Bmw e39 525tds problem

Timmyh300
23 april 2021 · 4 Inlägg

Tjena!
Någon som vet vad felet är på min BMW e39 525tds

Går fint i övrig men just runt 1500 varv går den väldigt hackigt/ojämnt märks som värst i 3:ans växel och knappt något alls i 1,2 men de är förmodligen för man kommer förbi de varvtalet så pass fort att de inte hinner börja.

De kan börja ”hacka” så pass mycket att man måste släppa av helt annars kommer något i drivlinan ge upp, Trycker man ner kopplingen ytterst lite och sen släpper igen så slutar de direkt samt om man kommer upp i över 3000 varv en stund för att sen sakta ner igen så går den fint runt 1500 varv igen enda tills man startar om bilen för då blir de likadant🧐

Har bytt Luftfilter och dieselfilter samt lmm utan någon förbättring

Vad kan de vara? Kass pump? Trötta spridare? Helt slut svänghjul? Ja mina idéer är slut😴

simlar
23 april 2021 · 5 524 Inlägg

Misstänker svänghjulet om det är vid acceleration du får vibrationerna.

Hade för några år sedan en A6 C4 2,5tdi och efter chipning vibrerade den kraftigt vid acceleration under 2000rpm på växel 4, 5 och 6.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Timmyh300
23 april 2021 · 4 Inlägg

Ja så känner jag också att de borde vara de eftersom de försvinner direkt när man ”slirar” lite koppling, men varför löser de sig då om man ligger över 3000varv på tex motorvägen för att sen gå av och då går den klockrent över hela registret? Lägger sig svänghjulet i något konstigt läge eller vafan kan de vara 🧐

De är inte heller att de vibrerar direkt den går ojämnt typ, är lite som om man stampar och släpper gasen hela tiden också blir de värre och värre tills de hugger så pass mycket att man slår ut framtänderna i ratten och då får man släppa av 😴

Senast redigerat av Timmyh300 (23 april 2021)

simlar
23 april 2021 · 5 524 Inlägg

Att bilen gungar så pass känns ju dock tveksamt till svänghjulet.
Min Audi vibrerade bara kraftigt, durrade eller hur man ska förklara det.

Har inte varit med om så kraftiga svängningar att man kastas i bilen fram och tillbaka.
Låter motorn konstigt samtidigt?

Kanske bränslerelaterat men känns ju konstigt det löser sig av att slira till på kopplingen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Timmyh300
23 april 2021 · 4 Inlägg

Nä låter inget konstigt mer än att de hörs som den går upp och ner i varv fast den inte gör de eller ja ytterst lite men inget som syns på varvmätaren, ja varför skulle de lösa sig genom att slira på kopplingen, fattar mig inte på denna bilen längre 😴

Timmyh300
23 april 2021 · 4 Inlägg

Fick en liten film på de dock inte så farligt på filmen som de kan vara ibland

https://youtu.be/jVEG7t3nNDE

simlar
23 april 2021 · 5 524 Inlägg

Låter som misständningar faktiskt.
Skulle se över bränsletillförseln till att börja med.
Se så pumpen i tanken fungerar och inte är igensatt samt byta bränslefilter om det inte är nybytt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang