Köpråd: 3 år gammal bil som gått 30000 mil eller 30 år gammal bil som gått 3000 mil?

Utmarks-Loke
10 april 2021 · 5 840 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag hade en liknande fundering i veckan och kom fram till att det är dags att köpa en Audi 100 2.5 TDi -92. Trevlig maskin och skattebefriad nästa år. Priset kan bara gå åt ett håll...

Men det var en nitlott. Dessa motorer är tydligen hårdvaluta då de tål att trimmas hårt. Finns inga bilar till salu.

Är det inte de motorerna som man kan flytta över till en volvo 740 ganska enkelt?

Men jag gick i nästan samma tankar, men jag skulle vilja ha en audi 80 diesel, 1991-1993 ungefär. De gamla audierna var ju nästan gratis för ett par år sedan, men nu finns tydligen inte de heller kvar längre. Speciellt inte om man vill ha en avant och quattro också.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2021 · 17 478 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag hade en liknande fundering i veckan och kom fram till att det är dags att köpa en Audi 100 2.5 TDi -92. Trevlig maskin och skattebefriad nästa år. Priset kan bara gå åt ett håll...

Men det var en nitlott. Dessa motorer är tydligen hårdvaluta då de tål att trimmas hårt. Finns inga bilar till salu.

Är det inte de motorerna som man kan flytta över till en volvo 740 ganska enkelt?

Men jag gick i nästan samma tankar, men jag skulle vilja ha en audi 80 diesel, 1991-1993 ungefär. De gamla audierna var ju nästan gratis för ett par år sedan, men nu finns tydligen inte de heller kvar längre. Speciellt inte om man vill ha en avant och quattro också.

De kan genom att bara lägga igen en kylkanal i blocket modifieras med en bensinmotortopp och sen får man enligt uppgift en väldigt pigg diesel som tål mycket höga effektuttag.

Men det finns ju fler "moderna" dieselbilar från mitten av 90-talet som säkerligen kommer stiga i värde. Men det ska ju vara en direktinsprutad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
10 april 2021 · 9 296 Inlägg

M3- skrev:

Lucif3r skrev:
När det gäller 30 år gamla bilar så är milen tämligen orelevanta, tidens tand har gjort sitt med råge.

DÄREMOT, finns det nästan garanterat mer "värde" i den 30årige lågmilaren än den nya långmilaren. 30 åringen har redan tappat sin bulk av nyprisvärdet, men står ändå ut i mängden med sina låga mil.
3åringen är... uh.. bara en bil i mängden, som kommer fortsätta tappa värde, och den kommer heller aldrig få samma "status" som 30åringen när 3åringen blir 30, eftersom den redan gått 10x längre.
Men, kommer 30åringen användas så kommer ju värdet och statusen sjunka snabbt även på den. Det är isf mer en bil man ställer undan och tar fram vid speciella tillfällen på soliga regnfria dagar.

MEN. En bil är aldrig, ALDRIG en bra investering. Det är bland den sämsta investering du kan göra. Så är det bara, har alltid varit och kommer säkert alltid vara.

Där har du helt fel tyvärr, köpte min M3 för 10år sedan och skulle vilja påstå att den gått upp flera 100 procent sedan dess.

Visst är det så. ”Rätt” bil kan definitivt vara en investering. Exemplet med en gammal M3 är utmärkt, ett annat exempel är de som köpte en Aston eller E-type på 80talet. Själv köpte jag en precis 30år gammal bil för 1500kr för ett par år sedan, visst, jag har grävt ner 5-10k i den men den går lätt under klubban  för 30-40 nu. Inga stora pengar såklart men det går åt rätt håll.

Frågeställningen är knepig. Förslagen utesluter inte varandra men den nya bilen är aldrig en bra affär rent ekonomiskt såvida du inte ska ha den i ytterligare 30-40år. Och inte ens då kan den ha blivit värd något. Utbud och efterfrågan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 april 2021 · 7 238 Inlägg

I "utsatta områden" är MB123 300 Diesel populära(och outslitliga = som på Cuba)!

FabianTsi
11 april 2021 · 208 Inlägg

Chansar ju på att denna ändå känns fräsch? Polarens morsa köpte en ex-Merca taxi E 250 cdi sedan med över 50 tusen mil för typ 15 år sedan, den gick bra, körde den till sälen och tillbaka.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … k/92659582

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2021 · 17 478 Inlägg

FabianTsi skrev:
Chansar ju på att denna ändå känns fräsch? Polarens morsa köpte en ex-Merca taxi E 250 cdi sedan med över 50 tusen mil för typ 15 år sedan, den gick bra, körde den till sälen och tillbaka.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … k/92659582

Hade det varit en diesel så hade jag inte varit orolig men vet inget om T5-motorn. Googlat?
Lådan är väl en vanlig momentomvandlare så den går nog över 10k mil till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
11 april 2021 · 208 Inlägg

Hybrid_ skrev:

FabianTsi skrev:
Chansar ju på att denna ändå känns fräsch? Polarens morsa köpte en ex-Merca taxi E 250 cdi sedan med över 50 tusen mil för typ 15 år sedan, den gick bra, körde den till sälen och tillbaka.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … k/92659582

Hade det varit en diesel så hade jag inte varit orolig men vet inget om T5-motorn. Googlat?
Lådan är väl en vanlig momentomvandlare så den går nog över 10k mil till.

Jag tänkte in köpa den ,var mer ett exempel. Men ja, dieslar håller ju längre så klart. Återstår väl att se hur länge elmotorerna klarar sig. Bara som referens. Ändå rätt dyra pengar för dessa typer av bilar, trodde faktiskt priset skulle vara lite lägre!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
xXSammy
11 april 2021 · 6 570 Inlägg

Tänk bara på att gasbilar måste ha antingen intyg eller friläggning vid besiktning

https://dekra-bilbesiktning.se/boka-bes … vna-bilar/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … gasfordon/

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2021 · 17 478 Inlägg

xXSammy skrev:
Tänk bara på att gasbilar måste ha antingen intyg eller friläggning vid besiktning

https://dekra-bilbesiktning.se/boka-bes … vna-bilar/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … gasfordon/

Det är ju det. Bilen bör väl upp på en lyft så man kommer åt. Annars är det väl vanlig "M6-skalle" på 10mm på skruvarna. Lite bökigt att komma åt vissa.

Intyg kostar cirka 3000:- så det är väl lite surt att lägga ut varje år?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
16 april 2021 · 208 Inlägg

Säg att jag skulle använda min 30 år gamla bil som vardagspendlare, om vi bortser från värde- ökning eller sänkning, är det en pålitlig bil och billig i drift vid 3000 mil?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Steff240
16 april 2021 · 1 018 Inlägg

Om man byter alla gummidetaljer som remmar och slangar som sannolikt är ganska torra efter 30 år och sen ger bilen en ordentlig service så borde du kunna rulla på ganska problemfritt big_smile (förutsatt att det är en pedantskött lågmilare som använts lite då och då du hittat, och inte nåt mög som stått avställt bakom lagår'n sen gud vet när)

Sen beror det ju på vad det är för bil. För 30 år sedan fanns det bilar som var bättre och bilar som var sämre, precis som nu roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang