Audi A6 tappar hastighet/kraft

AddeAudi
5 maj 2021 · 2 Inlägg

Hej
Har läst flera inlägg med liknande problem men inte riktigt så som det är hos mig

Jag har en A6 272hk TDI 2018 Allroad som vid en jämn hastighet,  dvs när jag håller exempelvis 70, 80 eller 110, på en rak och plan sträcka på en motorväg, dvs ingen upp/nedförsbacke, så som jag upplever det, "släpper bilen på gasen" för en sekund (digital hastighetsmätare visar 1km/mindre) vart på bilen gasar tillbaka till den ursprungliga hastigheten
Detta sker med eller utan farthållare
Det "rycket " eller förändringen tror jag känns endast av föraren

Fenomenet finns där och svår att ignorera, även om den är väldigt liten...

Hoppas på att någon därute har ett konkret och bra svar... kanske vart med om samma grej

Tacksam för ert svar
Mvh
Adde

Kiyana
6 maj 2021 · 2 Inlägg

Hej det kan vara tändspolen , Ford Focus brukar ha sådana problem när dom är till åren, men din Audi är ju nästan ny men symtomen är ju det samma, lycka till med felsökandet.

AddeAudi
8 maj 2021 · 2 Inlägg

Jag ska köra nästa vecka mellan Gbg och Stockholm så får jag se hur det beter sig lite mer...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 673 Inlägg

Kiyana skrev:
Hej det kan vara tändspolen , Ford Focus brukar ha sådana problem när dom är till åren, men din Audi är ju nästan ny men symtomen är ju det samma, lycka till med felsökandet.

sen är det en diesel så dåligt med tändspolar på dom  ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 673 Inlägg

AddeAudi skrev:
Jag ska köra nästa vecka mellan Gbg och Stockholm så får jag se hur det beter sig lite mer...

händer det varje gång eller bara ibland?    när den gör en renegering av partikelfiltret kan man märke lite märkligeter.. 

samma sak med egr när den öppnar och stänger..  det gör den hela tiden och framför allt vid jämn fart.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang