Säkerhet kapad A-traktor

Swift-
13 maj 2021 · 4 Inlägg

Tja!

Jag ska försöka köpa mig en a-traktor och vill helst ha en kapad då jag tycker att de är mycket ballare och att de blir lättare att få lagliga. Dock tycker mina föräldrar att kapade a-traktorer känns osäkra och dåliga då delar av balkar och andra grejer är bortkapade.

Jag undrar då hur mycket mindre säker en kapad är jämfört en okapad?

Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2021 · 13 736 Inlägg

Swift- skrev:
Tja!

Jag ska försöka köpa mig en a-traktor och vill helst ha en kapad då jag tycker att de är mycket ballare och att de blir lättare att få lagliga. Dock tycker mina föräldrar att kapade a-traktorer känns osäkra och dåliga då delar av balkar och andra grejer är bortkapade.

Jag undrar då hur mycket mindre säker en kapad är jämfört en okapad?

Tack på förhand!

det är verkligen inte enklare.    att bygga om en personbil modern sådan är betydligt mycket lättare än att hålla sig till någon äklig sönderkapad uppspacklad gammal 745:A eller dyligt..

där man åker på att krångla med dåliga fartspärrar som gör att bil f-n skjuter lågor varje gång man går i mot fartstoppet..

du bygger en a-traktor på 2helger utan problem om du köper rätt bil.     sen verkar vissa tro att det finns något värde i en gammal 745  eller 945 som är kapad..   

en moder kommer ge dig mindre problem helt enkelt  den har airbag sidokrockkuddar osv       

du bygger en själv för cirka 10-15k med spärrar galler växelspärr   om du inte har centralmonterade tummar.

sen vad du väljer för bil är valfritt       gäller bara att läsa reglerna vad som gäller först så du vet vad som förväntas av en a-traktor.  eller så köper du en färdig för mellan 40-60k    då får du någon passat v70n  v50 osv

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
14 maj 2021 · 10 277 Inlägg

Håller med Growe här. Finns ingen poäng alls att köpa en kapad (och uppspacklad...) när det så lätt går att göra om en "modern" bil idag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2021 · 17 470 Inlägg

du bygger en själv för cirka 10-15k med spärrar galler växelspärr om du inte har centralmonterade tummar.

Den var bra.
Men håller med. En sur gammal 740 med tveksam spärr eller köpa en -diesel- S80/V70 2005- och fixa själv som sömlöst reglerar hastigheten? Då har man dessutom en bil som inte levt ett hårt liv på varvstopp. köra omkring på strax över tomgång gör dessutom gott för bränsleförbrukning. Jag rekommenderar en bil med automatlåda.

Och med vem vill tjejerna åka med? Snubben med en 30 år gammal Volvo eller den som har en fin bil med kyla i klimatanläggningen till sommaren?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
14 maj 2021 · 5 087 Inlägg

Ställer mig in i kören att det är bäst att bygga på en modern bil :-)
Ska man köpa diesel så skulle jag välja en utan partikelfilter. Hört flera som fått problem eftersom filtren inte kan rengöras eftersom bilen bara går på tomgång i princip.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lucif3r
14 maj 2021 · 2 208 Inlägg

Håller med. Främst för att jag tycker det är förj-ligt att kapa sönder bilar till a-traktorer, låt dom vara till dom som uppskattar bilen som den är, tack.
En okapad mjukvaruspärrad a-traktor går iaf återställa till riktig bil rätt enkelt(dock vet jag inte om man *får* det, men det är en annan 5a..).

... Plus att nyare bilar är betydligt säkrare, vilket är en stor fördel. 7/940 var otroligt säkra på sin tid, och höll säkra bra länge, men idag är dom inte direkt mycket att skryta över.

B230F_
21 december 2023 · 1 Inlägg

Tjenare! Det beror på hur den kapade traktorn själv byggts. Alltså den är inte punktsvetsad, fuskbyggd eller har någon idiotisk lösning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang