Sänkning av w124 kombi

williamm01
22 april · 4 Inlägg

Tjenare!
jag köpte nyss en w124 kombi från 95 med nivåreglering och tänkte göra den till lite mer glassarbil än vad det redan är.
jag beställde nya fälgar och däck till den och tänkte sänka den några centimeter så det blir lite mera stuk av den men då så sprängdes ett av rören bak till nivåregleringen och jag funderar på hur man sänker en sådan pärla. har letat och letat efter någon typ av sänkning som typ coils eller fjädrar men märkte att det var fel bil för att sänka då jag inte hitta något.
så nu till frågan hur har ni sänk era s124or helst med så lite att göra som möjligt då de är min enda bil och behöver den för att åka till jobbet vill inte ha den i garaget med sönder skuren inrednming för att få plats med nån 850 kombi fjäderben utan tänkte om det typ går att stänga av nivåregleringen och kapa 2.5 varv på fjädrarna eller något i den stilen.
mvh William

zzr94092
22 april · 3 252 Inlägg

Går det inte att programmera höjden på luftfjädringen ?

mb_pucken
23 april · 4 705 Inlägg

Borde gå att justera om staget till nivåventilen för att justera höjden.
Är ju faktiskt ett bra system när det fungerar.
Är hydraulisk fjädring bak på dessa. Mitt tips är således att behålla systemet intakt och glida med komfort :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
williamm01
23 april · 4 Inlägg

det som är problemet nu är att rören till hydraliken är trasig så det bara sprutar ut så tänkte skruva av pluspolen på pumpen så den inte skär men hittar den inte har inge ork till att försöka ta bort rören från klockan för att dom är rund och rostig från förra ägaren så funderar om man inte kan stänga av den eller driver den något mer än nivåregleringen.
tack för snabba svar

mb_pucken
23 april · 4 705 Inlägg

Stänga av blir svårt. Pumpen som sitter framme på motorn uppe vid ventilkåpan drivs av kammen.
Varken rören eller klockorna är skitdyra vill jag minnas. Klockorna går på ca 800kr styck på autodoc och kör går att göra nya i koppar elle köpa färdiga hos Mercedes.

Ska man byta till vanliga stötdämpare bak så ska det finnas någon som passar tillsammans med sedanens bärarm. Sen behöver man byta fjädrar eftersom kombins är ganska mjuka.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
williamm01
23 april · 4 Inlägg

okeey. går det inte att typ göra så oljan går runt och inte igenom klockorna och allt till dämparna tills man får hem rör mm för skulle behöva ha den så fort som möjligt då jag som sagt inte har någon annan bil.
rören går ju ändå bredvid varandra så går det inte att göra ett u så det går runt medans rören skickas?

mb_pucken
23 april · 4 705 Inlägg

Det vet jag faktiskt inte. Var länge sedan jag pysslade med dessa system tyvärr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
williamm01
23 april · 4 Inlägg

aha okeey tack ändå får väl bara beställa och vänta då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang