Mercedes C180 kompressor 2007 felkod "P20006" Intake Manifold runner control stuck closed

GTH
16 april 2021 · 4 Inlägg

Hej,
min bil har blivit stående nu sedan 1 månad tillbaka med denna felkod P20006, maken har en liten läsare och app som han fick upp koden på.
Nu står bilen på en MB verkstad där det sjukdom bland personal så det går långsamt, men de har gjort ett försök och kan inte läsa att det finns någon kod???

När man kör och gasar så verkar det inte vara något fel, men när man släpper på gasen så blir det ryckigt. Det luktar även bensin om den när man stannar.

Felkoden som kom upp är:
Intake manifold runner control stuck closed bank 1A  ( P20006 ) så nåt fel är det? Det som vi hittar på nätet är 6 cylindriga motorer men min är 4 cylindrig.

Är det någon som har haft det här problemet och vet vad man kan göra själv? (annat än att skrota bilen förstås som i övrigt är helt okey)

Hoppas att någon har lite bra råd att ge smile

/Tarja

Utmarks-Loke
16 april 2021 · 5 809 Inlägg

För att en motor skall gå optimalt skall den ha en viss längd på insugsrören. Den perfekta längden är olika vid låga varv och höga varv, därför sitter det på moderna motorer ett variabelt insug som kan ändra längden. Och som alla rörliga delar kan detta kärva ihop. Det är vad jag gissar har hänt med din bil, men det är bara en gissning.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (16 april 2021)

GTH
16 april 2021 · 4 Inlägg

Hej, tack för svar. Kan inte kolla detta nu hur det ser ut då bilen inte e hemma, men får ta med detta till verkstan o se vad de säger smile

GTH
18 april 2021 · 4 Inlägg

Fick ett mail från verkstaden som säger att kamkedjan och kamaxeldrevet är helt utslitna. Båda kamaxlarna står fel, därav orolig gång på motorn. (ett dyrt jobb att fixa)
Jag köpte bilen slutet på juli 2020, gjorde oljebyte i december. Har jobbat på distans hemma sen våren 2020 och har därmed inte kört bilen så jättemycket under perioden. I mars började motorlampan lysa och då började vi felsöka. Hur snabbt kan ett sådant problem uppkomma, dvs att det är helt utslitet på dessa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2021 · 17 376 Inlägg

GTH skrev:
Fick ett mail från verkstaden som säger att kamkedjan och kamaxeldrevet är helt utslitna. Båda kamaxlarna står fel, därav orolig gång på motorn. (ett dyrt jobb att fixa)
Jag köpte bilen slutet på juli 2020, gjorde oljebyte i december. Har jobbat på distans hemma sen våren 2020 och har därmed inte kört bilen så jättemycket under perioden. I mars började motorlampan lysa och då började vi felsöka. Hur snabbt kan ett sådant problem uppkomma, dvs att det är helt utslitet på dessa?

Tidigare ägare kan ha slarvat med servicen.
Hur långt har den gått? Låga mil betyder mycket kallstarter, det sliter hårt på maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
18 april 2021 · 5 809 Inlägg

Såna problem kommer inte plötsligt, det måste helt klart ha funnits redan när bilen köptes i juli. Men att bevisa det och få någon ersättning lär inte bli enkelt.

GTH
18 april 2021 · 4 Inlägg

Bilen har gått strax cirka 29200 mil, och jag har ju som sagt inte kört ofta med den i vintras, då jag planerade inköpen som skulle göras, så många kallstarter i veckan blev det inte utan max 1 eller kanske varannan vecka, och några få resor som varit runt 8 mil enkel väg med halva sträckan på motorväg där jag oftast ligger i 100, inte finns nån vinst med det.
Ja, det är ju det med att kunna bevisa, har läst lite om köplagen, och kommer att försöka ta det med förra ägaren.

Utmarks-Loke
18 april 2021 · 5 809 Inlägg

Om du köpte den av en privatperson kan du inte kräva någonting nu, det är bara att glömma. Men även av en firma hade det blivit svårt att komma så här långt efteråt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang