Volvo 740 "AWDsome"

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 58 Följare
  • 9 756 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 22:30
_Shadow_
13 april · 66 Inlägg

Bildbomb igen då smile

Jag har fått lära mig själv att svetsa aluminium med TIG'en, de var lite lurigt, blir inte jättesnyggt överallt direkt, många nybörjarmisstag osv osv, medans ibland flyter de på riktigt fint.

Hur som helst, förarsidans turbo hamnade lite för nära bakkant på motorn mot vad jag hade tänkt mig från början, men var tvungen att få den så långt in mot mitten av möjligt (mot centrum av växellådan) då dessa turbos var av intern wastegate typ men även så långt fram som möjligt pga att styrstången ligger ganska tätt bakom motorn (Mellan motorn och torpedväggen). När jag tog bort baksidan av turbon och inspekterade wastegaten så var jag inte jättenöjd med hur lite den öppnade och läste över internet att dessa har en tendens till en hel del boost creep. Så original WG kommer att stängas och de externa WG kommer att monteras istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c0bb8cee2a2344d898d3f7a59ca5b09.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc60739046721dc3057e5de45df2b18a.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2ee69a5498990f0fdccf3cc60fbfbafc.jpg


Detta är när den interna WG har öppnat upp i max läge. Hålet är verkligen jättelittet, öppnar inte speciellt mycket och släpper ut avgaser endast från den ena sidan av twinentryn. Locket på baksidan av turbon saknas givetvis på fotot för att kunna visa hur lite den faktiskt öppnar. Jag kan lätt stoppa in ett finger och blockera hela hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6fd6e8a3b2e0afde1bf63e2aa036b6fc.jpg

Tryckröret från passagerarsidans turbo kommer till förarsidans turbo under växellådan genom 2.5" rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b43cbf35fa1bc440cc018d094ec5d707.jpg

På förarsidan av växellådan så möts båda tryckrören. Förarsidans turbo blir inte jättebra pga att det är lite trångt, så blir en rätt skarp 90° vinkel framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-27cd800131bc7419cbc51ea96c0e1d9d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0cae5036161dc08f1598a710cf791ec.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7cd0e4207019ad6bf1d0a78a38d8e3e.jpg

Sedan blev det till att få ihop dessa två tryckrör till ett. Då den inre arean av ett 2.5" rör är 31,65cm² (2st blir därför 63,3cm²) så fick det bli ett 3.5" rör fram till intercoolern och vidare till motorn (62cm²). Original gummianslutning mot gasspjället får precis in ett 3,5" rör, perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7e2626fbd9c41f5de1ddf30dd2f27e49.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ef45f1057f5932a7fecc6542e9420de.jpg

Efter en hel del kapande, knackande, räknande, svetsande, kapande och svetsande igen så lyckades jag få till något som är rätt ok ändå. Hade givetvis vart kul att få samma finnish som proffsen, men är man nybörjare så är man smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d361f986bd2505fff822af02aa1d7bd2.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-28d660befcb50c98861f31089e1d8a19.jpg

Istället för siliconslang att hålla i insugsröret till turbon (se tidigare inlägg) så valde jag att försöka mig på en snabbkoppling istället. I en ren chansning så köpte jag därför 2st 4" kopplingar i aluminium, kapade av toppen på insugsidan av turbon och VOILA, 4" kopplingen gled på hur fins som helst utanpå det som var kvar smile Det hade jag inte räknat med, men satt verkligen som handsken smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c78fe785188915e22bd57890ac3a7a97.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-57e08de71da34df15b92eb1653cf1a9f.jpg

Så då gick jag vidare med att svetsa på röret till insuget på andra halvan av kopplingen och provmonterade det. Blev genast "mer" plats kvar till grenröret, även om det fortfarande är trångt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7a6e3d373898587401ba18728ae230bb.jpg

Blev till att spinna vidare på insugsröret därefter, lite mäta, kapa, punkta, prova, ändra, punkta, testa osv osv innan de blev helt ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a08320c397992fb0ceca30663cb3ece8.jpg

Nu är tanken att insugsröret ska gå över rambenet ut mot skärmkanten, vilket jag är lite osäker på om jag faktiskt lyckats med. Men om de skulle vara så att de tar emot någonstans så blir det nog att massera rambenen lite, för mer vinkel än såhär kan jag tyvärr inte få till med de verktyg och kunskap jag har. När motorn blir provmonterad i bilen så ska de givetvis dit några fler vinklar å böjar för att komma dit jag vill med insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b627936afd8db71160d52c2e793ee2ba.jpg


Sen var det "bara" att sätta igång med insuget till förarsidans turbo. Trängre än passagerarsidan tyvärr, så fick modifiera röret på 2 ställen (mot motorblockets baksida och mot bakersta grenröret)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-190bd26c19f4eb43017b78ab9a17fea8.jpg

Denna vinkel på insugsröret hamnar tyvärr längre ner än på andra sidan, så här måste jag hitta på någon lösning för att komma över/förbi rambenet på ett bättre sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-66938467ebeb0b48ee3470e4a6000ea6.jpg


Det börjar ju väga en del dessa pjäser, tanken slog mig att när grenröret blir varmt (och mjukare) så kanske dessa agg väger för mycket och börjar kröka grenröret, så jag slängde ihop varsit stödben som skruvas fast i växellådans infästningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a4d874966d929e98330fe024e1337c5.jpg

Slut för denna gång.

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 april · 3 532 Inlägg

Skit i hur det ser ut! Du bygger grejer själv och än så länge ser det minsann ut som att det kommer fungera! 💪

Riktigt klurigt, och snygga lösningar.
Stöden till sniglarna är nog helt rätt väg att gå 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
_Shadow_
14 april · 66 Inlägg

Cuefa skrev:
Skit i hur det ser ut! Du bygger grejer själv och än så länge ser det minsann ut som att det kommer fungera! 💪

Riktigt klurigt, och snygga lösningar.
Stöden till sniglarna är nog helt rätt väg att gå 👍

Alltid lite kul med hejarop big_smile
Jo, de blir ju lite special, men de visste jag redan från början, även om jag i min fantasi hade mer utrymme för allting då en 740's motorutrymme är rätt gigantiskt xD

Men en sak i taget så går man i mål tillslut smile

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
15 april · 894 Inlägg

7/940 har, i min mening, ett oförtjänat bra rykte om motorrummet... Jag tycker det är betydligt trängre än t ex 850/x70. Enda som det finns bättre plats för är väl kamremsbyte...
Bara för att det *ser* ut att rymligt så betyder det inte att det faktiskt är det när man väl börjar rota och, framför allt, ska in med något fysiskt större där under. Rödblockarna ser ju ändå "löjligt små" ut, speciellt 8v tongue

Och visst, svetsarna ser väl "skit" ut om vi ska vara sånna.. Men vafasen, man lär ju börja någonstans smile Jag skulle garanterat inte kunna göra det ett endaste dugg snyggare tongue

_Shadow_
18 april · 66 Inlägg

Jo det håller jag helt med om, de känns trängre å trängre dag för dag typ tongue
Men snart har man fått på allt på motorn, så då borde motorn ha uppnått sin fulla storlek och fortfarande kunna passa smile

Lucif3r skrev:
7/940 har, i min mening, ett oförtjänat bra rykte om motorrummet... Jag tycker det är betydligt trängre än t ex 850/x70. Enda som det finns bättre plats för är väl kamremsbyte...
Bara för att det *ser* ut att rymligt så betyder det inte att det faktiskt är det när man väl börjar rota och, framför allt, ska in med något fysiskt större där under. Rödblockarna ser ju ändå "löjligt små" ut, speciellt 8v tongue

Har inte jättemycket att rapportera sedan sist, men har snickrat lite på 3" downpipes i rostfritt, det blir 60° böjar nedåt för att komma fri från torpedväggen (Haha, så nära är de inte big_smile) men skämt åsido, så får de gå rätt skarpt neråt för att inte ligga alldeles för nära styrstången och värma i onödan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-56c836ade2c9e805aaf1b3be7aeab7d0.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e1e8518dd9e96ac6e3c151e15f0d854a.jpg
Passagerarsidan fick en lite taskig vinkel ut, men den ska nog vara rätt ok ändå. Hade tänkt mig en mjukare böj ut ur turbon, men man kan ju inte få allt har jag märkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ca1000951c8f39e3e286beb5f41dc6a9.jpg


Sen tog jag arslet ur vagnen och snickra ihop ett bättre stativ till de hela, istället för de 4st pallbockarna som motorn stått på tidigare, blev helt klart bättre arbetshöjd på de hela också, nu kan man sitta på en pall och pilla på motorn istället för på knä på golvet som de var tidigare. Har även fått i lite diagonalförstärkning som inte syns på dessa två foton.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5270e0e25c96934d958f218fd004c253.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-498cb1f93cfb86afc9cb247ab7ee5999.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
25 april · 66 Inlägg

Då blev det lite jobb efter alla nattpass åtminstone. Så veckans bravader består av detta:

Först fixade jag ett enkelt kylarställ med originalkylaren från Audi S8an. Tanken är att den ska vara på/avhängbar så man snabbt kan fixa något om det skulle behövas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e76fc6b318545f86f90b1b4f5be9e50.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe7eb7761aed7249a543bc5718afa091.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce936515bce3e40134819c9d227ccd4d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3c89586cdc07b11d1493da7ea60a5141.jpg

När jag ändå höll på, så fick det bli en liten grej till expansionskärlet samtidigt. Men nu såhär i efterhand så behöver jag göra om denna något då de tillkommit lite pryttlar som tar plats. Även kablaget på motorn har fått sig en omgång i form av nya kontakter smile :https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-45f01bbc4a09c3b351b01393e3a653e9.jpg

Fick ju även lyfta av växellådan från motorn så jag kunde kika efter "missing tooth" delen, för de hade jag glömt att skriva ner givetvis. Så nu vet jag att TDC är på 20e tanden åtminstone smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0be075871688ea006aa8557ebbdcdc81.jpg

Nästa steg fick bli lite olja, till turbosarna och tillbaka till motorn igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f8e8dd7b4693c107c59449ae55b9eea.jpgSkaffade tankgenomföring, men de slutade med att jag helsvetsade genomföringen på insidan istället. Oron över att de skulle släppa blev för stor, vill ju inte att all motorolja rinner ur pga en koppling släpper.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-418e5a50834276c311a79e795b4a9cd2.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35cfa8929ac163f60a1365d6ff6cefd7.jpgDet fick bli ett T-kors mitt på, bakom motorn, som delar olja mellan de två aggregatenahttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b9fca59755d320e2c0dafe37d2504ab0.jpg

Äntligen dags att försöka få dit wastegates smile
Det blir 2st externa 38mm då den interna verkar på tok för klent tillverkad. Försöker i så stor mån som möjligt att hålla isär pulserna i avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c3b16adc422570cf25de7f0638ec6680.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07d70b4505634d9a43f40d95fa844c72.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4817267f8cb56836991ebfc813739d77.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-850f21b5ff343e4db14221e51a3081bd.jpgBlir en bit flexrör på downpipen från wg, utifall att de skulle flexa någonstans pga värmehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c09a8325ffe17a704fda1a82a68cd688.jpg

De rörde sig givetvis lite när jag helsvetsade allt, så fick dra ett snitt och vrida de några grader innan jag fick det där jag ville ha det, men de blir nog bra i slutändan smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35828d0c88f4d914f1dab80d95bef594.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-90c9c90b8d11e22e0be3aa9f76df50dd.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3161f61ccf624ad7006ee0936b7b4035.jpg

Har fortfarande inte fått någon hjälp med VEMS'et, har kontaktat en firma i Danmark för att se om de blir någon assistans därifrån. Så om någon läser detta, kolla upp bättre med support innan du väljer sprut.

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (25 april )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
2 maj · 66 Inlägg

Då var det dags att montera den andra WG'n smile
Plockade ner hela grenröret, satte upp det i skruvstycket, kapa, svetsa å kolla noggrant att de var 90° vinkel ut från turboflänsen, så nära kopia från andra sidan så de ska bli så likt som möjligt estetiskt smile
Väl på plats, inte lika bra.. Tänkte ju givetvis inte på att grenröret är vinklat inåt och turboflänsen något vinklad..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2051de4cf248f45cd89bcbab79c25070.jpg
Jaja, fram med kapen och svetsa mer då, så lyckades ja få något som blev rätt rakt och jag var nöjd med resultatet till slut igen smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3bdebe4dfbc7f9bbcd5b2f900db1cc38.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6471d4a830c22378bc5cdb6ca131f8c9.jpg
Sen upptäckte jag nästa sak, turbon är ju givetvis inte spegelvänd, suck..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b14b3566fe5e60473633082f3d8c498c.jpg
En förlängning på det tack, givetvis blev det ju snett bakåt trots alla mätningar för att få det rakt. Så misstänker att värmen gjorde sitt, men jag tyckte ändå att det var inom toleransen, så det är inget jag gjorde något åt.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-187362b58a176ea959f537ae52a4a2e3.jpg
Sen blev det även att fixa flexröret på denna sida och mäta in så de blir rakt osv osv. Mätte fel 2 eller 3 gånger pga rent slarv, så skarven från WG röret in i 3" avgassystemet blev lite väl onödigt ful, lyckades ju få till höger riktigt bra på första försöket, men man kan väl inte lyckas alltid.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60d3e596286fea80404fdd7df6cad7a2.jpg
Med allt väl på plats så ser det ut såhär (visst har jag gott om plats i mitt palats?) Den lille pallen fick jag av brorsan, en mycket bra present må jag säga smile Har inte haft något att sitta på innan i garaget, så den var jättevälkommen big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35ab92eda3b9ae76f1a43c069ef22226.jpg
Medans jag höll på med andra WG så passade jag även på att se över kamsynken, kontrollerade vilken av tänderna som lirar med 1a TDC (den svartmålade) och kapade bort de andra tre så att det bara blev en kvar.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2251182bc7aa933d6a6adb5a0b2d865d.jpg
Sedan blev det även lite början till returledning för förarsidans turbohttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b1e37b5d14f2ba2ef3835bf661ee8960.jpg

Har också fått lite hjälp när de kommer till motorstyrningen. Jag har tänkt rätt i alla kopplingar och möjliga in/utgångar för grejerna jag vill styra. Nu ska de bara redas ut lite småsaker, men input är alltid välkommet ifall någon mer har visdom att dela med sig av.

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 maj )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
torsdag 20:38 · 66 Inlägg

ÄNTLIGEN så kom mitt paket från Lettland. Det satt bara fast hos Post**** i 20 dagar denna gång (Expressfrakt, ja visst va).
Ringde dom och frågade varför ett paket från ett EU-land hade fastnat i Tullen, men det kunde dom inte svara på såklart. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a780a2faf16a60256a6f99a0dcef7d8c.jpg
Paketet i sig självt innehöll iallafall dessa adapterplattor smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-570612611c9383b97ceccda55e771569.jpg
Sitter perfekt på motorn big_smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad2c251d88b28930e51b07b2284c6a81.jpg
Ännu snyggare blev det ju med dessa spolar monterade smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4b96196c732c772d9d18c8295b3ca972.jpg

Men, nu till det tråkiga.
Spolarna verkar vara för korta, även fast jag beställde (vad jag vet) den längre varianten. Det är 12mm från toppen av tändstiftet till innersta delen där den ska ligga. Hylsan i botten av tändspolen som omsluter toppen av tändstiftet är 10mm lång/djup, så det är alltså ett tomrum (innanför metall/gummihylsan såklart) mellan toppen av tändstiftet och kontaktytan där strömmen till gnistan kommer ifrån.

Tändstiften jag köpt har tyvärr ingen avtagbar topp, så jag kan inte förlänga mina stift i toppen.
En reservplan jag har just nu är att köpa nya stift och fixa till en 12mm längre topp att skruva dit, så de blir korrekt anslutning.

Har vi någon VAG fantast här som har koll på dessa spolar och deras olika längder? För någon av alla 300 besökare (på 3 dagar) borde ju veta något? smile
Så jag vet om jag faktiskt fått tag i den längsta, eller om detta bara är en mellanmodell?

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
fredag 16:17 · 3 532 Inlägg

Har du ett artikel-nr på spolarna du använder så kan jag kolla lite på't om Du vill smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
_Shadow_
fredag 16:45 · 66 Inlägg

Cuefa skrev:
Har du ett artikel-nr på spolarna du använder så kan jag kolla lite på't om Du vill smile

De vore riktigt bussigt av dig 🙂
NGK's artikelnummer på tändspolarna är 48041, deras artikelnummer på tändstiften till denna motor som jag köpte är 6837 🙂

Pratade i telefon med BJP Race i förmiddags (har handlat en del där) och enligt dom så har jag fått tag i den längsta varianten av tändspole 🤔 den var lika lång som deras "Långa" dom säljer till audis och volvo motorer. Så är osäker på om de finns något.

Detta för närvarande en av planerna, då jag är osäker på om de finns längre stift eller spolar till detta bygge 😁 en 26mm hylsa (de finns rörelsemån för tändspolen i adaptern jag köpte) med en topp som är lika stor som tändstiftets topp, medan botten har ett hål så tändstiftet precis får plats, därimellan blir de 5mm solid metall som agerar distans. Har pratat med en som ska kolla lite på möjligheten att svarva till något sådant:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-05540f8af142a170cca1006a2e983bc8.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
fredag 17:22 · 3 532 Inlägg

_Shadow_ skrev:

Cuefa skrev:
Har du ett artikel-nr på spolarna du använder så kan jag kolla lite på't om Du vill smile

De vore riktigt bussigt av dig 🙂
NGK's artikelnummer på tändspolarna är 48041, deras artikelnummer på tändstiften till denna motor som jag köpte är 6837 🙂

Pratade i telefon med BJP Race i förmiddags (har handlat en del där) och enligt dom så har jag fått tag i den längsta varianten av tändspole 🤔 den var lika lång som deras "Långa" dom säljer till audis och volvo motorer. Så är osäker på om de finns något.

Detta för närvarande en av planerna, då jag är osäker på om de finns längre stift eller spolar till detta bygge 😁 en 26mm hylsa (de finns rörelsemån för tändspolen i adaptern jag köpte) med en topp som är lika stor som tändstiftets topp, medan botten har ett hål så tändstiftet precis får plats, därimellan blir de 5mm solid metall som agerar distans. Har pratat med en som ska kolla lite på möjligheten att svarva till något sådant:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-05540f8af142a170cca1006a2e983bc8.jpg

Hmmm...

Vad jag får fram så är dessa spolar motsvarande VAG 06E905115x
Verkar vara lika långa som 07K-spolar, vilket var det enda jag hade hemma att jämföra med.

Jag ser ju dessvärre inga längder, och vi hade inte så många spolar på lager som jag trodde så jag kunde enbart jämföra med dessa två, tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cbc5d21b6752d2f196e91087b98c64de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3d53fa6d308a3d0e6761486a43c0239.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3f9bb07711ab1a89f961a1c92b568453.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fc4c3ed209a8a273104261d2bc82bd03.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
_Shadow_
fredag 17:39 · 66 Inlägg

Cuefa skrev:

_Shadow_ skrev:

Cuefa skrev:
Har du ett artikel-nr på spolarna du använder så kan jag kolla lite på't om Du vill smile

De vore riktigt bussigt av dig 🙂
NGK's artikelnummer på tändspolarna är 48041, deras artikelnummer på tändstiften till denna motor som jag köpte är 6837 🙂

Pratade i telefon med BJP Race i förmiddags (har handlat en del där) och enligt dom så har jag fått tag i den längsta varianten av tändspole 🤔 den var lika lång som deras "Långa" dom säljer till audis och volvo motorer. Så är osäker på om de finns något.

Detta för närvarande en av planerna, då jag är osäker på om de finns längre stift eller spolar till detta bygge 😁 en 26mm hylsa (de finns rörelsemån för tändspolen i adaptern jag köpte) med en topp som är lika stor som tändstiftets topp, medan botten har ett hål så tändstiftet precis får plats, därimellan blir de 5mm solid metall som agerar distans. Har pratat med en som ska kolla lite på möjligheten att svarva till något sådant:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-05540f8af142a170cca1006a2e983bc8.jpg

Hmmm...

Vad jag får fram så är dessa spolar motsvarande VAG 06E905115x
Verkar vara lika långa som 07K-spolar, vilket var det enda jag hade hemma att jämföra med.

Jag ser ju dessvärre inga längder, och vi hade inte så många spolar på lager som jag trodde så jag kunde enbart jämföra med dessa två, tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cbc5d21b6752d2f196e91087b98c64de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3d53fa6d308a3d0e6761486a43c0239.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3f9bb07711ab1a89f961a1c92b568453.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fc4c3ed209a8a273104261d2bc82bd03.jpg

Helt klart tack för att du kikade 🙂
Synd att de var den längsta bara 😅

Du råkar inte ha en sådan (färg spelar ingen roll) trasig liggandes? Tänkte på möjligheten att disikera en och se hur den ser ut inuti, själva rördelen ner mot tändstiftet. Om den ens är delbar, om det går att förlänga osv osv.

Vill helst inte plocka isär mina egna jag har 😁

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
fredag 18:02 · 3 532 Inlägg

Inga trasiga här dessvärre!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
_Shadow_
för 22 timmar sedan · 66 Inlägg

De blev att köpa loss lite fler AN kopplingar för att försöka få till returen på förarsidans turbo.
Det är som vanligt lite ont om plats, men började med att korta av returröret lite på turbon så jag fick mer spel för returslangen och lyckades då använda originalfästet på motorfästet till att hålla det mer på plats https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5b47630c50ed3dbcd642a5eaf9dfd556.jpg
Sen var gissninsleken i full fart. Först ut blev ju givetvis att testa alla möjliga olika vinklar, rakt tog givetvis i motorkudden och därefter i tryckröret. En tjusig 45'a (bild) var ju inte riktigt heller optimalt. 90° var inte bättre och 120°-150°-180° var inte att tänkbart ens..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2f936ef49fa42b4457a36d7e13f93fa5.jpg
Då lyckades jag hitta de smidda 90° vinklarna, dessa tar marginelt i motorkudden än givetvis, men det är hanterbart åtminstone.
2st (bild nedan) så var man ju helt fri 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c7f84ee5762cdf6df0d7d72ddc49d0a2.jpg
Bästa lösningen blev nog trots allt en 90° vinkel och därefter en 120° eller om de var 150° vinkel. Istället för 2st gjutna 90° vinklar och därefter en till 90° slangkoppling.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3f17fa2b10f2c8970ab94676f0e60132.jpg
Plockade fram mitt oljefilterförflyttningskitt och började gänga i AN kopplingarna, tog tvärstopp.. kikade ner i gängen, snygg gjutning 🤦 blev att få tag i en gängtapp för att rädda de där..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7675e37202b331303529b440562b8e86.jpg
När jag ändå var i farten så såg jag över in/ut loppet på termostatdelen, tog en roterande fil och öppnade upp lite mer samt rundade av kanterna så gott jag kunde för att få ett bättre flöde för oljan.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eb5dd6e42a700cea91260b33a6f5e449.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d0d3dc380a41a958fc78f6bb07b300a8.jpg
Sedan fortsatte vi med gissninsleken till adaptern, så man tar sig förbi de tänkta insuget till turbon, över rambenet osvhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-527ce77fb527b8ef94d704a76ebafb96.jpg
Till slut blev det nog riktigt bra. Oljefiltret sitter nu på "utsidan" av rambenet så högt upp som möjligt och ganska långt fram givetvis, men fortfarande innanför plåten som strålkastaren sitter monterad mot. Tanken är att det får bli ett hål i batterihyllan som oljefiltret kommer ut igenom. Det ska även dit en till sandwich där slangar till en extern oljekylare ska kopplas.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4faac9e610beeeb0db8e86aa0bdf177f.jpg

De blir nog bra det här 🙂

Hur som helst, tack än en gång Cuefa för assistansen 🙂

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (för 22 timmar sedan)

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang