Motorn startar inte efter tändstiftsbyte

Jouguto
16 april 2021 · 12 Inlägg

Häromdagen skedde ett tändstiftsbyte och är ingen mekaniker direkt, men tänkte att byta tändstift borde man klara själv, vi bytte tändstiften för att det blev lite skakigt och kändes som om en av cylindrarna inte riktigt fungerade och för att bränslekonsumptionen ökade. Det visade sig att några av tändstiftshålen, speciellt det 4 var DRÄNKT i olja. Tänkte därför att det är ventilkåpspackningen som inte riktigt är bra, kan det stämma? Satt i alla fall in nya tändstift ändå och motorn startar inte överhuvudtaget nu. Något skumt jag märkte var att lysena där fram flimmrade när man försökte starta. Och när jag sätter på tenningen hör man inte hummandet från bränslepumpen (tror jag), sladdarna är inkopplade till rätt ställen, men det kan vara så att tändspolarna inte är på samma plats, men enligt Google ska det inte ska ha någon betydelse, kan det vara så att tändspolen inte kommer i kontakt med tändstiften riktigt för att den inte är nertryckt hela vägen eller vad kan problemet vara?

Mossan1
16 april 2021 · 2 752 Inlägg

Går motorn runt alls, eller är startmotorn död också?
Dvs exakt vad händer när nu vrider nyckel.

Nej, tändspolarna är alla identiska, men kablaget måste gå till rätt cyl.
Dvs du kan byta plats på två spolar, men samma kontakt måste vara till samma cylinder.

Utmarks-Loke
16 april 2021 · 5 814 Inlägg

Var tändstiften av exakt samma sort som de som satt där förut?

sollu
16 april 2021 · 414 Inlägg

Är Batteriet okej?
Har du rätt tändstift o vart köpte du dom?
Har du kopplat rätt kolla felkoder.
Ta av dem om montera igen kolla vad som händer. På min en kabel som går till tändspolen var skadad och går grovt.

Jouguto
16 april 2021 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Var tändstiften av exakt samma sort som de som satt där förut?

Nej det är annorlunda tändstift, men de ska passa, samma motorkod och mått och allt.

Jouguto
16 april 2021 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Går motorn runt alls, eller är startmotorn död också?
Dvs exakt vad händer när nu vrider nyckel.

Nej, tändspolarna är alla identiska, men kablaget måste gå till rätt cyl.
Dvs du kan byta plats på två spolar, men samma kontakt måste vara till samma cylinder.

Startmotorn är också död, inget burrande när man vrider nyckeln.

Jouguto
16 april 2021 · 12 Inlägg

sollu skrev:
Är Batteriet okej?
Har du rätt tändstift o vart köpte du dom?
Har du kopplat rätt kolla felkoder.
Ta av dem om montera igen kolla vad som händer. På min en kabel som går till tändspolen var skadad och går grovt.

Har tändstift som ska passa, och hur kollar man felkoder? Vet inte riktigt hur bra batteriet är, men den har inte haft svårt och starta innan bytet, förutom nån enstaka gång då motorn burrade men inte riktigt kunde starta helt och hållet.

Jouguto
16 april 2021 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Går motorn runt alls, eller är startmotorn död också?
Dvs exakt vad händer när nu vrider nyckel.

Nej, tändspolarna är alla identiska, men kablaget måste gå till rätt cyl.
Dvs du kan byta plats på två spolar, men samma kontakt måste vara till samma cylinder.

När jag vrider nyckeln låter det något från motorn men det är svårt att beskriva ljudet och är inte på plats nu, när man sen försöker starta motorn flimrar framlysena och startmotorn hör man aldrig ens.

Tobzter
16 april 2021 · 3 144 Inlägg

Ladda batteriet i bilen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
sollu
16 april 2021 · 414 Inlägg

Batteriet gissar jag så ladda upp batteriet först innan du gå vidare!

Utmarks-Loke
16 april 2021 · 5 814 Inlägg

Jouguto skrev:

Mossan1 skrev:
Går motorn runt alls, eller är startmotorn död också?
Dvs exakt vad händer när nu vrider nyckel.

Nej, tändspolarna är alla identiska, men kablaget måste gå till rätt cyl.
Dvs du kan byta plats på två spolar, men samma kontakt måste vara till samma cylinder.

Startmotorn är också död, inget burrande när man vrider nyckeln.

Det där är ganska relevant information. Som de andra säger, ladda batteriet eller byt ut det om det är dåligt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2021 · 13 674 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Jouguto skrev:

Mossan1 skrev:
Går motorn runt alls, eller är startmotorn död också?
Dvs exakt vad händer när nu vrider nyckel.

Nej, tändspolarna är alla identiska, men kablaget måste gå till rätt cyl.
Dvs du kan byta plats på två spolar, men samma kontakt måste vara till samma cylinder.

Startmotorn är också död, inget burrande när man vrider nyckeln.

Det där är ganska relevant information. Som de andra säger, ladda batteriet eller byt ut det om det är dåligt.

kan ju dock sitta för långa stift så den inte snurrar av den anledningen.  även om jag personligen alltid jämför så kanske det inte är alla som tänker så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
16 april 2021 · 5 814 Inlägg

Growe skrev:
kan ju dock sitta för långa stift så den inte snurrar av den anledningen.  även om jag personligen alltid jämför så kanske det inte är alla som tänker så smile

Ja, så långt tänkte jag inte ens. I såna fall är det nog dåligt gnistgap på minst ett av de tändstiften nu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2021 · 13 674 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
kan ju dock sitta för långa stift så den inte snurrar av den anledningen.  även om jag personligen alltid jämför så kanske det inte är alla som tänker så smile

Ja, så långt tänkte jag inte ens. I såna fall är det nog dåligt gnistgap på minst ett av de tändstiften nu.

haha skulle tro det..  hoppas dock att det bara är ett dåligt batteri..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LocKtar Herr
16 april 2021 · 1 722 Inlägg

Det är batteritorsk. Ladda batteriet, eller köp nytt om det är slitet/gammalt

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2021 · 17 386 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
kan ju dock sitta för långa stift så den inte snurrar av den anledningen.  även om jag personligen alltid jämför så kanske det inte är alla som tänker så smile

Ja, så långt tänkte jag inte ens. I såna fall är det nog dåligt gnistgap på minst ett av de tändstiften nu.

Tråkigt för TS givetvis men den formuleringen fick mig att le...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
16 april 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Du måste ladda batteriet! Har du laddare? Helst en "gammaldags" 12V/ 4-6A laddare , ingen modern "dataladdare" för har du för låg spänning på batteriet kan inte en sån laddare ladda!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2021 · 17 386 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet! Har du laddare? Helst en "gammaldags" 12V/ 4-6A laddare , ingen modern "dataladdare" för har du för låg spänning på batteriet kan inte en sån laddare ladda!

Många smartladdare har en inställning som heter "14,4 volt" då laddar den på bara...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jouguto
16 april 2021 · 12 Inlägg

Tack för hjälpen allesammans, batteriet var problemet, drog igång den med startkablar och lät den ladda hos en bekant, nu startar bilen galant.

sollu
16 april 2021 · 414 Inlägg

Hhh bra att problemet löste sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang