Volvo v40 gdi varvar inte över 4000

Smurfen40
10 april · 643 Inlägg

Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??
Här är film på hur d n beter sig

https://youtube.com/shorts/jzrjVJnUf6g?feature=share

Senast redigerat av Smurfen40 (23 april )

Volvo V40 (2002)
zzr94092
10 april · 3 258 Inlägg

Lossa katten från ingående röret och provkör..du kan även prova att sparka på katten, skramlar det i den, så har du hittat felet...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april · 12 863 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??

Jag bara undrar, ska en diesel varva mer än så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april · 10 927 Inlägg

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??

Jag bara undrar, ska en diesel varva mer än så?

/Benny

gdi är bensinmotor med direkt insprutning...

jag växlar inte förens 5k på min Polo diesel när jag är på det humöret smile   

det är där det röda börjar..  vet inte var varvspärren sitter men gissar på 5.500rpm

bara gamla dieslar som inte varvar skapligt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april · 12 863 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??

Jag bara undrar, ska en diesel varva mer än så?

/Benny

gdi är bensinmotor med direkt insprutning...

jag växlar inte förens 5k på min Polo diesel när jag är på det humöret smile   

det är där det röda börjar..  vet inte var varvspärren sitter men gissar på 5.500rpm

bara gamla dieslar som inte varvar skapligt

Jasså är det bensinare, trodde att d:et stod för diesel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Smurfen40
10 april · 643 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lossa katten från ingående röret och provkör..du kan även prova att sparka på katten, skramlar det i den, så har du hittat felet...

Katten är tyvärr svetsad då den är utbytt.
Kan kanske lossa på lambdasonderna och kolla.
Sitter en före och en mitt på katten

Volvo V40 (2002)
spillolja
10 april · 2 809 Inlägg

Ett ytterliggare nytt bekymmer införhandlat wink
Motorn bör köras på >98 oktan för att minimera sotning och för bästa bränsleekonomi
är felkoder utlästa ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
10 april · 643 Inlägg

Finns inga felkoder
Ja nytt bekymmer men jag trivs bäst när jag har lite bekymmer att försöka lösa😄😄

Volvo V40 (2002)
spillolja
10 april · 2 809 Inlägg

Motortempgivare, mät så det är 2.2 kohm vid 25C+, vevaxelgivare ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
10 april · 643 Inlägg

spillolja skrev:
Motortempgivare, mät så det är 2.2 kohm vid 25C+, vevaxelgivare ?

Kan igensatt egr ventil ge dessa symptomen??

Volvo V40 (2002)
Aronson
10 april · 890 Inlägg

dem här snurrorna brukar sota igen kraftigt.

Volvo 760 GLE "Royal" (1988)
Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Smurfen40
18 april · 643 Inlägg

Lyfter min egen tråd med en undran.
Har rengjort egr ventilen och insuget.
Kollat katalysator genom att ta bort första lambdasonden och se om den varvade bättre.
Felet kvarstår.
Kan lmm göra att det bara går att varva till 4000 varv??
Bilen går normalt.inga felkoder.
Tar jag ut sladden till lmm på tomgång går bilen som skit.
Misstänker ändå lmm nu.

Lmm bytt utan resultat nu

Senast redigerat av Smurfen40 (19 april )

Volvo V40 (2002)
zzr94092
18 april · 3 258 Inlägg

Försöker du varva stillastående eller varva ur på växlar?

Smurfen40
19 april · 643 Inlägg

zzr94092 skrev:
Försöker du varva stillastående eller varva ur på växlar?

Både och
Den har värvat ut 2 gånger under min ägo.
Både stillastående och när man kör så där finns ingen sån spärr du tänker på
Ska byta vevaxelgivare och tändstift imorgon sen börjar jag få slut på idéer

Senast redigerat av Smurfen40 (19 april )

Volvo V40 (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april · 10 927 Inlägg

vad händer då blir dets som ett normalt varvstopp eller börjar den gå illa eller bara vägrar varva mer?
kan ju vara bränslerelaterat.. typ dåligt soppa tryck eller något sånt.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
19 april · 6 742 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.

Vad är det som du får överskott på om du gasar? Luft!

Vad är det som inte påverkas av om du gasar? Gnistan!

Vad är det som sannolikt saknas när du tillför mer luft, har gnista och bilen då stannar? Bränsle!

Senast redigerat av Brådhis (19 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Smurfen40
20 april · 643 Inlägg

Growe skrev:
vad händer då blir dets som ett normalt varvstopp eller börjar den gå illa eller bara vägrar varva mer?
kan ju vara bränslerelaterat.. typ dåligt soppa tryck eller något sånt.

Om jag ligger i tvåan och kör upp den på 4000 varv så är det som den vill komma gasar jag mer så känns det som den brukar och stryper sig tycker jag

Volvo V40 (2002)
Smurfen40
20 april · 643 Inlägg

Brådhis skrev:

Smurfen40 skrev:
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.

Vad är det som du får överskott på om du gasar? Luft!

Vad är det som inte påverkas av om du gasar? Gnistan!

Vad är det som sannolikt saknas när du tillför mer luft, har gnista och bilen då stannar? Bränsle!

Jag är absolut med dig.
När jag bytad bränslefilter så var där ett jäkla tryck iallafall.sen är det svårt utan att mäta ju.
Vet inte om man kan köra med startgas någonstans då det är en gdi med direktinsprut
Ska byta stiften och vevaxelgivare imorgon.
Känns som jag kollat alla dom vanliga sakerna nu.
Bytt lmm
Bytt spjällhus
Bytt bränslefilter
Rengjort egr ventilen
Rengjort insuget
Katten är svetsad så den kan jag inte lossa på,men lossade lambdasonden innan katten så där blev hål men hjälpte inget

Volvo V40 (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april · 13 885 Inlägg

Klipper den direkt vid 4000 varv eller orkar den bara inte? GDi-snurran är ju känd för att sota igen. Den ska köras hårt någon gång eller 2 i månaden för att må bra. Samt rulla på 98 oktan.

Har du provat att tokköra med bilen någon timma?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Brådhis * Voff voff *
20 april · 6 742 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Brådhis skrev:

Smurfen40 skrev:
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.

Vad är det som du får överskott på om du gasar? Luft!

Vad är det som inte påverkas av om du gasar? Gnistan!

Vad är det som sannolikt saknas när du tillför mer luft, har gnista och bilen då stannar? Bränsle!

Jag är absolut med dig.
När jag bytad bränslefilter så var där ett jäkla tryck iallafall.sen är det svårt utan att mäta ju.
Vet inte om man kan köra med startgas någonstans då det är en gdi med direktinsprut
Ska byta stiften och vevaxelgivare imorgon.
Känns som jag kollat alla dom vanliga sakerna nu.
Bytt lmm
Bytt spjällhus
Bytt bränslefilter
Rengjort egr ventilen
Rengjort insuget
Katten är svetsad så den kan jag inte lossa på,men lossade lambdasonden innan katten så där blev hål men hjälpte inget

Jag antar att katen är svetsad för att den är bytt? Varför byttes den och hur mår den "nya" egentligen? Kan du läsa ut realtidsdata och se vad sonderna tex ger för värden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang