Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.
  • 68 Följare
  • 28 602 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj
simlar
26 april · 4 638 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hur ser signalen arduinot tar emot ut? Är det en square-wave signal eller? Isf, vilket frekvensomfång är signalen i?
Atmega är inte så där super-duktig på frekvenser, speciellt inte lägre frekvenser(typ 200Hz och under).

Signalen in till arduinot är en sinusvåg från m51ans VR-givare, signalen går sen genom ett chip som konverterar till en fyrkantsvåg om jag förstått det rätt.

Det är brorsan min som har koll på det där.
Lär bli relativt låg frekvens då m51 har 6 punkter per varv.
Men arduinot visar rätt varvtal nu, det är varvräknaren som inte visar helt rätt.

Senast redigerat av simlar (26 april )

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
3 maj · 4 638 Inlägg

Update!

I helgen gjordes inte mycket på 244an.

Har skaffat en VW TD-pump för att jämföra lite med. VW-pumparna är marginellt modernare än M21-pumparna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ec27f7d3c1809153203c6e33eeb3e029.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-71a53c267d42e7e670b90fc7fc2ae2f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f01bee3d2ef123ad0d6ce3b5c75dc11e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7af47ee6cf96475f2114ad8c64bd3fbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d00a0072ec6b94009116fe5190a5269d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2c78d5bdab2950b39bd73da969707335.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1bdfb965c1f9d8bf3fa6ae4393bd8a30.jpgEgentligen det enda som är intressant är den hårdare fjädern för boostpin samt den nersvarvade skruven som begränsar hur högt boostpin går.
M21 tillåter inte att boostpin går hela vägen upp fastän man skruvar upp skruven till det tar stopp.
VW-pumpen går att skruva ut ända till skruven lossnar, men krävs endast skruva ut några millimeter högre än vad M21-tillåter.
Hade jag vetat det var enda skillnaden hade man med gott samvete kunnat slipa ner spetsen på M21-pumpens skruv så den tillåts att skruvas lika högt upp.

Fjädern till boostpin är betydligt bättre än M21.
M21ans fjäder är så mjuk så boostpin bottnar redan vid 0,2bar laddtryck. VW-fjädern bottnar inte förrän vid 0,75bar.
Vad gör detta för skillnad då? Jo boostpin följer då laddtrycket bättre vilket gör att bilen sotar ganska så jämnt genom hela registret istället för att man får ett tjockt sotmoln just när laddet börjar komma.
Ger ett jämnare effektuttag i motorn och man kan ställa på pumpen mer utan att sota för mycket på låglast/dellast.
Finns hårdare fjäder att få tag i, har beställt en fjäder som jag hoppas är på 1,1bar som sägs vara den hårdaste fjädern.

I samband med att insuget ändå var borta så kollade jag även hur tändningen stod.
Hade 1,15mm lyft vid TDC.
Ökade detta till 1,2mm då motorn var lite ssvårstartad kall, den tänder till direkt men för svag för att hålla tomgång första sekundrarna.
Blev bättre men är ändå lite svårt för den att hålla tomgång första sekundrarna efter start så ska prova öka tändningen lite till.


Blev även en liten filmsnutt vid provkörningen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang