Hur starta helt urladdad MB C180?

PiddeP
4 maj 2021 · 7 Inlägg

Behöver flytta en Mercedes C180 KOMP (2004) som stått oanvänd i gott och väl ett och ett halvt år. Batteriet är helt urladdat, så det krävdes manuell nyckel för att öppna dörren. Har provat med startkablar, men tändningslåset går ej att vrida om. Gissar att det sitter någon slags chip i nyckeln som inte läses av när bilen saknar spänning. Hur går jag tillväga för att starta?

Senast redigerat av PiddeP (4 maj 2021)

zzr94092
4 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Kopplar du startkablarna på det urladdade batteriet? Skifta batteri istället,det helt tomma batt tar all kraft från det friska , blir inget "över" till bilen,och vad menar du ,att det inte går att vrida om låset,är det stopp,chipet tvivlar jag på det kan göra så..

PiddeP
4 maj 2021 · 7 Inlägg

Ja, jag kopplade friskt batteri till urladdat, men det funkade som sagt inte. Kunde aldrig avgöra om det kom någon spänning från friska batteriet eftersom det inte gick att vrida om nyckeln i tändningslåset. Det där med chip är bara en gissning, kan så klart bero på något helt annat också. Någon som vet vad?
Ska prova att plocka loss batteriet och sätta på laddning. Kanske funkar det bättre då? Hade hoppats slippa det då det är trångt och pilligt att komma åt att lossa fästena.

Senast redigerat av PiddeP (4 maj 2021)

Brådhis * Voff voff *
4 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Mercan har väl den där elektroniska nyckeln? Utan ström blir det inte mycket gjort i tändningslåset så det är iaf prio ett.

Men menar du att du kopplade till en annan bil (som var igång) och Mercan ändå inte reagerade?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PiddeP
4 maj 2021 · 7 Inlägg

Stämmer bra att den har elektronisk nyckel. Tror att det är den som ställer till det. Och ja, jag körde startkablar från bil med friskt batteri till det döda batteriet. Startade bilen med friska batteriet efter jag kopplat kablarna. Men kunde, som sagt, inte vrida om nyckeln i tändningslåset och därmed inte heller se om det gick att starta med kablar.

Brådhis * Voff voff *
4 maj 2021 · 10 244 Inlägg

PiddeP skrev:
Stämmer bra att den har elektronisk nyckel. Tror att det är den som ställer till det. Och ja, jag körde startkablar från bil med friskt batteri till det döda batteriet. Startade bilen med friska batteriet efter jag kopplat kablarna. Men kunde, som sagt, inte vrida om nyckeln i tändningslåset och därmed inte heller se om det gick att starta med kablar.

Hände någonting alls när du kopplade på kablarna?

Se till att ha den bil som ger starthjälp igång innan du kopplar på kablarna, risken är annars stor att du står där med två bilar som inte startar. Så fort du ansluter det friska batteriet till det tomma så utjämnar dom med varandra (tänk strömmen som två hinkar med vatten, en tom och en full) och då finns risken att det som finns kvar i det batteri som nyss var friskt inte räcker till att starta sedan.

Se även till att koppla plus till plus på batterierna och sedan anslut jord på chassi sist. Inte på batteriet. Viktigt om det bildats knallgas eller batteriet av någon anledning inte är friskt.

Senast redigerat av Brådhis (4 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PiddeP
5 maj 2021 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kopplar du startkablarna på det urladdade batteriet? Skifta batteri istället,det helt tomma batt tar all kraft från det friska , blir inget "över" till bilen,och vad menar du ,att det inte går att vrida om låset,är det stopp,chipet tvivlar jag på det kan göra så..

Brådhis skrev:

PiddeP skrev:
Stämmer bra att den har elektronisk nyckel. Tror att det är den som ställer till det. Och ja, jag körde startkablar från bil med friskt batteri till det döda batteriet. Startade bilen med friska batteriet efter jag kopplat kablarna. Men kunde, som sagt, inte vrida om nyckeln i tändningslåset och därmed inte heller se om det gick att starta med kablar.

Hände någonting alls när du kopplade på kablarna?

Se till att ha den bil som ger starthjälp igång innan du kopplar på kablarna, risken är annars stor att du står där med två bilar som inte startar. Så fort du ansluter det friska batteriet till det tomma så utjämnar dom med varandra (tänk strömmen som två hinkar med vatten, en tom och en full) och då finns risken att det som finns kvar i det batteri som nyss var friskt inte räcker till att starta sedan.

Se även till att koppla plus till plus på batterierna och sedan anslut jord på chassi sist. Inte på batteriet. Viktigt om det bildats knallgas eller batteriet av någon anledning inte är friskt.

Fick igång bilen till slut. Lät den ladda ett tag med kablar, och hjälpbil igång, sedan gick det att vrida om tändningen och bilen startade på första försöket. Tack för hjälpen, alla!

-Något jag bör tänka på att åtgärda när bilen stått stilla så länge?

Mvh
PiddeP

Mew
5 maj 2021 · 2 152 Inlägg

Byt olja och filter! Ladda även upp batteriet fullt, t ex över natten. Det behövs ett antal timmars laddning för att det ska bli fulladdat, ofta 10-12timmar.

Senast redigerat av Mew (5 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2021 · 17 380 Inlägg

PiddeP skrev:

zzr94092 skrev:
Kopplar du startkablarna på det urladdade batteriet? Skifta batteri istället,det helt tomma batt tar all kraft från det friska , blir inget "över" till bilen,och vad menar du ,att det inte går att vrida om låset,är det stopp,chipet tvivlar jag på det kan göra så..

Brådhis skrev:

PiddeP skrev:
Stämmer bra att den har elektronisk nyckel. Tror att det är den som ställer till det. Och ja, jag körde startkablar från bil med friskt batteri till det döda batteriet. Startade bilen med friska batteriet efter jag kopplat kablarna. Men kunde, som sagt, inte vrida om nyckeln i tändningslåset och därmed inte heller se om det gick att starta med kablar.

Hände någonting alls när du kopplade på kablarna?

Se till att ha den bil som ger starthjälp igång innan du kopplar på kablarna, risken är annars stor att du står där med två bilar som inte startar. Så fort du ansluter det friska batteriet till det tomma så utjämnar dom med varandra (tänk strömmen som två hinkar med vatten, en tom och en full) och då finns risken att det som finns kvar i det batteri som nyss var friskt inte räcker till att starta sedan.

Se även till att koppla plus till plus på batterierna och sedan anslut jord på chassi sist. Inte på batteriet. Viktigt om det bildats knallgas eller batteriet av någon anledning inte är friskt.

Fick igång bilen till slut. Lät den ladda ett tag med kablar, och hjälpbil igång, sedan gick det att vrida om tändningen och bilen startade på första försöket. Tack för hjälpen, alla!

-Något jag bör tänka på att åtgärda när bilen stått stilla så länge?

Mvh
PiddeP

Låter som en frisk bil. Vanligt service som ovan inlägg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PiddeP
5 maj 2021 · 7 Inlägg

Mew skrev:
Byt olja och filter! Ladda även upp batteriet fullt, t ex över natten. Det behövs ett antal timmars laddning för att det ska bli fulladdat, ofta 10-12timmar.

Tackar! Har ordnat med laddning av batteriet imorgon. Och så får det bli service med olje- och filterbyte.

PiddeP
5 maj 2021 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:

PiddeP skrev:

zzr94092 skrev:
Kopplar du startkablarna på det urladdade batteriet? Skifta batteri istället,det helt tomma batt tar all kraft från det friska , blir inget "över" till bilen,och vad menar du ,att det inte går att vrida om låset,är det stopp,chipet tvivlar jag på det kan göra så..

Brådhis skrev:

Hände någonting alls när du kopplade på kablarna?

Se till att ha den bil som ger starthjälp igång innan du kopplar på kablarna, risken är annars stor att du står där med två bilar som inte startar. Så fort du ansluter det friska batteriet till det tomma så utjämnar dom med varandra (tänk strömmen som två hinkar med vatten, en tom och en full) och då finns risken att det som finns kvar i det batteri som nyss var friskt inte räcker till att starta sedan.

Se även till att koppla plus till plus på batterierna och sedan anslut jord på chassi sist. Inte på batteriet. Viktigt om det bildats knallgas eller batteriet av någon anledning inte är friskt.

Fick igång bilen till slut. Lät den ladda ett tag med kablar, och hjälpbil igång, sedan gick det att vrida om tändningen och bilen startade på första försöket. Tack för hjälpen, alla!

-Något jag bör tänka på att åtgärda när bilen stått stilla så länge?

Mvh
PiddeP

Låter som en frisk bil. Vanligt service som ovan inlägg.

Tackar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang