Volvo 945 går dåligt på tomgång och orkeslös

Jessoradd
3 april 2021 · 9 Inlägg

Har en Volvo 945 FTT som alltid funkat bra och varit pålitlig (ägts inom familjen i typ 10+ år och servats varje år), men nu har något hänt och jag vettef*n vad.
Sku köra ca 25 mil i förrgår och när jag nästan var framme så blev den orkeslös och precis som när man kör i alldeles för låga varv. Den vibrerar (och växelspaken vibrerar hejvilt) på tomgång, precis som att den inte går på alla cylindrar.

En väns bekant kollade lite snabbt igår och konstaterade att den går på alla 4 cylindrar, däremot så hade det försvunnit ganska mycket olja utan något synligt läckage.
- Den ryker inte vitt/blått.
- Den är svårstartad.
- Beter sig som sagt som att den inte går på alla cylindrar (fast den tydligen gör det?)

Behöver tips och råd för just nu så tar jag mig inte dom 25 milen hem igen, hjaaaalp!

Utmarks-Loke
3 april 2021 · 5 813 Inlägg

Jag tror ändå att det är någon cylinder som inte riktigt hänger med. Kanske fördelarlock, rotor eller någon tändkabel är dålig?

Jessoradd
3 april 2021 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror ändå att det är någon cylinder som inte riktigt hänger med. Kanske fördelarlock, rotor eller någon tändkabel är dålig?

Jag köpte en tändkabelsats på Biltema igår (kanske inte det bästa men så man åtminstone tar sig hem liksom..) men har inte bytt än, tappade nämligen livslusten när någon nämnde att det kanske var turbon som lagt av.
Tänkte ev. försöka mig på att byta dom imorrn...

jaka54
3 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag är ledsen men du har säkert inte fel på tändkablarna!

Jessoradd
3 april 2021 · 9 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag är ledsen men du har säkert inte fel på tändkablarna!

Vad tänker du att problemet är?

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 26 113 Inlägg

Säker på att inte bristen på olja fanns sedan långt innan?
Om inte så kan det ju fortfarande vara tändrelaterat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jessoradd
4 april 2021 · 9 Inlägg

Mack skrev:
Säker på att inte bristen på olja fanns sedan långt innan?
Om inte så kan det ju fortfarande vara tändrelaterat.

Ja, nä, det är ju det jag inte riktigt vet.
Det kan ju ha "försvunnit" lite i taget men att det märktes igår typ

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 26 113 Inlägg

Jessoradd skrev:

Mack skrev:
Säker på att inte bristen på olja fanns sedan långt innan?
Om inte så kan det ju fortfarande vara tändrelaterat.

Ja, nä, det är ju det jag inte riktigt vet.
Det kan ju ha "försvunnit" lite i taget men att det märktes igår typ

När gjordes en service senast?
Tänker på lock och rotor till exempel. Bilen går fruktansvärt dåligt om fördelarlocket är kasst.

Fast vid det här laget kanske det har ordnat sig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jessoradd
5 april 2021 · 9 Inlägg

Mack skrev:

Jessoradd skrev:

Mack skrev:
Säker på att inte bristen på olja fanns sedan långt innan?
Om inte så kan det ju fortfarande vara tändrelaterat.

Ja, nä, det är ju det jag inte riktigt vet.
Det kan ju ha "försvunnit" lite i taget men att det märktes igår typ

När gjordes en service senast?
Tänker på lock och rotor till exempel. Bilen går fruktansvärt dåligt om fördelarlocket är kasst.

Fast vid det här laget kanske det har ordnat sig?

Vet faktiskt inte när sånt kan ha bytts. Som det ser ut nu så är jag fortfarande fast 25 mil hemifrån och väntar på att det ska bli tisdag så vi kan få in bilen på verkstad.. Hoppas VERKLIGEN inte på ett väldigt dåligt besked

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 813 Inlägg

Det är ju en gammal volvo med B230 så det är nog ingen större fara

Jessoradd
23 april 2021 · 9 Inlägg

Vill bara lägga en liten uppdatering.

Fick in bilen på verkstad i staden jag befann mig i, där fick jag höra att det skulle kosta mellan 30-50 000kr att fixa (motorbyte nämnde denne människa också), men för mig kändes det inte bra så jag ordnade biltransport och fick hem bilen till orten jag bor på.

Lämnade av den hos en mekaniker jag litar till 100% på, denne mekaniker har fixat diverse fel på min Volvo sen fleeera år tillbaka och nu har jag fått veta att det "bara" var topplockspackningen.
Hämtar pärlan min nästa vecka, äntligen!

Utmarks-Loke
23 april 2021 · 5 813 Inlägg

Var det möjligtvis Mekonomen som ville byta motor för 30-50k?

Jessoradd
23 april 2021 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Var det möjligtvis Mekonomen som ville byta motor för 30-50k?

Faktiskt inte, haha.
Det var inte en "kedjeverkstad".

Men men, jag är väldigt glad över att det slutade relativt bra, haft sån brutal ångest över detta.

Mack Forum- och sitemoderator
23 april 2021 · 26 113 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Var det möjligtvis Mekonomen som ville byta motor för 30-50k?

Haha..så sjukt. Tänkte exakt samma tanke..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jessoradd
6 maj 2021 · 9 Inlägg

Kan meddela att bilen är hemma igen och den går som en dröm smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2021 · 13 673 Inlägg

Mack skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Var det möjligtvis Mekonomen som ville byta motor för 30-50k?

Haha..så sjukt. Tänkte exakt samma tanke..

haha ja för dom pengarna får man ju ungefär 30-50st motorer till en sån bil smile
visst kostar det lite att byta motorn för det tar säkert 3-4timmar att byta den.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Jessoradd skrev:
Vill bara lägga en liten uppdatering.

Fick in bilen på verkstad i staden jag befann mig i, där fick jag höra att det skulle kosta mellan 30-50 000kr att fixa (motorbyte nämnde denne människa också), men för mig kändes det inte bra så jag ordnade biltransport och fick hem bilen till orten jag bor på.

Lämnade av den hos en mekaniker jag litar till 100% på, denne mekaniker har fixat diverse fel på min Volvo sen fleeera år tillbaka och nu har jag fått veta att det "bara" var topplockspackningen.
Hämtar pärlan min nästa vecka, äntligen!

Man blir lika förbannad varje gång man hör så´nt här. mad Undrar hur många bilägare som varje år blir lurade av verkstäder som denna? Dessutom inte helt ovanligt att verkstäderna är snabba med att vilja köpa/byta in bilen för kaffepengar... mad

För övrigt... Imponerande att förespråka motorbyte på en B230 utan att ens ha öppnat den. Känns superseriöst, verkligen!

Senast redigerat av Brådhis (6 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jessoradd
8 maj 2021 · 9 Inlägg

Brådhis skrev:

Jessoradd skrev:
Vill bara lägga en liten uppdatering.

Fick in bilen på verkstad i staden jag befann mig i, där fick jag höra att det skulle kosta mellan 30-50 000kr att fixa (motorbyte nämnde denne människa också), men för mig kändes det inte bra så jag ordnade biltransport och fick hem bilen till orten jag bor på.

Lämnade av den hos en mekaniker jag litar till 100% på, denne mekaniker har fixat diverse fel på min Volvo sen fleeera år tillbaka och nu har jag fått veta att det "bara" var topplockspackningen.
Hämtar pärlan min nästa vecka, äntligen!

Man blir lika förbannad varje gång man hör så´nt här. mad Undrar hur många bilägare som varje år blir lurade av verkstäder som denna? Dessutom inte helt ovanligt att verkstäderna är snabba med att vilja köpa/byta in bilen för kaffepengar... mad

För övrigt... Imponerande att förespråka motorbyte på en B230 utan att ens ha öppnat den. Känns superseriöst, verkligen!

Han trodde nog att jag var totalt korkad och inte visste någonting om min bil. Visst, jag är inte jättekunnig men jag har koll på vissa saker.

Han ba "ja, alltså det blir så dyrt för en motor till din bil kostar minst 15k, sen får man räkna på ny vattenpump och sånt. Så det är egentligen billigt.
Det kan vara kamremmen och då är ventilerna krökta blabla"

Fort som f*n fixade jag transport därifrån och sen de 25 milen till "min" mekaniker.

Brådhis * Voff voff *
8 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Jessoradd skrev:

Brådhis skrev:

Jessoradd skrev:
Vill bara lägga en liten uppdatering.

Fick in bilen på verkstad i staden jag befann mig i, där fick jag höra att det skulle kosta mellan 30-50 000kr att fixa (motorbyte nämnde denne människa också), men för mig kändes det inte bra så jag ordnade biltransport och fick hem bilen till orten jag bor på.

Lämnade av den hos en mekaniker jag litar till 100% på, denne mekaniker har fixat diverse fel på min Volvo sen fleeera år tillbaka och nu har jag fått veta att det "bara" var topplockspackningen.
Hämtar pärlan min nästa vecka, äntligen!

Man blir lika förbannad varje gång man hör så´nt här. mad Undrar hur många bilägare som varje år blir lurade av verkstäder som denna? Dessutom inte helt ovanligt att verkstäderna är snabba med att vilja köpa/byta in bilen för kaffepengar... mad

För övrigt... Imponerande att förespråka motorbyte på en B230 utan att ens ha öppnat den. Känns superseriöst, verkligen!

Han trodde nog att jag var totalt korkad och inte visste någonting om min bil. Visst, jag är inte jättekunnig men jag har koll på vissa saker.

Han ba "ja, alltså det blir så dyrt för en motor till din bil kostar minst 15k, sen får man räkna på ny vattenpump och sånt. Så det är egentligen billigt.
Det kan vara kamremmen och då är ventilerna krökta blabla"

Fort som f*n fixade jag transport därifrån och sen de 25 milen till "min" mekaniker.

Det där säger allt liksom... Vilken stjärna! Bra att du tog den därifrån. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang