Köpa 'ny' beggad bil, Opel Insignia 4x4, A4 quattro eller Passat 4-motion

c20let2k
17 april 2021 · 52 Inlägg

Dags med fyrhjulsdriven bil på mig..

Tittar på Opel insignia 160hk diesel 4x4, A4 B8 quattro 170/177hk diesel och Passat 4-Motion 170/177hk.

Opel'n är ju mycket prisvärd, ser bra ut, verkar vara en bra bil helt enkelt ut från vad jag hörd. Dom flesta har ju dessa adaptiva strålkastarar med 9 olika 'modes' samt dom flesta är utrustad med Flexride chassis vilket dom allra flesta audi och vw inte har.

Audi'n är ju oxå en bra bil, samma med passat.

Titter på bilar rundt 80-85k som max.

Så vad tycker du? Vad skulle du köpa? Tänka på att jag är inga raggare längre, köper inte bil efter vad som är mest fränt och cool smile

Presidento Of World
17 april 2021 · 3 306 Inlägg

Jag kör en Insignia 2.0 cdti 160 2013, haft lite bekymmer med att den kändes lite seg som visade sig vara klegg i bakaxeln som löstes med service på den. Bytte samtidigt olja i lådan så blev den helt fantastisk.

Se till och hitta en med servad bakaxel och servad låda.

Kamrem skall bytas var 6 år eller 15k mil

Jämfört med te.x A4 eller passat så är Opeln mycket prisvärd med mycket utrustning och som du är inne på välj en med adaptiva ljus det är ett måste dels snyggare och du får sjukt bra original ljus.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
husseman
17 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, köp en riktig 4 hjulsdriven bil.. inget Haldexskit.

Lycka till/husse

c20let2k
17 april 2021 · 52 Inlägg

Hade jag varit i behov av bil för att ha kul hade jag gått på audi med torsen, den 4x4 jag är i behov av nu som jag passerad 30 är den som kan ploga igenom lite snö och halkig is, bor i kiruna, så haldex eller ej spelar inga roll.

Jo jag är medveten om dettan med oljan i bakaxeln på insigniaen, opel har väl inga intervall på dom som VAG har tex?

Har hittat en jag tycker om och är prisvärd, rätta utrustningen, och servad bra och den är snobillig (57k 2011).

torsen
18 april 2021 · 7 198 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, köp en riktig 4 hjulsdriven bil.. inget Haldexskit.

Lycka till/husse

Instämmer - om du vill ha 4x4 - inte bara emblem på bakluckan.

simlar
18 april 2021 · 5 516 Inlägg

Personligen anser jag att Haldex fungerar bättre än Torsen.

Kört många mil med båda systemen och dom bilar med Haldex har tagit sig fram bättre.

Ska man inte ut och böka i skogen så är riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda och låsbara diffar helt onödigt.


Kan ta ett exempel om Torsen vs Haldex

Min polare hade en 08as Audi A6 Quattro
Jag hade en 09as VW Passat 4motion

Skulle dra loss en projektbil som frysit fast i snön.
Fick hjulen på bilen från isen att släppa genom att hissa upp ett hjul i taget.

Vi krokade sen på Audin och försökte bogsera loss den, gick ej.
Audin slirade ett framhjul och ett bakhjul.

Vi krokade sen på min Passat, vips så kom projektbilen upp ur sina gropar.

Senast redigerat av simlar (18 april 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Presidento Of World
18 april 2021 · 3 306 Inlägg

simlar skrev:
Personligen anser jag att Haldex fungerar bättre än Torsen.

Kört många mil med båda systemen och dom bilar med Haldex har tagit sig fram bättre.

Ska man inte ut och böka i skogen så är riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda och låsbara diffar helt onödigt.

Precis min tanke, jag klarade mig bra med min Opel, i skogen med massa snö.

Jag kör mycket Audi med torsen och jag upplever ingen större skillnad.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2021 · 17 379 Inlägg

simlar skrev:
Personligen anser jag att Haldex fungerar bättre än Torsen.

Kört många mil med båda systemen och dom bilar med Haldex har tagit sig fram bättre.

Ska man inte ut och böka i skogen så är riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda och låsbara diffar helt onödigt.

Håller med. Kör bilar med "riktig 4wd" på jobbet. Ibland står de på Locked 4wd och så svänger man på torr asfalt... Det känns ju som saker och ting tar stryk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
18 april 2021 · 5 516 Inlägg

Presidento skrev:

simlar skrev:
Personligen anser jag att Haldex fungerar bättre än Torsen.

Kört många mil med båda systemen och dom bilar med Haldex har tagit sig fram bättre.

Ska man inte ut och böka i skogen så är riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda och låsbara diffar helt onödigt.

Precis min tanke, jag klarade mig bra med min Opel, i skogen med massa snö.

Jag kör mycket Audi med torsen och jag upplever ingen större skillnad.

Vid normal körning märker man ingen skillnad.
Nackdelen med Haldex är ju att den ska servas ibland med ny olja.

Kört igenom närmare 30cm oplogad lössnö med Passaten jag hade, var inga som helst problem.
Bara se hur många bilar med Haldex (Vw, Volvo, Opel) som rullar här uppe i norr, alla tar sig fram gott och väl för normal körning till och från jobbet smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
c20let2k
18 april 2021 · 52 Inlägg

Nu jobbar jag som fordonstekniker så att oljan på haldex skall bytas iblant är inget beskymmer för mig.

Insigniaen är ju riktig prisvärd om manj jämför emot en passat, och tror A4'an utgår sedan den är såpass liten.

Har inte opel nå LSD diff som Saab 9-3 XWD?

Jag tänker inte köra i nån skog eller nått, men bara ta mig fram upp till min gård när de har kommit lite snö, samt mer stabil bil när jag drar skotersläpet..

panda666
18 april 2021 · 4 228 Inlägg

Vad ja vet och hört så ska quattro och awd hos subarus och audis vara det bästa. Tror mer på att subaru har det bästa. Konstant fyrhjulsdrift och inget låtsasdrift som kickar in bara när systemet upptäcker sladd osv. Tror ja skulle ha valt subaru direkt ifall ja ville ha nått som har bra fyrhjulsdrift.

c20let2k
18 april 2021 · 52 Inlägg

De jag inte helt fattar här är hur min fråga blev konverterad till vem som har bäst fyrhjulsdrift?

Alla dom 3 bilar jag forsökar jämföra är nog helt likadan ta sig fram i 10-15cm snö, så de är bilarna jag frågar om, inte hur extremt 4x4 systemet är..

panda666
18 april 2021 · 4 228 Inlägg

c20let2k skrev:
Dags med fyrhjulsdriven bil på mig..

Tittar på Opel insignia 160hk diesel 4x4, A4 B8 quattro 170/177hk diesel och Passat 4-Motion 170/177hk.

Opel'n är ju mycket prisvärd, ser bra ut, verkar vara en bra bil helt enkelt ut från vad jag hörd. Dom flesta har ju dessa adaptiva strålkastarar med 9 olika 'modes' samt dom flesta är utrustad med Flexride chassis vilket dom allra flesta audi och vw inte har.

Audi'n är ju oxå en bra bil, samma med passat.

Titter på bilar rundt 80-85k som max.

Så vad tycker du? Vad skulle du köpa? Tänka på att jag är inga raggare längre, köper inte bil efter vad som är mest fränt och cool smile

av dom 3 som du funderar på skulle ja kanske kika på opeln bara för att jag vet vilka problem dom andra 2 bördas med. Opeln är inte helt perfekt men jag tror att ja skulle hellre välja den isf. Du frågade Vad skulle du köpa?^^ så ja svarade subaru.wink

c20let2k
19 april 2021 · 52 Inlägg

Jadu, subaru kommer jag nog aldrig köpa.. De lutar mot insignia ja..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2021 · 17 379 Inlägg

Vet en som slaviskt kör Insignia och byter till nyare modell ibland. Han är hur nöjd som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
c20let2k
19 april 2021 · 52 Inlägg

Har aldrig jobbat med opel, så har inga personliga erfarenheter..
Men de är ju ofta så att de är dom missnöjda man hör nått fra, sällan dom som är nöjd, och inte hörd mycket negativt om Insignia heller..  VW och Skoda verkar ju ha mer problem än Insignia har.

husseman
24 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, tror folk missat att Haldex inte skriker o brölar i panelen när den e´utslagen. Dvs. när den funkar, så duger den ju till att driva. Fast när sörjan har dödat pumpmotorn, så driver det dåligt. Nu pratar ja vw , då dessa har bråkat mest med mig.  Du vet inte om din 4 motion funkar eller inte..- felkoder finns men panelen vill inte tala om att din så kallade 4 hjulsdrift har lagt av. Finns massor av dessa bilar som rullar utan nån som helst inkoppling av bakaxeldrift.
Det roliga e´att folk inte märker nåt..- har haft flera där oljebyte o filter bytts- men ingen har reagerat på att pumpen e´körd. När man byter olja o filter i dessa- så ska pumpen dra, för att rätt mängd ska komma i. Dvs. du får inte i 0,9 liter olja, utan att pumpen funkar. Tydligen lyckas vissa med detta, med trasig pump. O nu snackar ja tom. om märkesverk. dvs . Atteviks osv. Om ja fattat saken rätt, så vill man inte ta ansvar för ett 4 hjulsdrift system- man inte sj. konstruerat. Det enda man vet- Byt pump, brukar funka...- vill man veta mera om felkoder på dessa. Så finns allt på nätet- finns även snaskiga bilder på styrenheten o dess otäthet. Denna styrenhet kostar bara 16k- men då ingår magnetventilen som inte säljs löst. Så min fråga blir- hur mår din "4-hjulsdrift" ida.?

mvh/husse

panda666
24 april 2021 · 4 228 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, tror folk missat att Haldex inte skriker o brölar i panelen när den e´utslagen. Dvs. när den funkar, så duger den ju till att driva. Fast när sörjan har dödat pumpmotorn, så driver det dåligt. Nu pratar ja vw , då dessa har bråkat mest med mig.  Du vet inte om din 4 motion funkar eller inte..- felkoder finns men panelen vill inte tala om att din så kallade 4 hjulsdrift har lagt av. Finns massor av dessa bilar som rullar utan nån som helst inkoppling av bakaxeldrift.
Det roliga e´att folk inte märker nåt..- har haft flera där oljebyte o filter bytts- men ingen har reagerat på att pumpen e´körd. När man byter olja o filter i dessa- så ska pumpen dra, för att rätt mängd ska komma i. Dvs. du får inte i 0,9 liter olja, utan att pumpen funkar. Tydligen lyckas vissa med detta, med trasig pump. O nu snackar ja tom. om märkesverk. dvs . Atteviks osv. Om ja fattat saken rätt, så vill man inte ta ansvar för ett 4 hjulsdrift system- man inte sj. konstruerat. Det enda man vet- Byt pump, brukar funka...- vill man veta mera om felkoder på dessa. Så finns allt på nätet- finns även snaskiga bilder på styrenheten o dess otäthet. Denna styrenhet kostar bara 16k- men då ingår magnetventilen som inte säljs löst. Så min fråga blir- hur mår din "4-hjulsdrift" ida.?

mvh/husse

och idag säljs bilar med awd/4wd som smör. På jobbet ser jag bilar med dessa system hela tiden, nästan varenda tysk som kommer in har alltid denna system, xdrive, 4motion, 4matic, all4, quattro osv osv. Vi har en liten backe på jobbet som vi brukar köra förbi med bilarna och kan säga att vi har haft vissa vw där med vinterdäck på vintern där framhjulen sitter och spinner och kommer inte igenom. Jag brukar försöka testa ifal systemet hoppar in genom att gasa extra hårt där men den sitter och spinner. Nu är jag absolut ingen expert och vet inte hur många bilar är drabbade men det finns nått i vad ovanstående skribent säger. Många tramsiga/fake system där ute?

Förresten hur går det med ts? vad har hen köpt för bil?

husseman
24 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, mjo många tror man har fyrhjulsdrift, fast den inte funkat på flera år. Va ärligare förr- ta en gammal xc70 tex. Den kunde sympatirasa , bara för grannen hade för lite luft i däcket på sin skottkärra. Men då tog man bara bort kardanstången o skillnaden va nästan noll. Men då visste man ju att man inte hade nån 4WD. Vissa saker va bättre förr. Huuu O ja gissar på att TS väljer Opel-förmodligen det bästa valet eftersom en så bra bil som Subaru tydligen inte duger, o resten av bilarna e´skit.
mvh/husse

panda666
24 april 2021 · 4 228 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, mjo många tror man har fyrhjulsdrift, fast den inte funkat på flera år. Va ärligare förr- ta en gammal xc70 tex. Den kunde sympatirasa , bara för grannen hade för lite luft i däcket på sin skottkärra. Men då tog man bara bort kardanstången o skillnaden va nästan noll. Men då visste man ju att man inte hade nån 4WD. Vissa saker va bättre förr. Huuu O ja gissar på att TS väljer Opel-förmodligen det bästa valet eftersom en så bra bil som Subaru tydligen inte duger, o resten av bilarna e´skit.
mvh/husse

personligen skulle ja ha valt nån subba eftersom dom alltid har konstant drift och den bästa? medans resten har typ *fake* drift av nån sort som kickar in bara när den känner förr, vissa andra har också konstant så som typ vissa toyota och suzuki rätta mig annars. Men spännande o veta vad ts har valt. Hoppas hen svarar här i tråden snart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang