Volvo 745tic helrenovering

Här kan ni läsa projektes framgång om min 745 turbo Jag hade länge velat ha en 745, sedan berättade min kompis att hans farsa hade en 745 1988 tic ståendes, jag sa direkt den ska jag, han hade tänkt att ta motorn från den och stoppa i hans 760. jag tyckte det var lite synd. Det gick några månader och nu har jag den hemma. Jag vill ha den som en riktigt fin sommar glidare Jag har tänkt att jag små trimma motorn så att den rör på sig iallafall, även lite styling utanpå(: . har även lite bilder på instagram (alexrenberg), men tanken är att uppdatera mer ofta och med mer bilder på den här sidan
  • 43 Följare
  • 20 653 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 08:53
alex_v
4 april · 301 Inlägg

Alla lampor fungerar o startmotorn går runt, så  skiter väll i dom kablarna😁

alex_v
4 april · 301 Inlägg

Ännu en liten skrivupdate bara, kunde inte hålla mig så jag skrivade ihop allt idag o bilen startade direkt🤓känns otroligt skönt och allting verkar funka, han läckte lite olja men det kommer från olja in till turbon, nu ska bara allt plockas iordning så kanske man kan ta en provtur snart😋

Loveless
6 april · 507 Inlägg

alex_v skrev:
Ännu en liten skrivupdate bara, kunde inte hålla mig så jag skrivade ihop allt idag o bilen startade direkt🤓känns otroligt skönt och allting verkar funka, han läckte lite olja men det kommer från olja in till turbon, nu ska bara allt plockas iordning så kanske man kan ta en provtur snart😋

Vad kul! Ser fram emot fler uppdateringar. big_smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
alex_v
13 april · 301 Inlägg

Tydligen så gick det inte att ta blrt härvan för abs för då slutade hastighetsmätaren att fungera, går det lösa på nått snnat sätt eller äre bara att slänga i den härvan igen?

Lucif3r
14 april · 894 Inlägg

Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Loveless
14 april · 507 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
alex_v
14 april · 301 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Loveless skrev:

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Okej fan vad grymt tack, då ska jag prova det, måste ju ha en fungerande tripp så jag vet när soppan börjar ta slut🙃

alex_v
14 april · 301 Inlägg

Loveless skrev:

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Måste ba dubbelchecka, ja försökte läsa lite på internet det står ju att hastighetsgivaren sitter ihop med abs på bakhjulet? Det kanske inte stämmer alls

Lucif3r
15 april · 894 Inlägg

Nu kommer jag inte ihåg exakt, och jag orkar inte leta reda på kopplinschema nu heller, så tar det lite från minnet...
På bilar med ABS så går kablaget från hastighetsgivaren till ABS-boxen, och sen vidare till instrumenthuset, medans bilar utan ABS har hastighetsgivaren direkt dragen till instrumenthuset. Övrig utrustning som behöver veta hastigheten, t ex ECC och farthållare, tar signalen från instrumenthuset(kontakt "D" på 940-hus, osäker på 740..)

"Bakhjuls"ABS'en är bara en (hastighets)givare i diffen, och mig veterligen samma (hastighets)givare som på bilar utan ABS. Skillnaden ligger i att bilar med ABS har 48-kuggs krans i diffen, medans dom utan ABS har 12 kuggs-krans.
Detta betyder även att ABS'en är lite sisådär, då det inte finns någon individuell övervakning för varje bakhjul, utan dom går på samma... Krasst sagt är det "3 hjuls-ABS" på 7/940, och inte 4-hjuls ABS som nyare platformar(t ex 850 och frammåt).
Även hastighetsmätaren skiljer mellan 12-kuggs och 48-kuggs krans. Skulle du t ex montera en bakaxel med 12-kuggs krans men behålla instrumenthuset, som förväntar sig 48 impulser/varv, så kommer hastighetsmätaren visa 4 gånger för lite - och vice versa.

alex_v
18 april · 301 Inlägg

Bilen e nu klar för att brukas, trodde jag... nej men allt är ihop plockat och så, skulle ta med bilen hem idag o tyckte han gick lite halvtaskigt, tänkte att det bara ör gammal soppa, men sen börjar han gå jötte dåligt o sen dö, tänder inte ens till, kom gnista från spolen, sen började ja rycka lite i hallgivar kontakten till fördelaren då jag bytt den för ett tag sen då den hade gått sönder, o då hoppa bilen igång igen, så det glappar där så det blir att beställa en ny o hoppas den funkar efter det😋
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-771227dd74d2304cc2800ad37cc2e210.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-af587b505a0090b35a4c6ca9fb4ea3ca.jpg

volvoqq Lastbilsmekaniker
18 april · 4 685 Inlägg

Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

alex_v
19 april · 301 Inlägg

volvoqq skrev:
Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

Ja riktigt tråkigt, hoppas det löser sog med en ny fördelare bara😬

Loveless
19 april · 507 Inlägg

alex_v skrev:

volvoqq skrev:
Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

Ja riktigt tråkigt, hoppas det löser sog med en ny fördelare bara😬

Brukar bli glapp där. Ofta är O-ringarna på fördelaraxeln dåliga och då läcker det in olja från toppen. Är samma fördelare med hallgivare på B230E (740 85-88 med K-Jetronic) och B230F (740 87-88A med Jetronic 2.4) om du letar begagnad. wink Tänk på att byta O-ringarna i så fall. En stor och en liten. Brukar funka med ringar från en vanlig sortimentlåda. smile

Senast redigerat av Loveless (19 april )

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
alex_v
19 april · 301 Inlägg

Loveless skrev:

alex_v skrev:

volvoqq skrev:
Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

Ja riktigt tråkigt, hoppas det löser sog med en ny fördelare bara😬

Brukar bli glapp där. Ofta är O-ringarna på fördelaraxeln dåliga och då läcker det in olja från toppen. Är samma fördelare med hallgivare på B230E (740 85-88 med K-Jetronic) och B230F (740 87-88A med Jetronic 2.4) om du letar begagnad. wink Tänk på att byta O-ringarna i så fall. En stor och en liten. Brukar funka med ringar från en vanlig sortimentlåda. smile

tack för tipset, beställde nyss en ny fördelare från boets bildemontering som jag sett folk rekomenderat, provade en beggad sist men den gick ju sönder nu så hoppas den nya håller bättre

alex_v
22 april · 301 Inlägg

Nya fördelaren hemma, bara hoppas att biljäveln startar imorgon igen😁https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-345b00a48415a85811e7bf23a3fb48f2.jpg

alex_v
23 april · 301 Inlägg

Slängt på nya flrdelaren o såg då att kontakterna soms ka in i givarn var riktigt kassa, skarvade om dom o bilen starta, sen dog igen efter några sekunder o nu tvördöd igen, verkar inte få soppa som den ska

alex_v
23 april · 301 Inlägg

Så här såg kontakten som ska klicka in i hallgivarn på fördelaren, såg inte så trevligt ut, å skarvade om alla kablar o bilen startade i typ 10 sek sen blrja gå jötte dåligt, sen var den död igen, tog loss fuelrailen för o kunna se om det kom nägon soppa men det gjorde det inte?  Tänkte att jag hade skarvat dåligt på en av kablarna o gjorde då om det, då blrja det skrika fan av bränslepumpsrelät inne i bilen, så nu ör jag så jävla trött på denna bil så jag får se lm den kommer ut nånting i sommar eller inte..https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-b414059794cc29132652e0acc7b9fe7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-794b307cc15e2cd7c5df83e4306fb6c4.jpg

alex_v
24 april · 301 Inlägg

volvoqq skrev:
Det är tråkigt när det jävlas😕

ja inge kul.. kanske kan var soppapumpen i tanken som inte går? eftersom pumpen under bilen låter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang