2x12” jbl basar spelar inte

lurkarn
5 maj 2021 · 15 Inlägg

Tjena, var ute och spelade lite musik i bilen för ett tag sedan och efter tag så slutade basarna att fungera.

Kollat alla säkringar osv. Testade även att mäta ström på slutsteget och det fick ut ström på portarna.

Basarna är 2st 12” jbl basar.

kanske kört slut på dom men kan tycka att det är lustigt att båda basarna inte spelar?🤔

patrik79
6 maj 2021 · 782 Inlägg

Vad menar du med att du fick ström på portarna?

Om du menar att du fick ström på utgående högtalarplintar så skulle jag tippa på att basarna är ihopkopplade och att en kabel har släppt. Om du skruvar bort högtalarkablarna från steget och mäter hur många ohm resistans det är mellan + och - så borde du ha mellan 1 och 4 ohm om allt är bra. har du 0 så är det troligtvis fel på någon bas eller att kablarna har gått ihop och har du "oändligt" så har någon kabel släppt.
Du kan ju även skruva ur en bas ur lådan och kolla om du hittar felet.

Om du "bara" menar att du har 12v ström in till steget så kan det tex vara remoten som har lagt av, jordkabeln kan ha släppt eller strömkabeln kan vara på väg att gå av, steget kan givetvis också vara trasigt.

lurkarn
6 maj 2021 · 15 Inlägg

ursäkta är dålig på dehär med ljud och mäta överlag. Jag tog lös högtalarkablarna från ”högtalarplintarna” på steget och mäte ohm där och jag kommer inte ihåg just nu vad det var för siffra på multimetern men det var inte 0 iaf. Steget lyser grönt så den borde ju få signal genom remoten? mätte även om jag fick ut nå volt på pluskabeln som går in i steget och där fick jag ut 12v som det ska vara. skruvade lös och kollade in i baslådan och inga kablar verkade vara lös eller dylikt. Har inga idéer på vad som kan vara fel:/

patrik79
7 maj 2021 · 782 Inlägg

lurkarn skrev:
ursäkta är dålig på dehär med ljud och mäta överlag. Jag tog lös högtalarkablarna från ”högtalarplintarna” på steget och mäte ohm där och jag kommer inte ihåg just nu vad det var för siffra på multimetern men det var inte 0 iaf. Steget lyser grönt så den borde ju få signal genom remoten? mätte även om jag fick ut nå volt på pluskabeln som går in i steget och där fick jag ut 12v som det ska vara. skruvade lös och kollade in i baslådan och inga kablar verkade vara lös eller dylikt. Har inga idéer på vad som kan vara fel:/

Lyser steget grönt så borde steget ha ström och fungera. Har du även mätt på högtalarkablarna och det är mellan 1 och 4 ohm så borde det inte vara något fel där.
Då finns det nästan bara ljudsignalen in till steget och inställningar kvar. Det bästa vore om du kunde testa ljudet från lågnivåkablarna på något sätt (det går tex koppla in hörlurar via rca hona till 3,5mm hona adapter eller plugga in lågnivå i en gammal hemmastereo) och kolla över inställningarna i stereon på slutsteget. Vissa huvudenheter kan stänga av signalen i lågnivån, kolla så inte det har hänt. Det kan även hända att delningsfilten i stereon står på HP (high pass) och delningsfiltret på slutsteget står på LP (low pass) och då kan det bli tyst...
Lågnivåkabeln eller om du kör med en högnivå till lågnivå adapter kan givetvis också vara problemet.

lurkarn
11 maj 2021 · 15 Inlägg

provade koppla in baslådan i en polares bil med hans steg osv, men ingen vas spelade då heller, så antar att basarna är färdig spelade:(

mb_pucken
11 maj 2021 · 5 083 Inlägg

Sitter alla kablar fast inne i lådan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
patrik79
11 maj 2021 · 782 Inlägg

lurkarn skrev:
provade koppla in baslådan i en polares bil med hans steg osv, men ingen vas spelade då heller, så antar att basarna är färdig spelade:(

stäng av allt... Om du trycker med båda händerna på basen (undvik att trycka på dammskyddet), rör sig basarna då utan att det låter som något skrapar?
Jag tror inte båda basarna har gått sönder utan att du märkte missljud eller äcklig lukt...

lurkarn
12 maj 2021 · 15 Inlägg

låter inget när jag trycker basarna innåt

patrik79
12 maj 2021 · 782 Inlägg

lurkarn skrev:
låter inget när jag trycker basarna innåt

Har du mätt upp dom och fått ett ohmvärde mellan 1 och 4 ohm och de rör sig men inte låter illa när du trycker på dom så borde de inte vara trasiga...
Vill du fortsätta felsöka så skruva ur en bas och dra en högtalarkabel direkt till basen. Rör den sig nu så har du kabelproblem i lådan. Rör den sig inte så testa att koppla in en annan högtalare på steget för att få koll på om basen eller slutsteget är trasigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang