Varför är be kort begränsat till att släpet Max får väga 3500 kg? Varför får den som tog bkort före 1996 köra tung buss?

Eleeb90
16 april 2021 · 345 Inlägg

Hej! Jag tycker att allt är så orättvist.  Sverige lagar å regler är lite tokiga iaf vissa av dem.
Ett exempel är att be kort taget före 2013 eller vad det var. Då får man dra hur tungt släp man vill men sen begränsade dom det till att släpet Max får väga 3500 kg. Visst inte är det ofta man vill dra ett tyngre släp, men det finns vissa amerikanska pickuper som får dra 5, 6 och 7 ton på draget.

Det är orättvist att dom som tog körkortet innan 2013 får dra hur tungt dom vill. Varför ändrade dom reglerna? Var utbildningen för be kort svårare då?

Samma med tex b kort taget före 1996 så får man köra personbil oavsett totalvikt tex en stor buss som väger 15 ton så länge den inte har plats för fler passagerare än 8 stycken.

Vad gör att han som tar b kort före 1996 till en bättre förare än han som tog b kort 1997?
Han som tog det 1996 får komma där med en buss på typ 15 ton och han som tog det 1997 får komma med en buss som max väger 3500 kg.

Jag skulle vilja höra förklaringarna av Trafikverket..... undrar vilket otroligt bra svar dom kan ha.  Ja nog inte många som bryr sig utom mig. Jag tycker det är sjukt. Man får väl ha körkort för cykel snart .

Tack mvh.

granadadr
16 april 2021 · 7 289 Inlägg

from 97 så är regler sådana,, att med BE får man bara ha 7 ton tågvikt, meo så blir släpet ca 3500kg,   bara gilla läget,   varför?? ja ring Transportstyrelsen och fråga wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Low
16 april 2021 · 3 313 Inlägg

Jo lite halvknäppa regler...  Tycker det är konstigt att jag får dra 750kg med min van med B kort och min vardags bil 1500kg. Tycker vanen är säkrare att dra tyngre.

Att man får dra tyngre om man tagit körkort före 2013 stämmer väl inte?

Lucif3r
16 april 2021 · 2 215 Inlägg

Low skrev:
Att man får dra tyngre om man tagit körkort före 2013 stämmer väl inte?

Jopp.... https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -far-kora/

Behörighet BE

18 år    Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Övergångsregel
BE (utfärdat före den 19 januari 2013)        
Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.

Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Low
16 april 2021 · 3 313 Inlägg

Lucif3r skrev:

Low skrev:
Att man får dra tyngre om man tagit körkort före 2013 stämmer väl inte?

Jopp.... https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -far-kora/

Behörighet BE

18 år    Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Övergångsregel
BE (utfärdat före den 19 januari 2013)        
Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.

Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Då angår det inte mig, jag tog vanligt B körkort 2011 så antar jag måste ta utökad B eller BE för kunna dra mer än 750k med min van? 😅Totalvikt 3000kg

Utökad B får jag dra 1250kg iaf😂

Lucif3r
16 april 2021 · 2 215 Inlägg

Det är just BE-kortet det handlar om, inte vanliga B eller B96.

Low
16 april 2021 · 3 313 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är just BE-kortet det handlar om, inte vanliga B eller B96.

Är väldigt dålig insatt med alla bokstäver i kortkort🙈 tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang