Passat 1.8T / 00, går varm

gliz68
19 april · 18 Inlägg

Passaten jag köpte som projekt går varm. Bytt termostaten och kylfläkten.
Funderar nu över varför den fortfarande går varm. Vattenpumpen kan va boven tänker jag. Vill utesluts enklare åtgärder före jag ger mig på den. Inga bubblor eller avgaslukt i expansionskärlet. Funderat på fläktens relä.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april · 12 887 Inlägg

gliz68 skrev:
Passaten jag köpte som projekt går varm. Bytt termostaten och kylfläkten.
Funderar nu över varför den fortfarande går varm. Vattenpumpen kan va boven tänker jag. Vill utesluts enklare åtgärder före jag ger mig på den. Inga bubblor eller avgaslukt i expansionskärlet. Funderat på fläktens relä.

Du borde märka om fläkten fungerar. Ställ motorn på tomgång så bör den gå upp i temperatur och fläkten starta innan den går varm. Då funkar den annars inte men du hör nog när den startar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
19 april · 4 645 Inlägg

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:
Passaten jag köpte som projekt går varm. Bytt termostaten och kylfläkten.
Funderar nu över varför den fortfarande går varm. Vattenpumpen kan va boven tänker jag. Vill utesluts enklare åtgärder före jag ger mig på den. Inga bubblor eller avgaslukt i expansionskärlet. Funderat på fläktens relä.

Du borde märka om fläkten fungerar. Ställ motorn på tomgång så bör den gå upp i temperatur och fläkten starta innan den går varm. Då funkar den annars inte men du hör nog när den startar.

/Benny

Mekanisk fläkt med viskokoppling på dessa.

Kör motorn till driftsvarm, stäng av motorn och prova snurra på kylarfläkten.
Den ska nu gå betydligt tyngre att snurra på jämfört med kall.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april · 12 887 Inlägg

simlar skrev:

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:
Passaten jag köpte som projekt går varm. Bytt termostaten och kylfläkten.
Funderar nu över varför den fortfarande går varm. Vattenpumpen kan va boven tänker jag. Vill utesluts enklare åtgärder före jag ger mig på den. Inga bubblor eller avgaslukt i expansionskärlet. Funderat på fläktens relä.

Du borde märka om fläkten fungerar. Ställ motorn på tomgång så bör den gå upp i temperatur och fläkten starta innan den går varm. Då funkar den annars inte men du hör nog när den startar.

/Benny

Mekanisk fläkt med viskokoppling på dessa.

Kör motorn till driftsvarm, stäng av motorn och prova snurra på kylarfläkten.
Den ska nu gå betydligt tyngre att snurra på jämfört med kall.

Men TS skriver ju om fläktens relä??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
simlar
19 april · 4 645 Inlägg

Vettemannen skrev:

simlar skrev:

Vettemannen skrev:

Du borde märka om fläkten fungerar. Ställ motorn på tomgång så bör den gå upp i temperatur och fläkten starta innan den går varm. Då funkar den annars inte men du hör nog när den startar.

/Benny

Mekanisk fläkt med viskokoppling på dessa.

Kör motorn till driftsvarm, stäng av motorn och prova snurra på kylarfläkten.
Den ska nu gå betydligt tyngre att snurra på jämfört med kall.

Men TS skriver ju om fläktens relä??

/Benny

Då är nog inte TS medveten om att motorns kylarfläkt är mekanisk.
Den elektriska kylarfläkten är endast till ACn.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
gliz68
19 april · 18 Inlägg

simlar skrev:

Vettemannen skrev:

simlar skrev:

Mekanisk fläkt med viskokoppling på dessa.

Kör motorn till driftsvarm, stäng av motorn och prova snurra på kylarfläkten.
Den ska nu gå betydligt tyngre att snurra på jämfört med kall.

Men TS skriver ju om fläktens relä??

/Benny

Då är nog inte TS medveten om att motorns kylarfläkt är mekanisk.
Den elektriska kylarfläkten är endast till ACn.

Den mekaniska snurrar men kanske inte tillräkligt.

gliz68
20 april · 18 Inlägg

simlar skrev:

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:
Passaten jag köpte som projekt går varm. Bytt termostaten och kylfläkten.
Funderar nu över varför den fortfarande går varm. Vattenpumpen kan va boven tänker jag. Vill utesluts enklare åtgärder före jag ger mig på den. Inga bubblor eller avgaslukt i expansionskärlet. Funderat på fläktens relä.

Du borde märka om fläkten fungerar. Ställ motorn på tomgång så bör den gå upp i temperatur och fläkten starta innan den går varm. Då funkar den annars inte men du hör nog när den startar.

/Benny

Mekanisk fläkt med viskokoppling på dessa.

Kör motorn till driftsvarm, stäng av motorn och prova snurra på kylarfläkten.
Den ska nu gå betydligt tyngre att snurra på jämfört med kall.

Det va den som inte va ok. Jag hade inte känt på den, bara kollat att den snurrade. Är hövvet dumt får kroppen lida. Bara att plocka isär allt igen.

jaka54
20 april · 4 468 Inlägg

Hej!
Går motorn varm och fläkten snurrar som den ska...byt kylare!

gliz68
20 april · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Går motorn varm och fläkten snurrar som den ska...byt kylare!

Det är inget motstånd i fläkten när bilen är varm så ska byta slirkoppling.

gliz68
8 maj · 18 Inlägg

Är inne på att det kan vara pumpen. Körde nyss ca 3km. Motorn blir varm men översta slangen är fortfarande kall.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj · 12 887 Inlägg

gliz68 skrev:
Är inne på att det kan vara pumpen. Körde nyss ca 3km. Motorn blir varm men översta slangen är fortfarande kall.

Det kan också vara termostaten som inte öppnar, då blir det ingen cirkulation på kylvätskan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
gliz68
8 maj · 18 Inlägg

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:
Är inne på att det kan vara pumpen. Körde nyss ca 3km. Motorn blir varm men översta slangen är fortfarande kall.

Det kan också vara termostaten som inte öppnar, då blir det ingen cirkulation på kylvätskan.

/Benny

Termostaten är bytt. Det va första åtgärden.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj · 12 887 Inlägg

gliz68 skrev:

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:
Är inne på att det kan vara pumpen. Körde nyss ca 3km. Motorn blir varm men översta slangen är fortfarande kall.

Det kan också vara termostaten som inte öppnar, då blir det ingen cirkulation på kylvätskan.

/Benny

Termostaten är bytt. Det va första åtgärden.

Ja, nu såg jag det när jag läste ditt första inlägg. Ja det kan ju vara vattenpumpen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mew
8 maj · 1 672 Inlägg

Byt kamrem och alla spännrullar + multirem och dess spännrulle samtidigt, det är samma jobb så lika bra att trycka dit nya grejer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang