DTSC-fel på V70 (2012). Bränslefilter eller spridaren, eller vad är knas?

Orfeus
18 april 2021 · 111 Inlägg

Jag tänkte fråga er kunna om ett problem med min bil.

Under det senaste året, så har bilen gått ner i felsäkert läge. Den vill max upp i 2000varv och tappar kraft, och så står det "DTSC. Ser.erfodras".
Detta har hänt kanske fem gånger under senaste året, men sedan nästa gång man startar är allt som vanligt igen.
Men nu så hände detta idag och grusade våra planer på en söndagsutflyt och det värsta är att vi inte helt kan lita på bilen (även om det händer rätt sällan).

Förra året så var vi på en service, och killen sa att det var en felkod på en spridare, som inte var programmerad. Men jag lät det vara, men åkte in på en Bilelektro för någon månad sedan för att se vad problemet kunde bero på. Den enda felkoden han såg, var att bilen sa att inte fick nog med bränsle. Men såg att bränslefiltret inte var bytt på senaste service, som han tyckte att det borde ha gjorts. Så han tyckte att vi skulle börja där.

Men när jag åkte till Volvo, så visade det sig att filtret ska bytas nu i sommar och hade inte gått över dess livslängd. Killen var tveksam till om detta kunde vara boven i dramat, eftersom Dieseln är så fin idag. Men han tyckte att vi behövde göra en riktig felsökning och sa att det skulle ju kunna vara bränslepumpen eller så som är dålig. Att spridaren inte skulle vara programmerad trodde han inte på, eftersom då skulle bilen gå väldigt dåligt överlag.

När den var i det felsäkra läget idag, så ryckte bilen lite också. Det är ju lite som att någon cylinder inte riktigt är på hugget. Det händer också lite titt som tätt att den rycker till lite när vi accelererar, men fungerar annars som den ska.

Så är det någon som vet mer eller några tips? Ett sätt skulle ju vara att bara byta ut bränslefiltret och se om det händer igen. Dock vore det ju då olyckligt om vi var långt hemifrån med bilen, så då tar vi ju också en risk. Eller kan det vara spridaren ändå? Kanske något klapp eller så? Är det dyrt att laga?

Bilen är en Volvo V70 Eco från 2012 (alltså en Diesel). DTSC har varit avstängt, så högst troligen har det inte alls med det systemet att göra (vilket också teknikerna inte heller trodde)

xXSammy
18 april 2021 · 6 569 Inlägg

Inte så att det blev översättningsfel via diagnosprogrammet så den egentligen meddelade "Inlärningsgräns över MAX värde" ?
Är en felkod som kan dyka upp när spridarna måste dosera maximalt för att kompensera för en annan cylinder (Eller att den själv läcker)

Gäller det en 1.6 PSA motor så har det hänt innan att när en (eller flera) spridare börjar bli dåliga - Men fungerar tillräckligt så det inte sätts någon felkod.
Ibland kan ett läckprov via returen visa vilken spridare som är dålig, och ibland går det varken att se via datalogg

Möjligt att se ifall någon faktiskt kan provtrycka dem (kontrollera doseringsavbilden)
Annat fall måste en spridare bytas åt gången, vissa vill hellre byta allihopa än lägga ner tid för felsökning

Edit: Att den går normalt igen efter du startat om den är för att felkoden som registrerats försvinner och nödläget tas bort.
Behöver läsa ur felkoder just när den går dåligt

Senast redigerat av xXSammy (18 april 2021)

De/Dem
Orfeus
18 april 2021 · 111 Inlägg

Stort tack för ett jättebra svar! 🙂

Jag har ingen aning om det kan vara ”fel” kod, men det är ju 1.6 liters motorn. DRIVe heter modellen (och inte Eco, jag skrev innan).

Kan det vara läge att lämna in den på en enklare verkstad, som kanske är mer benägna att lägga tid på felsökning än Volvo? För jag gissar att det är rätt dyrt att byta alla spridare?

Sen, kan det vara rimligt att bilen säger att inte får tillräckligt med bränsle om en spridare är dålig?

xXSammy
18 april 2021 · 6 569 Inlägg

Vad som är dyrt är upp till var och en, jag har varit med om de som tycker en lamphållare (Ink fäste, skruvar och lampa) för 150kr är för dyrt och andra som betalt över bilens halva värde utan att klaga

Att vissa väljer att byta allihopa är för antingen ska det bara funka, eller att felsökningen drar ut på tiden, eller att det blir ytterligare en felsökning om det är fel på flera spridare

Säg att 1ans spridare är trasig och 4an är dålig. Första byts ut och bilen går bättre men misständer fortfarande ibland. Ytterligare en spridare beställs och monteras för cylinder 2, ingen skillnad. 2ans gamla spridare monteras för 3an, ingen skillnad. 4an byts och bilen går normalt igen.
Sitter dock 2 gamla spridare kvar, antingen så håller de life-time eller så går det sönder kort därefter. Då blir det ytterligare en felsökning, igen. Något mindre eftersom 2 redan är bytta men det blir ytterligare moment med byta på känn.

Om en *bara* sätter felkod på bränsletryck så kan det vara något annat, är spridare dåliga kommer den antingen inte sätta någon felkod alls eller felkod på spridare

De/Dem
Orfeus
18 april 2021 · 111 Inlägg

Jo. Men jag såg någonstans att en begagnad spridare för 3500kr. Säg att en ny då kostar 5000kr och det gånger fyra blir då 20 000kr. Det är man ju inte så sugen på och det blir också en hyfsat stor del av bilen värde. Men 5000kr är väl inte kul det heller, men känns hanterbart i varje fall.
Eller då om någon kan renovera de gamla...

Fast jag kan ju tillägga det också, jag kan inte bilar något bra. Så jag kanske tänker helt fel.

Kuf
18 april 2021 · 7 Inlägg

Hej,
Rätt vanligt med igensatta bränslefilter på dv6 psa diesel. Bytt filter, kostar inte många kronor.
Lite jobbigt dock, då den inte är självluftande iom att den inte har pump i tanken.
Gällande volvo har jag för mig att avvikelse i bränsletryck på högtryckssidan ger momentnedrag, detta försvinner vid omstart.

Orfeus
18 april 2021 · 111 Inlägg

Tack för svaret!

Skönt att höra! Det låter ju, som du skriver, något man kan få fixat utan att bli ruinerad. Så vi får väl hålla tummarna för att det är kruxet.

Jag var ute och startade nu för en stund sedan, men för första gången så var problemet kvar.

Orfeus
20 april 2021 · 111 Inlägg

Nu har jag lämnat in bilen på Volvo och fått svar. Problemet var spridare nr.4 och det skulle kosta 9500kr att byta. Ungefär hälften av priset var själva spridaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang