Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.
  • 59 Följare
  • 14 656 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 maj
_Shadow_
14 april · 73 Inlägg

Var tvungen att kika lite vem det är som kikar på min tråd big_smile
Ser ju kul ut det här också! smile
Är det en FK eller FT du stoppar i? har du något effektmål? smile

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrCrankyface
14 april · 384 Inlägg

Välkommen! big_smile

Det är en FK jag fått tag på men kommer troligtvis göra om lite så det i princip är en FT.
Känns som det är år och dar kvar tills jag kommer till motormeck dock. lol
Jag hade varit rätt nöjd med 200hk men vore kul om motorn har potential för 300 dock.
Sen får vi se om det blir 'mycket vill ha mer' .. Var så länge sen jag körde något med faktiskt motoreffekt i.

Volvo Amazon "131" (1965)
_Shadow_
14 april · 73 Inlägg

Jag körde med en (tre) FK förut, det är väl i princip laddtrycket som skiljer dom åt 0.3/0.5bar om jag minns rätt nu?

Köpte på mig en 16T snurra med vinklade utblåset (s60R) 3" downpipe osv, smidda stakar och laddade på 1.6bar ungefär. Original ic, chippade "guld" boxar och större spridare 🙂 ingen effektsiffra men den gick riktigt bra och hade väldigt kul 🙂 känner en som lagt bra mycket mer pengar än vad jag gjorde som kör med 600 bänkade hästar, så de finns potential i dessa maskiner 🙂

Senast redigerat av _Shadow_ (14 april )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrCrankyface
15 april · 384 Inlägg

Ja som jag förstått det så är det laddtryck och några komponenter som ser till att laddtrycket är annorlunda.
Så med en riktig wastegate och styrning ska det vara helt ställbart.
Motorstyrning har jag inte kommit till än men lutar åt MaxxECU, vore kul att lära sig något sånt.


Hållt på och pillat med länkarmarna lite.
Behövde så klart göra ett specialverktyg bara för att kunna borra upp hålen ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-dc32e42049c54c5d4eadaf8a92115542.jpg

Smyg-lat som man är så tänkte jag att en 25mm "hylsa" genom ramen skulle räcka men såg förjäkla klent ut.
Mekaniskt räcker det säkert men ser inte snyggt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7c95d6e6c5c860e2ae5de4ff85c984c2.jpg

Så jag landade här istället.
Hålen uppborrade till 30mm.
Hylsan är nu 39mm där den går emot länkarmen och sen 30mm genom ramen, genom detta går sen en 14mm bult.
Vinkeljärnet är en 'work-in-progress', kommer snyggas till ordentligt innan jag svetsar in den och gör klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-cfddd84ac4fb0c6313cbea259b2303d9.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
11 maj · 384 Inlägg

Tyvärr helt överkörd av saker som ska göras hemma, på dagsjobbet och min egen lilla "business" så det var några veckor sen jag ens hann titta på Volvon.
Känns för jäkla trist men så är det i bland.

Har istället försökt använda raster och dötid här och där till att rita upp el-schema istället eftersom bilen är helt rensad och inte hade någon härva att spara till att börja med.

Tanken är att ha ett rejält relä som drar när jag slår på tändningen.
Detta ger sen ström till säkringsboxen som matar ECU, bränslepump, ventfläkt, styrservo, tryckluftstyrning/kompressor, alla möjligt färdljus, vinderutetorkare och instrumentpanelen.
En separat säkringsbox är direkt kopplad till batteriet och är alltid på så att säga.
Denna box matar tuta, kylfläkt, stereo, strömbrytare till div. kupéljus samt relä R6
Relä R6 går aktivt vid olåst bil, detta ger ström till några brytare så att det tänds upp under den dörren som öppnas, under huv/i baklucka samt kupén ifall någon av dörrarna öppnats.
Jag tänker att denna härva kommer vara helt separat från ECU härvan(MaxxECU Sport troligtvis då den tillåter e-throttle)

Ej inritat i schemat är kablar till alla färdljus(blinkers, broms, hel/halvljus osv) men dom är relativt enkla att dra ut tillsammans med detta.

Något annat jag börjat fundera på i samband med detta är att rita upp hur jag tänkt dra bromsgrejjerna, men då behöver jag även sätta mig in i vad för bromsar jag ska använda.
Och såklart soppapumpar och så vidare som jag har noll koll på.
Kan man återanvända original tank utan att riskera soppabrist om man råkar köra lite väl aktivt och har lågt i tanken?
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bc63b35cec21e3e63a5b15891e3b03e7.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Dantiberg2
16 maj · 17 Inlägg

Ser ganska vettigt ut. Angående soppa så har ju maxxecu virtuel soppa mätare. Efter kalibrerat den lite så har du ganska exakt koll på vad som är kvar i tanken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang