B230fk går fett (sotiga fast nya stift)

Hejsvejs321
7 maj 2021 · 19 Inlägg

Halloj tänkte höra här om det är någon som vet vad felet kan vara med min bil, 945-96 lh2.4 b230fk.

Bilen går alldeles för fett, efter nybytta stift så går motorn i kanske 15 min, sen dör den (slutar tända pga att stoften blir så jädra sotiga) gnistar försvinner alltså då. Har gått igenom 5 uppsättningar stift, och samma resultat varje gång (har självklart bytt nånting efter jag satt i nya stift)
Innan den dör så börjar den gå ojämt på tomgång (jätte) och när man försöker gasa bluddrar det satan och orkar knappt varva 3000rpm, går inte på alla cylindrar heller.

Det som är bytt är: bränslerelä, hallgivare, tändmodul, tändspole, tändkablar, fördelarlock, rotor, alla vakumslangar, turbo nyrenoverad med lager och packningar, spridare är kollade, provat annan lmm, annan bränslebox, tempgivare, bytt toppackning, insugspackning, grenrörspackning, spjällhuspackning,

helt UTAN resultat och jag håller på att bli tokig. Lambda är också bytt igår, startade bilen med nya stift i hopp om att stiften inte skulle vara svarta och igensotade, meen det var dom. Bilen dog då efter cirka 15 min när den stått igång Självklart.

Svar uppskattas verkligen vad det skulle kunna vara då jag håller på att ge upp och brist på ideer

simlar
7 maj 2021 · 5 525 Inlägg

Varit med om flera bränsletrycksregulatorer som fastnat och gett dina symptom.
Dom fastnar så dom inte släpper förbi bränsle, blir då 5bar+ soppatryck och bilen surar ner sig efter längre tids tomgångskörning.

Har även varit med om spridare som fastnat öppet, ger samma symptom.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hejsvejs321
7 maj 2021 · 19 Inlägg

Yes, jag har beställt en ny bränsletrycksregulator så får se om det blir bättre. Spridarna har jag kollat (iaf en kortstund) att ingen har fastnat i öppet läge med hjälp av några petflaskor.

Hejsvejs321
11 maj 2021 · 19 Inlägg

Visade sig att det var btr'en som hade fastnat.. inga sotiga stift och den går som en klocka👍🏻 Har dock ett nytt problem, bilen går bra på tomgång men gasar man till och släpper gasen direkt så stendör bilen, någon ide?

simlar
11 maj 2021 · 5 525 Inlägg

Finfint att btr löste problemet smile

Du har inte öppen dumpventil?
Eller är motorn helt omodifierad?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hejsvejs321
11 maj 2021 · 19 Inlägg

Nepp ingen öppen dump, orginal sitter på. Ja motorn är helt omodifierad.

Hejsvejs321
19 maj 2021 · 19 Inlägg

Hallå
Alla problem med motorn löste sig, men idag när jag skulle gå ut och hissa ned rutorna då det var svin immigt i bilen, när jag slog på tändningen så började kabel j*veln som går till + på tändspolen å brinna. En rejäl kortis, från INGENSTANS???????? Har inte rört någon el, men helt plötsligt small säkringarna till elhissarna och + till tändspolen brann??? Vad sjutton är det för el fel nu?

jaka54
19 maj 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Är allt verkligen original??? Låter som om någon varit där och fibblat med kablar?!

Hejsvejs321
23 maj 2021 · 19 Inlägg

Säkert någon som vart där och pillat innan, kopplade förbi kontaktstycket under instrument panelen och nu funkar det igen

Brådhis * Voff voff *
23 maj 2021 · 10 279 Inlägg

Hejsvejs321 skrev:
Visade sig att det var btr'en som hade fastnat.. inga sotiga stift och den går som en klocka👍🏻 Har dock ett nytt problem, bilen går bra på tomgång men gasar man till och släpper gasen direkt så stendör bilen, någon ide?

Jag hade samma problem på en 945 Turbo jag hade för en massa år sedan. Då var det backventilerna för vakuumet till klimatanläggningen som gett upp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hejsvejs321
25 maj 2021 · 19 Inlägg

Har fått bilen att gå på tomgång, men med tomgångsmotorn ikopplad går den jätteoroligt, lägger sig på 800 varv sedan ner på 400 å håller på och dör, sen upp på runt 800 varv. Kör man bilen kan man ej släppa gasen då dör den ibland, provat med annan tomgångsmotor utan resultat, med tomgångsmotorn urkopplad är tomgången på cirka 1100 rpm och bilen dör inte heller när man är ute och åker. Nåt vajs är det ju med tongångsmotorn iaf, eller kanske spjälllagesgivare? Någon som har en ide?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang