Motorn stängs av under körning - svårstartad efter paus

gonzolito
26 mars 2021 · 73 Inlägg

Hej

Jag har en veteranbil från 47 med rak 8:a.

Mitt problem är att motorn stannar under körning efter typ 25-30 min. Oftast är det bara att stanna och starta igen, vill inte starta under rullning då den har en FluidDrive låda.

Ett annat fenomen är att efter en körning på runt 40 min och man stannar för en paus, då blir den tjurig och vägrar starta på en bra stund... har hört om saker som ånglock i förgasaren, för hög värme på bränslet i motorrummet osv... Vet inte hur jag ska lösa det dock.. .

Någon som vet vad det kan vara?

Elen är helt ny btw.

Mvh
Gonza

Mossan1
27 mars 2021 · 2 752 Inlägg

1947.
Är det magnettändning?
Dom kan vara lite luriga.
Här du kollat gnistan när den stannat?
Tänk på att det ska var BRA gnista i friska luften för att tända under kompressionen.

Är det brytarspetsar så är tändspolen misstänkt.

Är den sur när den stannar?

Är det fallförgasare så är ånglås vanligt.
För mycket bränsle ligger kvar i grenröret och ger för lite syre vid start.
Måste ventileras bort. Eller svalna helt.

Är det stigningsförgasare (som det drar UPP igenom, så är dom svåra att både sura och få ånglås i.
Vanlig förgasarmodell på gamla traktorer.

Blir det väldigt varmt i motorrummet kan bränslet i förgasaren förånga, och då fungerar inte munstycke osv.

Senast redigerat av Mossan1 (27 mars 2021)

granadadr
27 mars 2021 · 7 268 Inlägg

tänkte direkt på ånglås,, vanligt bland äldre jänkare

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
gonzolito
27 mars 2021 · 73 Inlägg

Oj många frågor där... Jag ska vara ärlig och säga att jag inte kan svara på frågorna med säkerhet...förstår att det gör det svårt då att komma med förslag.
Vad kan man göra åt ånglås normalt? Det blir väldigt varmt i motorrummet och jag har funderat på någon lösning där, men den har ju typ funkat i 74 år, haha.
När jag kört en längre sträcka med ett par motorstopp (typ var 15 min) och tar en paus så blir den kinkig och vägrar gå igång på typ 40min-1h...sjukt irriterande.

Senast redigerat av gonzolito (27 mars 2021)

jaka54
27 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Motorn går för varm, eller rättare sagt...det blir för varmt i motorrummet! Det är därför motorn trilskas och lägger av!

Senast redigerat av jaka54 (27 mars 2021)

gonzolito
27 mars 2021 · 73 Inlägg

Lite det jag var rädd för....

Kan man "isolera" förgasaren och bränsleledningar inkl filter så att det funkar bättre tror ni? Någon sa något om en platta man kan sätta mellan motorblocket och förg. men om det är så varmt i övriga utrymmet kanske inte det hjälper. Fläktar? Funderar på att sätta in en extra gen på 12V för att driva ljud, då kan man sätta in 12V fläktar med tempgivare. Förresten, termostaten vet jag inte vilket skick den är i men motorn har inte gått för varmt enligt tempmätaren i bilen.

gonzolito
27 mars 2021 · 73 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-2b978f71efe6ff5b275f921fbe257a4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-35663efcaff5038de0bf4b4b1bf329ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-703bcc77802c975e9480bd36511e6a2b.jpg


Så här ser motorn ut!
Än så länge har jag bara bytt ut allt kablage då det gamla var i bedrövligt skick och fixat med inredningen... Motornhar fått vänta då den har startat och rullat,haha.

Xebers76
27 mars 2021 · 2 250 Inlägg

Finns ju bränslefilter med så kallad "vapor return". Kan säkert hjälpa lite.

Med det sagt hade jag en Caprice 1990 längre tillbaks, den hade retur via pumpen men hade trots det sånt sjukt ånglås när det var högsommar att bilen var riktigt jobbig att köra.

Så inte alltid det hjälper. Största problemet är ju dagens bensin som inte tål värme lika bra som förr (tydligen)

Vaxxa
8 april 2021 · 6 Inlägg

Låter som att det finns några olika möjligheter förutom ånglås i förgasaren.
Har du gnista på tändstiften när motorn är "död"?
Fungerar bränslepumpen som den ska?
Har även haft problem på en gammal Jaguar jag ägde där avluftningen till bränsletanken var tät och den hade liknande symtom.
Mvh Nicklas@vaxxa.se

zzr94092
8 april 2021 · 4 378 Inlägg

Tändspolen ser ut att vara utbytt, nått kinaskit?

gonzolito
15 april 2021 · 73 Inlägg

Inte den blekaste faktiskt... Det mesta är original men den är säkert utbytt.

torsen
15 april 2021 · 7 198 Inlägg

Med 99% säkerhet sätter jag min ära på att det är kondensatorn.
När du byter, se till att du får en på samma mikrofarad.

gonzolito
22 april 2021 · 73 Inlägg

Hmmm,  spännande 😊 första gången jag får det här tipset och du verkar säker. Kan något annat tagit stryk i fördelaren om kondingen är felaktig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2021 · 13 673 Inlägg

gonzolito skrev:
Hmmm,  spännande 😊 första gången jag får det här tipset och du verkar säker. Kan något annat tagit stryk i fördelaren om kondingen är felaktig?

ska inte påverka mer än sig själv.   men att byta brytarna och ställa in det är ju aldrig en nackdel när man endå river i allt..

sen tycker jag personligen inte om att tändspolen sitter ovanpå en varm motor... sitter den där orginal?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
22 april 2021 · 4 378 Inlägg

Går kodningen sönder så "gnistrar" brytarna sönder..

Senast redigerat av zzr94092 (22 april 2021)

gonzolito
22 april 2021 · 73 Inlägg

Ok,  får kolla upp det snart och då bör man se hur brytarna mår förmodar jag.

Angående placeringen så är det så på alla bilder jag sett från andras motorer...

gonzolito
22 april 2021 · 73 Inlägg

Funderar på just det här motorvärmen och att försöka på ett snyggt sätt att isolera vissa delar lite... Bränsleslangar, filter, om det går förgasaren osv.. . Det blir ju snorvarmt i utrymmet

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2021 · 13 673 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går kodningen sönder så "gnistrar" brytarna sönder..

enda gång jag har haft problem med brytare var när jag bytte från brytarlöst till brytare på min 740gl när den la av påväg hem från lacken.. och då smälte den klacken på brytarspätsen.. men det var tändspolen som gjorde det..   

men aldrig sätt slitage på brytarna pga kondingen men och andra sidan bytte man ju alltid brytare och konding tillsamman i förebyggande på den tiden..  men mest kört brytarlöst på alla gamla volvosar man kört..  mest haft K-jetronic och brytarlöst.. det var alltid en uppelvelse kan jag säga smile men blev duktig på k-jetronic efter det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
23 april 2021 · 7 198 Inlägg

Vet inte om jag slår in öppna dörrar - men........
En kondensator har flera funktioner.

Dels att förhindra materialvandring mellan den fasta och den rörliga brytarkontakten.
För låg kapacitans ger materialvandring åt det ena hållet = brytarkontaktens yta.
För hög kapacitans leder till materilvandring åt det andra hållet.
Praktiskt taget omöjligt att framställa en kondensator med exakt rätt kapacitans.
Därför sker ofrånkomligen en viss materialvandring mellan "spetsarna".
Kapacitansen mäts i Farad - eller i detta fallet mikroFarad.

Den kanske viktigast funktionen hos kondensatorn är att ge en "strömknuff" till tändspolen så att spänningen temporärt höjs när brytarna skiljs.

En varm/överhettad kondensator mister förmågan att ge "strömknuffen".
Den blir, något oegentligt uttryckt, "kortsluten".

Därför av största vikt att kondensatorn är så placerad att den inte blir för varm.

Ett knep att få "spetsarna" jämnt brända = lika materialvandring - är att skifta plus och minus till tändspolen vid varje start.
Har t o m funnits bilmotorer som automatiskt skiftat polaritet vid varje start.

En sekundär effekt med kondensator med starkt avvikande kapacitans är att den kan störa bilradion.

Förr i tiden när man köpte en bilradio med monteringssats medföljde "avstörningskondensatorer", till generator, fläktmotor, torkarmotor, spolarmotorn m fl elektriska motorer.

Men det här visste ni väl allihopa.

gonzolito
23 april 2021 · 73 Inlägg

Tack för inlägget 😉 har inte tänkt så mycket på konding i motor förr, bara inom ljudsfären 😎
Jaha du men om de påverkas negativt av värme så är min stekt 😂😂😂 med tanke på hur varmt det blir i motor och motorrum 🤔 den är ju lite svårare att isolera från värmen 😳

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang