Tips på 7 sits El/hybrid

nikbol
13 maj 2021 · 5 Inlägg

Idag har vi en Seat Alhambra som fungerat väldigt smärtfritt att leasa. I maj nästa år går vår leasing ut och vi behöver ta beslut om att leasa eller köpa en bil.

Vi är 6 ST i familjen. Då det ofta är någon extra med så är 7 säten med gott utrymme ett krav.

Bilen/bussen ska vara för transport av barn. Vi kör sällan några längre sträckor. Det blir dock en hel del kortare sträckor varje dag. Idag kör vi strax över 2000 mil / år

Vilka el eller ladd-hybrider hade ni själva valt? Det känns som ett ganska snålt utbud just nu.

xXSammy
13 maj 2021 · 6 566 Inlägg

Ford Explorer PHEV är 7-sitsig

De/Dem
nikbol
14 maj 2021 · 5 Inlägg

Tack!
Något billigare alternativ? Önskar eldrift för att vi kör flera kortare sträckor och att det i längden blir billigare för oss istället för andra drivmedel. Med vetskap om att el bilar är aningen dyrare att köpa. Denna kändes dock väl påkostad som transport buss...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2021 · 17 379 Inlägg

KIA Sorento PHEV? Onödigt stor kanske.
Kian har som många andra laddhybrider ingen värmepump vilket gör att bensinmotorn ofta går på vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nikbol
14 maj 2021 · 5 Inlägg

Ja Kian var ju mer prisvärd. Men med barnstolar i den så vore det toppen med tre fullstora säten i mitten. Så den är definitivt inte för stor.

Senast redigerat av nikbol (14 maj 2021)

torpis Forummoderator
15 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Mercedes har en elbuss nu. Jag säger ingenting om prislappen men den är iaf här och fungerar fint.

https://www.youtube.com/results?search_ … rcedes+eqv

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2021 · 17 379 Inlägg

torpis skrev:
Mercedes har en elbuss nu. Jag säger ingenting om prislappen men den är iaf här och fungerar fint.

https://www.youtube.com/results?search_ … rcedes+eqv

Tja, jag hade inte sagt nej.
Tråkigt att dagens bilar inte har en växelväljare. Men det är väl det som gäller numera på de flesta. Vår lånebil undantagen med sin rattautomat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 maj 2021 · 1 429 Inlägg

Håller helt med Hybrid_ om att det är viktigt att tänka på att de flesta hybrid/ plug in bilar som inte har värmepump kommer att gå mestadels (helt) på bensinmotorn om man kör kortare sträckor än 5 km på vintern (från ca +5C och kallare).
Har själv en Prius + 2017 7 sits hybrid (inte så jättestor dock) som vi är nöjda med men den går som sagt mest på bensin på korta (under 5 km)sträckor under vintern. Har haft den i två och ett halvt år och kört den ganska snällt, då har den dragit i snitt 0.5 L blandad körning, mätt vid pump.

Mercan är ju jättefin men kostar ju en hel del, som sagts ovan

Om ni inte behöver ny bil förrän om ett år så har jag för mig att det är några el 7 sitsare på gång till dess. Har hört att det kommer en 7 sits el Toyota Proace city ( eg samma bil som övriga PSA – Citroen-Renault) inom ett år.
Kommer väl även minst ett 7 sits Kinesiskt elbils alternativ, om man nu vågar sig på det

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … l-sverige/
Kinesiska elbilen Maxus Euniq MPV till Sverige | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)

Annars finns ju Nissan Evalia 7sits elbil
Begagnade personbilar Nissan - Hurtigs Bil
Kanske lite omodern och har kanske inte högsta komfort men kör man mestadels korta sträckor så kanske det funkar

Senast redigerat av KenthIJ (15 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2021 · 17 379 Inlägg

Annars finns ju Nissan Evalia

Smidig elbil ja.
Däremot är värmepumpen i denna underdimensionerad. Är det minusgrader ute så är den inte kul. Min gissning är att de bara tagit pumpen från Leaf och installerat den. Räcker inte någonstans i bussen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nikbol
20 maj 2021 · 5 Inlägg

Mercan vore ju perfekt om inte för priset.
Tack för alla tips!
Nu har jag några bilar att hålla utkik efter. Det känns som ett mindre prioriterat segment. Men hoppas att någon tillverkare tar upp facklan och kommer med en prisvärd fullt eldriven familjebuss snart.

Presidento Of World
20 maj 2021 · 3 306 Inlägg

nikbol skrev:
Mercan vore ju perfekt om inte för priset.
Tack för alla tips!
Nu har jag några bilar att hålla utkik efter. Det känns som ett mindre prioriterat segment. Men hoppas att någon tillverkare tar upp facklan och kommer med en prisvärd fullt eldriven familjebuss snart.

Opel kommer med sin Zafira, men är väl samma som Toyotas/Citroëns dito..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torpis Forummoderator
21 maj 2021 · 10 572 Inlägg

nikbol skrev:
Mercan vore ju perfekt om inte för priset.
Tack för alla tips!
Nu har jag några bilar att hålla utkik efter. Det känns som ett mindre prioriterat segment. Men hoppas att någon tillverkare tar upp facklan och kommer med en prisvärd fullt eldriven familjebuss snart.

Det råder ju en märklig SUV-sjuka. En bil som är stor som en buss, drar juice som en buss men är liten på insidan som en vanlig sedan typ. Ståplats för 4 pers. Helt obegripligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
2 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Sprang på Toyota proace electric. Slå ett öga på den. 75kWh batteri 100Kw motor och förmodligen bättre än E-nv200. Men fortfarande bara en konverterad bensinbil

Förefaller kosta 640k med 75kWh batteriet innan bonus. 8 platser verkar den ha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
2 juni 2021 · 3 109 Inlägg

Begagnad Tesla model X kanske går in i budgeten?

KenthIJ
5 juni 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Sprang på Toyota proace electric. Slå ett öga på den. 75kWh batteri 100Kw motor och förmodligen bättre än E-nv200. Men fortfarande bara en konverterad bensinbil

Förefaller kosta 640k med 75kWh batteriet innan bonus. 8 platser verkar den ha.

Har du testat/ sett den här IRL ?

Det här är väl den långa (Shuttle) Proace Verso modellen och jag har hört att det är en lite kortare (sju sits) Proace Verso City modell som elbil på gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang