktrycket mer rutinmässigt för att säkra säkerheten? Typ kört 40 mil nu 120 km/h motorväg, bör jag kika? Åker ju en del med sonen, vill inte krascha! sad

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Utmarks-Loke
9 april 2021 · 5 814 Inlägg

FabianTsi skrev:
Har kört en del motorväg nu, fick en fundering, ska man typ kolla däcktrycket mer rutinmässigt för att säkra säkerheten? Typ kört 40 mil nu 120 km/h motorväg, bör jag kika? Åker ju en del med sonen, vill inte krascha! sad

Sätt på riktiga däck i såna fall.

zzr94092
9 april 2021 · 4 378 Inlägg

Precis vad jag tänkte!!

Lucif3r
9 april 2021 · 2 183 Inlägg

Precis, sätt på riktiga däck istället om du nu är så rädd över sonen.

Brådhis * Voff voff *
9 april 2021 · 10 245 Inlägg

FabianTsi skrev:
Har kört en del motorväg nu, fick en fundering, ska man typ kolla däcktrycket mer rutinmässigt för att säkra säkerheten? Typ kört 40 mil nu 120 km/h motorväg, bör jag kika? Åker ju en del med sonen, vill inte krascha! sad

Kör inte med dessa däck då!!!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FabianTsi
10 april 2021 · 208 Inlägg

Tack för tipsen, som sagt, ändrade förhållanden i körningen, kom ju lite otajmat efter min "styling" jag sitter i köp av annan bil till och med. Kanske har kvar denna kärra som glidare? smile

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
12 april 2021 · 208 Inlägg

Jag fick punktering med förra sommardäcken medan jag körde, helt platta, kan detta ha gjort fälgen skev eller skadad på nått sätt? Om det nu är detta, och vad kan man göra åt det, finns det nån firma som fixar detta eller är det bara ny fälg som gäller?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2021 · 17 386 Inlägg

FabianTsi skrev:
Jag fick punktering med förra sommardäcken medan jag körde, helt platta, kan detta ha gjort fälgen skev eller skadad på nått sätt? Om det nu är detta, och vad kan man göra åt det, finns det nån firma som fixar detta eller är det bara ny fälg som gäller?

Åk till en däckfirma och hör. Vissa har maskiner som kan avgöra fälgens rundhet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
12 april 2021 · 7 202 Inlägg

Skullman Enterprise, utanför Strängnäs, är duktig på att justera/renovera fälgar.
Har själv lämnat in fälgar där.
Bl a för justering CB(som jag tyvärr missade då jag köpte fälgarna).

FabianTsi
16 april 2021 · 208 Inlägg

Ska åka och fråga på firman jag la om däcken på från början, de som även balanserade däcken. Men det bör nog fixas. Kände att jag nog kunde leva med det, men börjar tycka annorlunda. Problemet är kvar i samma styrka, men då jag senaste veckan har kört mycket i stan, ligger jag på den där jobbiga hastigheten då det känns. Ska kolla, tack för råden!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
16 april 2021 · 7 202 Inlägg

FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, som sagt, ändrade förhållanden i körningen, kom ju lite otajmat efter min "styling" jag sitter i köp av annan bil till och med. Kanske har kvar denna kärra som glidare? smile

Jo det är ju en cruiser som passar in på Power Meet!

FabianTsi
17 april 2021 · 208 Inlägg

torsen skrev:

FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, som sagt, ändrade förhållanden i körningen, kom ju lite otajmat efter min "styling" jag sitter i köp av annan bil till och med. Kanske har kvar denna kärra som glidare? smile

Jo det är ju en cruiser som passar in på Power Meet!

Hahaha, tveksam på om min lilla Tjeck skulle passa in bland alla Jenkare?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang