Olja under motorkåpan S60 T5 -01

Spexxarn
8 maj 2021 · 89 Inlägg

Tyckte bilen drog lite olja och att det var lite flöt kring oljelocket och motorkåpan, så lyfte på motorkåpan för att se om det även låg någonting där. Å visst gjorde de det. Inte en större mängd, men ändå relativt mycket.

Misstänker att det är vevhusventilationen som bråkar, men kan ha fel. Skriver här för att höra mig för om ni kanske har andra tips på vad det annars skulle kunna vara. Kanske oljelocket som inte tätar?

Mvh

Lucif3r
8 maj 2021 · 2 214 Inlägg

Nu antar jag att med "motorkåpa" så menar du tändstiftskåpan...
Kan vara vevhusventen som behöver en genomgång, vilket är vanligt, kan även vara packningen till oljelocket som sagt tack och adjö efter 20 år, det kan även vara VVT'n som läcker... Mycket mer än så finns det inte där under.

Utmarks-Loke
8 maj 2021 · 5 836 Inlägg

Lucif3r skrev:
Nu antar jag att med "motorkåpa" så menar du tändstiftskåpan...
Kan vara vevhusventen som behöver en genomgång, vilket är vanligt, kan även vara packningen till oljelocket som sagt tack och adjö efter 20 år, det kan även vara VVT'n som läcker... Mycket mer än så finns det inte där under.

Nja, han menar nog den där plastkåpan som finns ovanpå motorn på de flesta nyare bilar. Så det kan vara nästan vad som helst på motorn som läcker lite olja. Om det inte går att se på en gång får man göra en motortvätt och se var det kommer ny olja.

Lucif3r
8 maj 2021 · 2 214 Inlägg

En -01a har inte sånna kåpor dock.

Spexxarn
8 maj 2021 · 89 Inlägg

Lucif3r skrev:
Nu antar jag att med "motorkåpa" så menar du tändstiftskåpan...
Kan vara vevhusventen som behöver en genomgång, vilket är vanligt, kan även vara packningen till oljelocket som sagt tack och adjö efter 20 år, det kan även vara VVT'n som läcker... Mycket mer än så finns det inte där under.

Jag menar motorkåpan,  aldrig hört benämningen tändstiftskåpa dock. Inte på min bilmodell iaf. Men jo, inte helt omöjligt att det är så. Den har ju gått fina 33k mil med.

Senast redigerat av Spexxarn (8 maj 2021)

Spexxarn
8 maj 2021 · 89 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Lucif3r skrev:
Nu antar jag att med "motorkåpa" så menar du tändstiftskåpan...
Kan vara vevhusventen som behöver en genomgång, vilket är vanligt, kan även vara packningen till oljelocket som sagt tack och adjö efter 20 år, det kan även vara VVT'n som läcker... Mycket mer än så finns det inte där under.

Nja, han menar nog den där plastkåpan som finns ovanpå motorn på de flesta nyare bilar. Så det kan vara nästan vad som helst på motorn som läcker lite olja. Om det inte går att se på en gång får man göra en motortvätt och se var det kommer ny olja.

Motortvätt kommer det bli för att försöka se vart det läcker ifrån.

Mossan1
9 maj 2021 · 2 818 Inlägg

Motortvätt medelst högtryckstvätt kan vara ett bra sätt att skaffa sig riktiga problem.
Torka upp med en trasa bara.

Olja ovanpå kamaxelkåpan (under plastkåpan/tändstiftkåpan) kommer i regel från vehusventilationsröret i plast som går ner bredvid påfyllningslocket.
Eller, påfyllningslocket.

En kontroll av vevhusventilationens funktion är rekomenderat också, om inga sprickor eller uppenbara läckage syns.
Blor der olja bara i tändsriftbrunnarna är det tätningsmassan mellan topp/kåpa sommbehöver åtgärdas.

Der är INTE bara att lyfta av kamaxelkåpan hur som helst.
Kamaxlarna blir lösa.

Brådhis * Voff voff *
9 maj 2021 · 10 278 Inlägg

Precis som nämnts så beror olja under tändstiftskåpan iaf oftast på oljelock och/eller defekt vevhusventilation på dom här motorerna. Eller en kombo, dvs igensatt vevhusventilation gör att olja trycks ut förbi oljelockets packning, så kolla så att den inte är igensatt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
9 maj 2021 · 7 236 Inlägg

Vanligast orsaken till olja ovanpå motorn är att det vid oljebytet slarvades/spilldes vid påfyllningen.

Spexxarn
9 maj 2021 · 89 Inlägg

Tack för samtliga svar!

Blir att tvätta rent med en trasa och försöka se om jag kan lokalisera vart det kommer ifrån.

Tycker mig även se att det är lite olja utanför oljelockspackningen och som kan ha runnit utanför. Ska byta den packningen.

Sen lutade jag åt vevhusventilationen med. Det sitter ju en liten gummislang bredvid oljelocket som jag misstänker att det även runnit ut olja från och den hör ju till vevhusventilationen.

Kan ju även kanske vara så att den slangklämman är kass och att den inte sitter på ordentligt?

Blir att kika på detta på torsdag och jag får börja ovanifrån och arbeta mig inåt.

Senast redigerat av Spexxarn (9 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang