Bricka till halvljuset borta...

jaymie95
16 april 2021 · 6 Inlägg

Hejsan,
Jag skulle häromdagen byta halvljus lampa och tänkte att jag gör det själv då det skulle gå på 700:- hos Kia för att byta båda.
Problemet som blev var att jag på något sätt har slarvat bort en bricka som ska sitta fast på lampkontakten och där man då skruvar i de tre skruvarna, har provat utan den och den fäster inte då.
Det är så slarvigt och jag hittar den ingenstans, inte inne och inte ute i närheten där jag körde dagen därpå och under motorhuven har vi försökt att lysa men utan resultat.

Har mailat med Wafab som har Kia där jag bor och det finns ingen sån reservdel tyvärr och i så fall för att byta hela alltet skulle kosta runt 7 000:- sa han.
Är det karma för att man försöker göra en sån sak själv..?

Bifogar en bild på delen, det är den silvriga brickan som skruven sitter fast i.
Det är för övrigt en Kia Ceed årsmodell 2016, SFW770 om reg-nr kan vara till någon hjälp.
Tacksam för om ni har något tips om hur jag kan lösa det.
Har besiktning om 2 veckor dessutom.

Mvh
Jaymie

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228512/228512-07d465a639805464bec96f52d6666745.jpg

xXSammy
16 april 2021 · 6 569 Inlägg

Oftast (Alltid) sitter lampor med bajonettfattning eller med låsclips

Att döma på bild, och på generationens förra Cee'd - Så är det bara att vrida på lamphållaren moturs så släpper lampan

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
16 april 2021 · 10 276 Inlägg

Det hjälper förstås inte dig nu, men som xXSammy skriver så behöver man aldrig (kanske finns något undantag) skruva(!) bort något för att byta en lampa.

Tyvärr så är det nog som KIA säger, dvs att det inte går att köpa en lös. Bästa lösningen är nog att skruva loss den andra och gå till en mekanisk verkstad som kan trixa till en kopia åt dig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
16 april 2021 · 1 778 Inlägg

Besöka/ringa en bildemontering, t ex ifall strålkastaren för övrigt är kass så borde man ju kunna få köpa loss brickan tycker man! Värt ett försök med tanke på alternativen.

jaka54
16 april 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag skulle uppsöka närmsta skrot och leta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang