Peugeot 508 SW, fråga ang rör som läcker glykol/kylvätska

Point
16 april 2021 · 20 Inlägg

Hej!

Jag upptäckte att min Peugeot 508 SW läcker olja häromdan och jag gick till mekaniker som sa att oljan var kylvätskan. Läckage var på vänstersidan vid hjulet, alltså förarsidan och behållare för vätskan är på högersidan. De sa att rören är rostade och det är därför det läcker. När man vänder hjulen åt höger så ser man en bit av rören. Jag undrar om någon som vet vad den rören heter, för  mekaniker sa att han ringde till Autoxperten och de skickad till honom bara bilder med olika rör. Vet någon vad rören heter, hur lång den är, så att jag kan försöka hitta den.

jaka54
16 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Rör??? Rostade??? Du har väl svarta  gummislangar som leder kylvätska från kylaren till motorn som alla andra bilar har!?

Senast redigerat av jaka54 (16 april 2021)

Pininfarina406
16 april 2021 · 535 Inlägg

Point skrev:
Hej!

Jag upptäckte att min Peugeot 508 SW läcker olja häromdan och jag gick till mekaniker som sa att oljan var kylvätskan. Läckage var på vänstersidan vid hjulet, alltså förarsidan och behållare för vätskan är på högersidan. De sa att rören är rostade och det är därför det läcker. När man vänder hjulen åt höger så ser man en bit av rören. Jag undrar om någon som vet vad den rören heter, för  mekaniker sa att han ringde till Autoxperten och de skickad till honom bara bilder med olika rör. Vet någon vad rören heter, hur lång den är, så att jag kan försöka hitta den.

Hej, vilken motor har du? Rören ser olika ut på dem alla så du behöver ta reda på det om du inte vet det.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
zzr94092
17 april 2021 · 4 378 Inlägg

Finns vattenRÖR på en del bilmärken,inget ovanligt..

Point
17 april 2021 · 20 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Point skrev:
Hej!

Jag upptäckte att min Peugeot 508 SW läcker olja häromdan och jag gick till mekaniker som sa att oljan var kylvätskan. Läckage var på vänstersidan vid hjulet, alltså förarsidan och behållare för vätskan är på högersidan. De sa att rören är rostade och det är därför det läcker. När man vänder hjulen åt höger så ser man en bit av rören. Jag undrar om någon som vet vad den rören heter, för  mekaniker sa att han ringde till Autoxperten och de skickad till honom bara bilder med olika rör. Vet någon vad rören heter, hur lång den är, så att jag kan försöka hitta den.

Hej, vilken motor har du? Rören ser olika ut på dem alla så du behöver ta reda på det om du inte vet det.
Mvh T.

Den är Peugeot 508 SW 2.2 HDi på 204 hk. Egentligen är jag inte så bra på bilar, så jag vet verkligen inte vilken rör det rör sig om.

Pininfarina406
17 april 2021 · 535 Inlägg

Point skrev:

Pininfarina406 skrev:

Point skrev:
Hej!

Jag upptäckte att min Peugeot 508 SW läcker olja häromdan och jag gick till mekaniker som sa att oljan var kylvätskan. Läckage var på vänstersidan vid hjulet, alltså förarsidan och behållare för vätskan är på högersidan. De sa att rören är rostade och det är därför det läcker. När man vänder hjulen åt höger så ser man en bit av rören. Jag undrar om någon som vet vad den rören heter, för  mekaniker sa att han ringde till Autoxperten och de skickad till honom bara bilder med olika rör. Vet någon vad rören heter, hur lång den är, så att jag kan försöka hitta den.

Hej, vilken motor har du? Rören ser olika ut på dem alla så du behöver ta reda på det om du inte vet det.
Mvh T.

Den är Peugeot 508 SW 2.2 HDi på 204 hk. Egentligen är jag inte så bra på bilar, så jag vet verkligen inte vilken rör det rör sig om.

Här kan du se en bild på alla rör och vad de har för arrikelnummer hos Peugeot.
Om du visar den för mekanikern så borde han kunna hitta rätt rör.

https://catalogs.ssg.asia/peugeot/?lang … aWVyPT0%3D

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Shotgun-Vix
17 april 2021 · 313 Inlägg

Gissar att du har Webasto dieselvärmare. Då monteras de rören mellan slangarna just på vänster sida. Vanligt att de rostar sönder. Nummer 8 på bilden.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function … anguage=en

Point
19 april 2021 · 20 Inlägg

Shotgun-Vix skrev:
Gissar att du har Webasto dieselvärmare. Då monteras de rören mellan slangarna just på vänster sida. Vanligt att de rostar sönder. Nummer 8 på bilden.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function … anguage=en

Varit nyss hos Peugeot verkstan som enligt de är det nr 10. Han säger att chassi nummret säger att nr 8 inte passar, utan nr 10. Mekaniker på Mekonomen sa, direkt när han såg bilden, att det är nr 8. Man blir inte klok direkt. Nr 8 kostar närmare 3 tusen medans 10 är på ca 900 kr.

Pininfarina406
19 april 2021 · 535 Inlägg

Point skrev:

Shotgun-Vix skrev:
Gissar att du har Webasto dieselvärmare. Då monteras de rören mellan slangarna just på vänster sida. Vanligt att de rostar sönder. Nummer 8 på bilden.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function … anguage=en

Varit nyss hos Peugeot verkstan som enligt de är det nr 10. Han säger att chassi nummret säger att nr 8 inte passar, utan nr 10. Mekaniker på Mekonomen sa, direkt när han såg bilden, att det är nr 8. Man blir inte klok direkt. Nr 8 kostar närmare 3 tusen medans 10 är på ca 900 kr.

På bilden ser det ut som om du antingen har det ena eller det andra i din bil beroende på utförande eller kanske motor alternativ. Bara att hålla tummarna då att det är det billigare av dem.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Shotgun-Vix
21 april 2021 · 313 Inlägg

Point skrev:

Shotgun-Vix skrev:
Gissar att du har Webasto dieselvärmare. Då monteras de rören mellan slangarna just på vänster sida. Vanligt att de rostar sönder. Nummer 8 på bilden.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function … anguage=en

Varit nyss hos Peugeot verkstan som enligt de är det nr 10. Han säger att chassi nummret säger att nr 8 inte passar, utan nr 10. Mekaniker på Mekonomen sa, direkt när han såg bilden, att det är nr 8. Man blir inte klok direkt. Nr 8 kostar närmare 3 tusen medans 10 är på ca 900 kr.

'

Nr. 10 går över växellådan om jag minns rätt. Kan ju va det som läcker också vid värmaren (som sitter framför vänster framhjul). Det stämmer dock att det är olika rörsatser till olika motoralt

Senast redigerat av Shotgun-Vix (21 april 2021)

Point
22 april 2021 · 20 Inlägg

Shotgun-Vix skrev:

Point skrev:

Shotgun-Vix skrev:
Gissar att du har Webasto dieselvärmare. Då monteras de rören mellan slangarna just på vänster sida. Vanligt att de rostar sönder. Nummer 8 på bilden.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function … anguage=en

Varit nyss hos Peugeot verkstan som enligt de är det nr 10. Han säger att chassi nummret säger att nr 8 inte passar, utan nr 10. Mekaniker på Mekonomen sa, direkt när han såg bilden, att det är nr 8. Man blir inte klok direkt. Nr 8 kostar närmare 3 tusen medans 10 är på ca 900 kr.

'

Nr. 10 går över växellådan om jag minns rätt. Kan ju va det som läcker också vid värmaren (som sitter framför vänster framhjul). Det stämmer dock att det är olika rörsatser till olika motoralt

Enligt rekommenderation från Peugeot så beställde vi rör nr 10. Idag får jag sms att den har kommit och när jag ska hämta den naturligtvis så är det fel. Nr 10 är ingen rör visar det sig, utan gummislang. Bilmekaniker på Mekonomen svär att det är nr 8, då den är en rör. Men enligt Peugeot så visar chassi numret på min bil att det är nr 10, inte nr 8. Så jag blir inte klok på det. Jag vill bara beställa rätt grejer men när 2 bilexperter säger två olika saker så blir man rätt uppgiven och förbannad.

Jag kan slänga en bild som min bilmekaniker fotade.

https://forumbilder.com/i/rxf3
https://forumbilder.com/i/rxfA

Senast redigerat av Point (22 april 2021)

Zaem
6 februari 2022 · 4 Inlägg

Tja har du  löst problemet med röret ...vilket rör var det har samma problem..Mvh

Senast redigerat av Zaem (6 februari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2022 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Rör??? Rostade??? Du har väl svarta  gummislangar som leder kylvätska från kylaren till motorn som alla andra bilar har!?

Rör är som sagt inget konstigt. Nya bilar har plaströr och insug är gjort i plast det med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Point
6 februari 2022 · 20 Inlägg

Zaem skrev:
Tja har du  löst problemet med röret ...vilket rör var det har samma problem..Mvh

Hej, det var rör nr 8, alltså den dyrare.

Zaem
6 februari 2022 · 4 Inlägg

Ok ...var beställde du den ...tack för svar mvh

Point
6 februari 2022 · 20 Inlägg

Zaem skrev:
Ok ...var beställde du den ...tack för svar mvh

Genom Peugeot verkstaden, de beställde. Kommer från Frankrike tror jag.

Zaem
6 februari 2022 · 4 Inlägg

Ok har du nummer på sj röret tar det lång tid att röret kommer från peugeot har behöv av bilen

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2022 · 10 244 Inlägg

Zaem skrev:
Ok har du nummer på sj röret tar det lång tid att röret kommer från peugeot har behöv av bilen

Du har ju alla nummer på länken där nr 8 och nr 10 är som ni pratar om...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Zaem
6 februari 2022 · 4 Inlägg

Ok tack det var snällt av dig hoppas  att jag hittar röret snabbt ...mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang