Hög motortemperatur i hög hastighet.

LieMannen
22 april · 5 Inlägg

Hejsan.
Har en polo från 96 som beteer sig märkligt.

För någon dag sedan så satt jag fast i bilkö då steg värmemätaren tills den blev röd jag satte då igång fläkten på fullt ös och fullvärme då sjönk den till mitten igen på mindre än 1 minut. Sen kunde jag fortsätta köra. Men så fort jag kommer upp i högre hastigheter (över 75kmh) så stiger mätaren igen men så fort jag saktar ner sjunker den snabbt.
Är den så hög att den varnar och stänger av bilen sen startar igen är den nere till mitten igen.
Brukar de inte va så att värmen stiger när den står still eller går långsamt men sjunker när man kör snabbt?

Där finns kylarvätska i behållaren och de va inget som kokade när jag öppnade huven efter att lamporna varnade.

Senast redigerat av LieMannen (22 april )

Utmarks-Loke
22 april · 4 085 Inlägg

Startar den elektriska kylfläkten när motorn blir varm? Visserligen borde fartvinden kyla när du kör men det är ändå intressant att veta om fläkten startar som den skall. Den kan ha en tendens att rosta ihop då den sitter i saltsprutet längst fram i bilen. Du kan också känna på de båda slangarna som går till kylaren när bilen är varm. Om vattnet flödar skall båda vara varma, om fläkten går skall den ena vara lite kallare. Men akta så du inte får fingrarna i fläkten eller någon rem för det gör ganska ont.

viccoA
22 april · 2 859 Inlägg

Dålig termostat, trasig vattenpump eller igenbeckad kylare.
Lite märkligt att den går varmare i 75km/h än när du kör saktare då det borde kyla bättre och det går inte åt så många hästar för att hålla knappt landsvägshastighet.

LieMannen
22 april · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Startar den elektriska kylfläkten när motorn blir varm? Visserligen borde fartvinden kyla när du kör men det är ändå intressant att veta om fläkten startar som den skall. Den kan ha en tendens att rosta ihop då den sitter i saltsprutet längst fram i bilen. Du kan också känna på de båda slangarna som går till kylaren när bilen är varm. Om vattnet flödar skall båda vara varma, om fläkten går skall den ena vara lite kallare. Men akta så du inte får fingrarna i fläkten eller någon rem för det gör ganska ont.

Var hittar jag den elektriska kylfläkten?
Alltså fläkten kan man ha både som varm och kall men ör den på kall eller avstängd så stiger mätaren ganska fort så måste ha full patte både värme och fullt ös.

Som sagt kan ligga mellan 75-80 och mindre så ligger tempersturen stabilt på mitten ökar jag hastighet så stiger mätaren mot de förbjudna området.

Där en en fläkt som surrar lite efter man stängt av bilen.

LieMannen
22 april · 5 Inlägg

viccoA skrev:
Dålig termostat, trasig vattenpump eller igenbeckad kylare.
Lite märkligt att den går varmare i 75km/h än när du kör saktare då det borde kyla bättre och det går inte åt så många hästar för att hålla knappt landsvägshastighet.

Kan man spola rent kylaren utifrån med högtryck där man tvättar bilar?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 april · 3 522 Inlägg

LieMannen skrev:
Hejsan.
Har en polo från 96 som beteer sig märkligt.

För någon dag sedan så satt jag fast i bilkö då steg värmemätaren tills den blev röd jag satte då igång fläkten på fullt ös och fullvärme då sjönk den till mitten igen på mindre än 1 minut. Sen kunde jag fortsätta köra. Men så fort jag kommer upp i högre hastigheter (över 75kmh) så stiger mätaren igen men så fort jag saktar ner sjunker den snabbt.
Är den så hög att den varnar och stänger av bilen sen startar igen är den nere till mitten igen.
Brukar de inte va så att värmen stiger när den står still eller går långsamt men sjunker när man kör snabbt?

Där finns kylarvätska i behållaren och de va inget som kokade när jag öppnade huven efter att lamporna varnade.

Väldigt vanligt att själva locket "huset" över termostaten går sönder.
Du borde ha en cylindrisk termostat med en metallpigg i mitten på den där bilen.
Den piggen vilar i ett "hål" i en tvärliggare i själva locket som sitter över termostaten.
Med tid och mil gnager pinnen hål på tvärliggaren, med resultatet att termostaten är permanent stängd. Då blir det varmt o mysigt i motorn.

Om du lossar nedre kylarslangen syns det direkt om den är skadad.

Se bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f0674c035f170f8734af26e3b8e4eaba.jpg

Dessutom så är termostaten förbrukad om piggen går ut helt och hållet. Finns kit med dessa komponenter enligt ovan att köpa från de flesta firmor.

Mina $0.05 i alla fall.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
LieMannen
22 april · 5 Inlägg

Cuefa skrev:

LieMannen skrev:
Hejsan.
Har en polo från 96 som beteer sig märkligt.

För någon dag sedan så satt jag fast i bilkö då steg värmemätaren tills den blev röd jag satte då igång fläkten på fullt ös och fullvärme då sjönk den till mitten igen på mindre än 1 minut. Sen kunde jag fortsätta köra. Men så fort jag kommer upp i högre hastigheter (över 75kmh) så stiger mätaren igen men så fort jag saktar ner sjunker den snabbt.
Är den så hög att den varnar och stänger av bilen sen startar igen är den nere till mitten igen.
Brukar de inte va så att värmen stiger när den står still eller går långsamt men sjunker när man kör snabbt?

Där finns kylarvätska i behållaren och de va inget som kokade när jag öppnade huven efter att lamporna varnade.

Väldigt vanligt att själva locket "huset" över termostaten går sönder.
Du borde ha en cylindrisk termostat med en metallpigg i mitten på den där bilen.
Den piggen vilar i ett "hål" i en tvärliggare i själva locket som sitter över termostaten.
Med tid och mil gnager pinnen hål på tvärliggaren, med resultatet att termostaten är permanent stängd. Då blir det varmt o mysigt i motorn.

Om du lossar nedre kylarslangen syns det direkt om den är skadad.

Se bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f0674c035f170f8734af26e3b8e4eaba.jpg

Dessutom så är termostaten förbrukad om piggen går ut helt och hållet. Finns kit med dessa komponenter enligt ovan att köpa från de flesta firmor.

Mina $0.05 i alla fall.

Behöver man höljet också när man köper ny eller räcker det med termostaten och en packning?

zzr94092
22 april · 3 252 Inlägg

Byt " höljet " åxxå..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april · 10 923 Inlägg

tänkte just skriva att det är ditt hus till termostaten som pajat.. men någon hann före.. jag har råkat ut för exakt samma sak på min Arosa...  den var det doch lite värre.. men det är ett sktivanligt fel.. det är inget fel på termostetn utan där termostaten trycker när den börjar bli varm  som går sönder så det blir ett hål och istället för att trycka upp termostaten så trycker den pinnen genom hålet istället..oftast klarar den att öppna lite men så fort det blir lite hårdare belastning så går den varm.. för mig hände det när det var +30    det gick bara att köra på tongång annars gick den varm. smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april · 10 923 Inlägg

zzr94092 skrev:
Byt " höljet " åxxå..

yes byt allt.. till nytt..  smile   verkligen standard fel på vw smallblocks motorer smile  vet inte hur dom tänkte när dom gjorde det där termostathuset i plast  det blir ju rätt mycket belastning på en så liten grej

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LieMannen
23 april · 5 Inlägg

Growe skrev:

zzr94092 skrev:
Byt " höljet " åxxå..

yes byt allt.. till nytt..  smile   verkligen standard fel på vw smallblocks motorer smile  vet inte hur dom tänkte när dom gjorde det där termostathuset i plast  det blir ju rätt mycket belastning på en så liten grej

Finns där någon beskrivning hur man byter detta själv eller de är så komplicerat att jag måste lämna in den?
Tänkte köra förbi biltema i eftermiddag och köpa termostat och de huset så jag kan fixa i helgen. Pallar inte spara 50kr genom att beställa från autodoc och vänta flera dagar på delarna.
Känner mig liksom som den som sinkar trafiken när jag kör 80 på en 80väg och alla är irriterade bakom mig :p

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 april · 3 522 Inlägg

Skulle väl hellre vänta och få grejer med högre kvalitet men det är jag det ^^
Just termostater är fan svårt o få bra grejer som inte är VW original enligt min uppfattning. Riktigt lotteri med kvaliteten där, och just på VAG, väldigt sällan på andra märken.

Hur som, följ nedre kylarslangen så hittar du termostathuset. Var försiktig när Du lossar skruvarna till det där locket, de är gängade rätt in i plasten och ärgar rätt rejält med tid och mil.
Drar du av en sån skruv kan du inte borra ur den eftersom plasthuset garanterat kommer ge med sig före skruven.

Så går en skruv av är det hela termostathuset Du får byta.
Om skruvarna släpper är det så enkelt som bort med det gamla och dit med det nya bara.

Sen är det bara o fylla på med fräsch glykol och lufta enligt konstens alla regler! 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang