Volvo v40 gdi varvar inte över 4000

Smurfen40
23 april · 643 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Klipper den direkt vid 4000 varv eller orkar den bara inte? GDi-snurran är ju känd för att sota igen. Den ska köras hårt någon gång eller 2 i månaden för att må bra. Samt rulla på 98 oktan.

Har du provat att tokköra med bilen någon timma?

Den orkar inte typ.
Har lyckats 2 gånger och då har jag rengjort spjällhuset med t röd.
Sen när den stått så är det samma sak.
Är inne på insugskanalerna och ska rengöra dom i helgen.
Här är en video på hur den gör
https://youtube.com/shorts/jzrjVJnUf6g?feature=share

Volvo V40 (2002)
spillolja
23 april · 2 811 Inlägg

dags att mäta på vevaxelgivaren med ocilloscop

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april · 10 931 Inlägg

spillolja skrev:
dags att mäta på vevaxelgivaren med ocilloscop

borde man inte se det där i datorn om man bara loggar bilen..  om den tappar vevaxelgivaren vilket det faktist verkar som så borde man se att signalen försvinner...

för det är ju helt klart som ett varvstopp..       kan ju vara kamaxelgivaren som tappas oxå.  bilen är ju rätt gammal så inte säkert att den lägger en felkod på problemet heller även om den tappar signalen

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Smurfen40
23 april · 643 Inlägg

spillolja skrev:
dags att mäta på vevaxelgivaren med ocilloscop

Nu blev jag osäker, jag bytte en givare men frågan är om det var kamaxel eller vevaxel,
Tror det var kamaxel för den satt uppe på toppen.

Senast redigerat av Smurfen40 (23 april )

Volvo V40 (2002)
spillolja
23 april · 2 811 Inlägg

MAF-sensor ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
23 april · 2 811 Inlägg

Googla efter:
gdi wont rev passed 4000 rpm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
23 april · 643 Inlägg

spillolja skrev:
MAF-sensor ?

Det som är bytt är.
Bränslefilter
Luftfilter
Luftmassemätaren
Stift
Tändspolar
Kamaxelgivare
Första lambdasonden
Spjällhus
Säkert glömt något

Volvo V40 (2002)
Smurfen40
23 april · 643 Inlägg

spillolja skrev:
Googla efter:
gdi wont rev passed 4000 rpm

Ok ska kolla

Volvo V40 (2002)
Smurfen40
23 april · 643 Inlägg

Okej
Dom med liknande problem pekar på högtrycksbränslepumpen.
Är det den i tanken?

Volvo V40 (2002)
spillolja
23 april · 2 811 Inlägg

Det borde finnas 2st pumpar
den i tanken för lågtrycksdelen  dvs. förpump
högtryckspumpen borde sitta på motorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
23 april · 643 Inlägg

spillolja skrev:
Det borde finnas 2st pumpar
den i tanken för lågtrycksdelen  dvs. förpump
högtryckspumpen borde sitta på motorn

Tack för den infon
Det kan förklara en del för när jag bytade bränsledilter så var där ett jäkla tryck.därför har jag uteslutigt pumpen.
M n finns där en pump till så ska jag kolla upp detta.
Tror vi kan vara på rätt spår här

Volvo V40 (2002)
Smurfen40
25 april · 643 Inlägg

Smurfen40 skrev:

spillolja skrev:
Det borde finnas 2st pumpar
den i tanken för lågtrycksdelen  dvs. förpump
högtryckspumpen borde sitta på motorn

Tack för den infon
Det kan förklara en del för när jag bytade bränsledilter så var där ett jäkla tryck.därför har jag uteslutigt pumpen.
M n finns där en pump till så ska jag kolla upp detta.
Tror vi kan vara på rätt spår här

Bilen lagad.
Rengjorde insugskanalerna och bytade högtryckspumpen.
Nu går den som den ska

Volvo V40 (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april · 10 931 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Smurfen40 skrev:

spillolja skrev:
Det borde finnas 2st pumpar
den i tanken för lågtrycksdelen  dvs. förpump
högtryckspumpen borde sitta på motorn

Tack för den infon
Det kan förklara en del för när jag bytade bränsledilter så var där ett jäkla tryck.därför har jag uteslutigt pumpen.
M n finns där en pump till så ska jag kolla upp detta.
Tror vi kan vara på rätt spår här

Bilen lagad.
Rengjorde insugskanalerna och bytade högtryckspumpen.
Nu går den som den ska

nice  så högtrycks pumpen som ställde till det alltså.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Smurfen40
25 april · 643 Inlägg

Growe skrev:

Smurfen40 skrev:

Smurfen40 skrev:

Tack för den infon
Det kan förklara en del för när jag bytade bränsledilter så var där ett jäkla tryck.därför har jag uteslutigt pumpen.
M n finns där en pump till så ska jag kolla upp detta.
Tror vi kan vara på rätt spår här

Bilen lagad.
Rengjorde insugskanalerna och bytade högtryckspumpen.
Nu går den som den ska

nice  så högtrycks pumpen som ställde till det alltså.

Mest troligt.
Kan även varit igensotade insugskanaler men tror mer på högtryckspumpen,verkar som den bara finns i gdi modellen.
Bränsleförbrukningen sjönk även ifrån ca 1,8 till 0,8 i stan

Volvo V40 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang