Bildelar från autodoc?

Nybergrobin
4 september 2020 · 2 380 Inlägg

Att bara slå in registreringsnummer räcker tyvärr inte. sad    Man måste dubbelkolla och trippelkolla innan man beställer!   

det bästa är såklart om man har tillgång till originalnummer på artikeln smile

WilleG
4 september 2020 · 185 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Att bara slå in registreringsnummer räcker tyvärr inte. sad    Man måste dubbelkolla och trippelkolla innan man beställer!   

det bästa är såklart om man har tillgång till originalnummer på artikeln smile

Extra noggrann bör man vara när man beställer från t.ex. Autodoc eller annat företag med lager i Tyskland. Beställde en gång en kamaxelgivare som skulle passa till min bil, visade sig vara en liten skillnad i kontakten som man inte såg på bilden innan beställning. Som tidigare sade så var det till en nyare årsmodell och jag letade reda på det korrekta artikelnumret via en sprängskiss. Konstigt nog så skulle den inte passa min bil enligt hemsidan men det vart ju rätt ändå. Fick glatt stå för returfrakten till Tyskland samt frakt på den nya givaren. roll

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 september 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, MEN hade du betalat EXTRA 59 spänn i avgift för felleverans så hade du ju kommit undan..
Med detta vill jag ha sagt följande:  Snålheten bedrar visheten, och det är ett gammalt ordspråk som ånyo stämde..roll
Gensvar med  undanflykt undanbedes..sad
Anledningen till detta är att jag själv hade en dispyt om  drivknutar till corollan i några dagar med några fruntimmer där som påstod att det jag beställt inte skulle passa..
Men till syvende och sist så fick lilla jag rätt ända , eftersom delarna visst passade..

Senast redigerat av axxet (4 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
4 september 2020 · 4 025 Inlägg

Köpte en ny temp-givare till Clion, vistte att jag skulle ha en 3 polig, men valde en 2 polig av misstag när hade lite brått   100:-  i sjön,  autoteileservice24 via ebay

sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nybergrobin
4 september 2020 · 2 380 Inlägg

Lade en beställning idag iaf.....spegelglas till en xc70- 2013.   

144kr plus frakt vs nästan 1200 på bilbolaget ;P

Weaksauce
4 september 2020 · 158 Inlägg

Jag har blandade erfarenheter.

En irriterande sak de ofta gör är att byta ut diverse produkter mot deras eget märke ”Stark”. Sedan hävdar de envist att det är ett kvalitetsmärke.

En annan rätt så sunkig grej är att de uttryckligen skriver i villkoren att de inte följer konsumentskiljenämders utslag (typ ARN fast i Tyskland).

Sen kan man få grejer som inte passar trots att grejen har rätt x-ref nummer på deras hemsida. Det hjälper alltså inte alltid att kolla upp allt. Då är Autodoc mindre än hjälpsamma.

Positivt är att de har ett stort utbud av många varumärken och att det är billigt. Men strular något så kan man inte förvänta sig något från dem.

Jag har faktiskt slutat handla på Autodoc eftersom det har slutat med att allt blivit mycket struligare och nästan lika dyrt som att köpa från vettiga näthandlare.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
granadadr
5 september 2020 · 7 289 Inlägg

Weaksauce skrev:
Jag har blandade erfarenheter.

En irriterande sak de ofta gör är att byta ut diverse produkter mot deras eget märke ”Stark”. Sedan hävdar de envist att det är ett kvalitetsmärke.

En annan rätt så sunkig grej är att de uttryckligen skriver i villkoren att de inte följer konsumentskiljenämders utslag (typ ARN fast i Tyskland).

Sen kan man få grejer som inte passar trots att grejen har rätt x-ref nummer på deras hemsida. Det hjälper alltså inte alltid att kolla upp allt. Då är Autodoc mindre än hjälpsamma.

Positivt är att de har ett stort utbud av många varumärken och att det är billigt. Men strular något så kan man inte förvänta sig något från dem.

Jag har faktiskt slutat handla på Autodoc eftersom det har slutat med att allt blivit mycket struligare och nästan lika dyrt som att köpa från vettiga näthandlare.

tips på andra handlare då ?

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Vita_Vargen
5 september 2020 · 1 281 Inlägg

Har aldrig varit med om att dom har bytt ut något mot stark och har nog beställt för över 15 000 där genom åren. Har däremot själv beställt stark några gånger och absolut inte märkt att de skulle vara någon dålig kvalité  på dom delarna smile

Har haft ett felköp där jag skickade tillbaka varan utan problem och sen har jag varit med om skadade delar i 2 leveranser. Fått full ersättning+behålla varan båda gångerna. De har först erbjudit typ 30 % men stått på mig och då fått full ersättning.

Weaksauce
5 september 2020 · 158 Inlägg

Det finns ett otal trådar om det här med Stark. Det är därmed ingen isolerad företeelse.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … p;start=30

http://www.uklegacy.com/forums/index.ph … of-a-scam/

https://www.audi-sport.net/xf/threads/a … ew.386198/

Angående tips på andra handlare så beror det givetvis på vad du ska köpa. Själv handlar jag mina Mazda delar från mx5parts.co.uk eller ilmotorsport.de.

Senaste strulet med Autodoc var en vattenpump som skulle passa enligt x-ref nummer, men den var till en helt annan bilmodell. Det var tillverkaren som skrivit fel i sin databas och trots att tillverkaren har bekräftat felet vägrar Autodoc stå för returfrakten. I den beställningen handlade jag grejer för en 3-4 tusen men fick fel vattenpump och ett Stark oljefilter istället för Mahle. Oljefiltret tog de bort från fakturan men de vägrade skicka det jag har beställt. Jag tror inte att jag sparade några pengar eftersom jag fick köpa en till vattenpump och ett till oljefilter plus frakt på det.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Utmarks-Loke
5 september 2020 · 5 836 Inlägg

Jag fick själv Stark senast jag beställde och grejerna var ändå helt okej så det gjorde inget.

eastereverybodybay
5 september 2020 · 365 Inlägg

Personligen har jag handlat ett tjugotal gånger från Autodoc till mina egna bilar.
Har aldrig fått fel och har heller aldrig fått delar utbytta.
Brukar dock aldrig beställa av det billigaste fabrikatet.

Däremot i min bilverkstad så blir det VÄLDIGT ofta fel när kunder själva har köpt delar och har med sig för montering.
Tråkigt då om man t.ex. har demonterat en drivknut eller ett hjullager och det visar sig att delen inte passar. Men den arbetskostnaden får ju kunden stå för. Inte mitt fel att dom köper fel.

WilleG
5 september 2020 · 185 Inlägg

Handlar också väldigt mycket hos Autodoc och tycker det är ytterst lite krångel.
Väljer i regel också lite dyrare märken än de billigaste eftersom en kvalitets del från Autodoc är ändå oftast bra mycket billigare än hos en handlare i Sverige.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Utmarks-Loke
5 september 2020 · 5 836 Inlägg

WilleG skrev:
Handlar också väldigt mycket hos Autodoc och tycker det är ytterst lite krångel.
Väljer i regel också lite dyrare märken än de billigaste eftersom en kvalitets del från Autodoc är ändå oftast bra mycket billigare än hos en handlare i Sverige.

Och då får man inga Stark-grejer, eftersom det bara är de billiga grejerna de byter till sitt eget märke.

Hangra
17 april 2021 · 1 Inlägg

AutoDoc är Skräpföretag. Om du skriver in ditt registreringsnummer, för delar som SKA passa din bil, kan du räkna risken med att de INTE gör det. Beställde 2 identiska gasfjädrar. 1 var trasig redan vid leverans, den andra 100% ok. Efter påpekande svarar de, "Vår tekniker säger att denna del inte passar er bil, därför kan vi inte ersätta er". Struntar fullständigt i konsumenter!

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 april 2021 · 3 352 Inlägg

Har blandade erfarenheter av autodoc. Mestadels positiva, men gäller verkligen att man dubbelkollar mått och utseende på delarna man ska ha. Har ändå fått fel ibland på smågrejer som skulle ha passat. Men inte brytt mig om att reklamera då det handlade om mindre summor. Annars är det bra priser på sakerna där, köpt mycket stötdämpare, stabilisatorstag, hjullager, bromsar m.m och det har varit bra grejer. Så länge man inte tar det billigaste man hittar.

Hade mycket strul med två däck jag köpte därifrån. Ett av dem var sönder, de hade klämt sönder det med ett spännband i transporten. Troligtvis till autodocs lager då de inte var fastspännda när de kom till mig. Skulle få ett nytt och då råkade de skicka två istället. Sen blev det en massa krångel när de skulle skickas tillbaka. Var tvungen att skriva på papper att man inte ljög osv. Sen när det väl hämtades upp så så var det lugnt en vecka. Sen hörde de av sig igen och ville boka nytt datum för upphämtning. Då de inte kunde spåra däcken osv. Det var en jäkla cirkus, men det löste sig till slut. Fick stå på mig och ha bevis på att inte jag gjort fel. För det sista jag ville göra var att betala för två trasiga däck så var på vift nånstans tongue

Så deras support är inte den bästa. De sitter och översätter mycket text, blir lätt missförstånd då har man märkt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2021 · 13 742 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Har blandade erfarenheter av autodoc. Mestadels positiva, men gäller verkligen att man dubbelkollar mått och utseende på delarna man ska ha. Har ändå fått fel ibland på smågrejer som skulle ha passat. Men inte brytt mig om att reklamera då det handlade om mindre summor. Annars är det bra priser på sakerna där, köpt mycket stötdämpare, stabilisatorstag, hjullager, bromsar m.m och det har varit bra grejer. Så länge man inte tar det billigaste man hittar.

Hade mycket strul med två däck jag köpte därifrån. Ett av dem var sönder, de hade klämt sönder det med ett spännband i transporten. Troligtvis till autodocs lager då de inte var fastspännda när de kom till mig. Skulle få ett nytt och då råkade de skicka två istället. Sen blev det en massa krångel när de skulle skickas tillbaka. Var tvungen att skriva på papper att man inte ljög osv. Sen när det väl hämtades upp så så var det lugnt en vecka. Sen hörde de av sig igen och ville boka nytt datum för upphämtning. Då de inte kunde spåra däcken osv. Det var en jäkla cirkus, men det löste sig till slut. Fick stå på mig och ha bevis på att inte jag gjort fel. För det sista jag ville göra var att betala för två trasiga däck så var på vift nånstans tongue

Så deras support är inte den bästa. De sitter och översätter mycket text, blir lätt missförstånd då har man märkt.

jo det är nackdelen med all online handel..  man måste veta vad man ska ha och strular det då blir det ett jävla krångel.

men samtidigt kostar oftast grejerna halva priset mot i sverige   haft problem 1gång och det var mister auto.   det var en felmäkrt kamrem jag fick.      såg direkt att det var fel men på nått sätt hade dom lagt in den i deras system för att passa min bil.  med rätt artikelnummer och allt men när jag sen fick remmen var det tokfel.        men gick relativt smidigt att byta.   iof inte använt den remmen ännu  det var ju bara 3-5år sen jag köpte den smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
18 april 2021 · 7 289 Inlägg

ex beställde en spännrulle till generatorem,, passade ej alls,, skickade bild å å tillbaka INGA problem,,  beställde ny samma dag å när den nya kom så ordnade klarna allt så fick tillbaka 10 kr smile hahaha

MickeEng
18 april 2021 · 480 Inlägg

Hallå!
Har handlat massor med delar till hela familjens bilar där(samtliga Volvo), leverans inom en vecka. Blev fel bärarmar en gång men var inte några problem att byta jag som beställt fel p.g.a att det fanns tre olika att välja mellan, som sagt måste vara noga med när man beställer kolla med chassinr och orginalnr om man har det. Super nöjd med dom.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
granadadr
18 april 2021 · 7 289 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Har handlat massor med delar till hela familjens bilar där(samtliga Volvo), leverans inom en vecka. Blev fel bärarmar en gång men var inte några problem att byta jag som beställt fel p.g.a att det fanns tre olika att välja mellan, som sagt måste vara noga med när man beställer kolla med chassinr och orginalnr om man har det. Super nöjd med dom.

nuförtiden brukar det tyvärr ta mer mot 2 veckor,, tar 3-4 dagar bara för att ordern är klar att skickas ,,  sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang