Toyota Corolla 2006 1.6 fel i 3dje växeln

Tankarish
28 april 2021 · 6 Inlägg

Hej. Har köpt en Corolla 2006 med lite fel i växellådan. Jag kan ta mig fint från 1an och 2an till tredje växeln men inte ifrån 4 ner till tredje.
Det är ingen stor sak egentligen men hade varit fint att kunna fixa det. Min fråga är då vad felet kan vara och vad kostnaden är för den på ett ungefär. Jag ska ta den till en verkstad men vill inte få ett pris utan att ha någon information om detta.

En annan fråga: den fungerar ju att köra, bara små jobbigt. Måste detta åtgärdas eller kan jag tralla runt utan större fara?

husseman
28 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, klart du kan köra som vanligt o leva med besväret. Men eftersom du kör en Toyota så ska du inte behöva det. Detta är inget typ fel- Toyota har inte såna.. att åka till en Mekonomenverkstad eller liknande kommer vara bortkastade pengar på felsökning på sånt de inte e´vana vid. Ska du felsöka, så åk till en Toyotaverkstad. Nån kan varit ute för det o vet felet. Att hitta fel på Toyota kräver kunskap.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
28 april 2021 · 10 245 Inlägg

Låter ju som dåliga synkringar. Att gå från 2 -> 3 gör ju att varvet blir tämligen rätt. Från 4 -> 3 däremot gör ju att varvet som regel blir "fel", därav skrapandet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tankarish
28 april 2021 · 6 Inlägg

Vad skulle byte av dessa synkringar ligga på?
Jag tror att en Toyota verkstad skulle vara dyrt. Jag är en student, så vill gärna slippa betala flera tusen kronor :p

husseman
28 april 2021 · 1 577 Inlägg

Brådhis skrev:
Låter ju som dåliga synkringar. Att gå från 2 -> 3 gör ju att varvet blir tämligen rätt. Från 4 -> 3 däremot gör ju att varvet som regel blir "fel", därav skrapandet...

Sant. Hade de varit en Volvo eller VW eller sånt så e´det ju tipset. Men Toyota har ju lite bättre rykte, o drabbas sällan av såna fel.
Vilket gör att vi allbilverkstäder inte kan felsöka på rätt vis. Vi famlar runt o hittar på saker(byta olja i låda..osv) . Toyotaverkstaden kommer garanterat ha bättre koll. Inte ofta jag rek. Org. verkstad- men i detta fall så måste det vara smartast.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
28 april 2021 · 10 245 Inlägg

Tankarish skrev:
Vad skulle byte av dessa synkringar ligga på?
Jag tror att en Toyota verkstad skulle vara dyrt. Jag är en student, så vill gärna slippa betala flera tusen kronor :p

Jag skulle nog säga att det billigaste är att byta växellåda till en från skroten. Billigt blir det väl inte, men mindre dyrt. Byte av låda på en Corolla borde vilken mindre verkstad som helst klara av.

Ska förstås inte svära på att det är det som är felet på din bil så byt nu inte låda bara baserat på det jag skriver (i sin tur bara baserat på text), utan få någon som kan bilar att provköra och felsöka först. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
29 april 2021 · 2 752 Inlägg

Vad händer då?
Tar det stopp?
Skrapar det?

(Edit: kom på en fråga till)
Om du står med motor igång och koppling nere, skrapar det om du lite hastigt lägger i backen?
Kopplingen ska vid det testet ha varit nedtryckt i minst 5 sekunder innan backen läggs i.
Om det är kopplingen som inte kopplar ur riktigt. Visar sig främst stillastående och vid NERväxlingar. Toyota har osyncad back, så det skrapar direkt om kopplingen tjuvdrar.

Blir det skilnad om du går från 4 till friläge och rör spaken i sidledd fram och tillbaka innan du lägger i 3?

Är det lika trögt om du står stilla och genomför alla växligar med motor av?
Eller går det felfritt då?

Om det är något med länkaget från spak till låda, menar jag...
Helt andra priser på rep, mot själva lådan.

Och det är en vanlig manuell med kopplingspedal?

Ingen halvmanuell eller automat?

Senast redigerat av Mossan1 (1 maj 2021)

torsen
29 april 2021 · 7 202 Inlägg

Det vanligaste felet på vanliga växellådor är just att det går mindre lätt att växla ner från 4:an till 3:an med tiden p g a a detta är den vanligaste växlingsmanövern på alla manuellt växlade bilar.
Inte lönt att göra något åt = mycket dyrt.
Lev med att det går lite trögare från 4:an till 3:an.
Ev kan du, men det är lite överkurs, lära dig dubbeltrampa.
Toyota är en av världens bästa bilar så du kan lugnt köra vidare med lite slitna synkringar utan att det drar med sig mer bekymmer.

Hur långt är bilen körd?

Tankarish
4 maj 2021 · 6 Inlägg

Ber om ursäkt för sent svar men här kommer mer information.

Det som händer är att om jag åker snabbt på fyran eller femmans växel och vill komma ner till trean så kommer spaken inte in i växeln. Alltså det blir inget ljud men den kommer inte alls in bara. Jag har inte viljat använda styrkan fööör mycket men den kommer inte in helt enkelt.
Men det finns inget ljud alls som skapas, det är helt normalt bara att den inte kommer in.
Notera dock att om jag står stilla i bilen, antingen att den är av eller på så kommer trean in utan problem.
Jag har testat dubbel clutcha, det fungerar väääääldigt sällan.

Fråga: Om du står med motor igång och koppling nere, skrapar det om du lite hastigt lägger i backen?
Svar: Nej, inget missljud alls ifrån växellådan.

Fråga: Blir det skilnad om du går från 4 till friläge och rör spaken i sidledd fram och tillbaka innan du lägger i 3?
Svar: Tror jag testade detta längesen, men det gjorde ingen skillnad. kan testa idag igen.

Är det lika trögt om du står stilla och genomför alla växligar med motor av?
Eller går det felfritt då?
Svar: Felfritt.

Och det är en vanlig manuell med kopplingspedal?
Svar: Vanligt manuell.

Ingen halvmanuell eller automat?
Svar: Vet inte vad halvmanuell är men det är en vanlig manuell tongue

Bilen är körd 12,9k

Tankarish
4 maj 2021 · 6 Inlägg

Jag små pratade med en kollega på jobbet, han sa det kan antingen vara syncroringar eller wires. Google sökning säger att de kan vara lameller. Kan inte skillnaden mellan dem tre sakerna men vet bara att syncroringar är dyra att fixa tyvärr.

Utmarks-Loke
4 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Låter tyvärr som de dyra synkringarna är sönder

Senast redigerat av Utmarks-Loke (4 maj 2021)

Tankarish
5 maj 2021 · 6 Inlägg

Oh fan. Kan det vara något annat med dessa symptom?
Vad kostar det att byta ut växellådan i detta fall?
Riktigt synd att detta var fallet. Tror att jag får rulla kanske utan att göra något åt saken.

Senast redigerat av Tankarish (5 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang