Moped yiying ( kinascooter )

Generalen1
5 maj 2021 · 16 Inlägg

Förgasarproblem!
Har renoverat förgasaren och bensin kommer fram men sen är det stopp. Fick igång den genom att spruta bensin direkt i cyl och då funkade det. Kunde starta och stanna den så länge den var varm. Dock fick jag bara upp halva varvet på det mesta av försöken. När den blivit kall startar den inte alls. Alla munstycken och membran är bytta liksom trottel och nål. Ny elchoke och hela tändsystemet är bytt. Det är en s k vacuumförgasare ( cvk ).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2021 · 17 477 Inlägg

Bensinkran? Är det en vanlig med fysisk kran du vrider på eller är det en automatisk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2021 · 13 742 Inlägg

vacumstyrd bensinkran på dom där så kan mycket väl vara där problemet är...
kanske en trasig slang eller själva kranen som är trög.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Generalen1
13 maj 2021 · 16 Inlägg

Bensinkran e ny,hela förgasaren renoverad. Kommer bensin IN i förgasaren men inte ut i cylinder. Går att starta om jag sprutar bensin direkt i cyl och blir igång då om än ojämn gång.

Generalen1
13 maj 2021 · 16 Inlägg

Bensinkran e ny,hela förgasaren renoverad. Kommer bensin IN i förgasaren men inte ut i cylinder. Går att starta om jag sprutar bensin direkt i cyl och blir igång då om än ojämn gång.

jaka54
13 maj 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Om det kommer soppa in i förgasaren (ner i flottörskålen??) så måste felet ligga i att ett munstycke inte släpper fram soppan till förbränningsrummet.

Generalen1
14 maj 2021 · 16 Inlägg

Alla munstycke är nya och rena

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2021 · 13 742 Inlägg

har du kollat insugsgummit för dom spricker hela tiden.. iof gick våran kina puff med trasigt insug om än illa som fan

har du även kollat att flotören är hel så inte den är full med soppa?

Senast redigerat av Growe (14 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Generalen1
14 maj 2021 · 16 Inlägg

Nya membran,inga fel på flottören. Förgasaren är som ny när det gäller utbytbara detaljer

jaka54
14 maj 2021 · 5 729 Inlägg

hej!
Om du har gnista...och motorn tänder när du sprutar in startgas genom tändstifthålet (och sedansätter tillbaka tändstiftet...) ...så är problemet att soppa inte kommer in i förbränningsrummet! Så enkelt är det! wink
Fyll flottörhuset med soppa och kicka igång motorn (eller tryck på startknappen). -Vad händer??

Generalen1
14 maj 2021 · 16 Inlägg

Jag vet att soppa inte kommer in där. Problemet är hur jag ska få DIT DET.Har gjort allt du föreslagit redan INNAN du skrev och kom till samma slutsats som dej. Faktum kvarstår dock,jag får INTE in soppan till förbränning

jaka54
14 maj 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Så du får inte in soppa i flottörskålen???
Vad är det som förhindrar det? -Undersök! Från tank till flottörskål! Något måste ju förhindra soppan att komma fram till flottörskålen...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2021 · 17 477 Inlägg

Trilskade vacuum-ventil. Koppla förbi soppakranen. Då bör den starta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Generalen1
15 maj 2021 · 16 Inlägg

Jag FÅR in soppa i flottör skålen. Tankkran är bytt,ALLA munstycke, membran o nålar är bytta. Som går att byta. Sprutar jag soppa Direkt i cylindern startar den lätt och blir med vissa svårigheter igång en stund. Stannar den går den INTE igång igen. Har prövat köra på starten med förgasaren lös och kommer inte ut nån soppa till insugsröret. Men förgasaren fylls med bensin.

jaka54
15 maj 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Problemet är enkelt löst! Du måste undersöka varför soppan inte tar sig in i förbränningsrummet från flottörhuset ! Enda vägen in i förbränningsrummet går via  munstyckena.
Ett tips!
Det finns en kille i USA som har en site (Youtube)som heter "Mustie1! Han meckar med allt som har med  förbränningsmotorer att göra, gräsklippare, El-generatorer, MC/Mopeder, bilar osv. Där kan du lära dig mer om vad som får en förbränningsmotor att funka, för de har väldigt enkel funktion! Får de bara soppa, luft och gnista så kommer de att fungera.

Senast redigerat av jaka54 (15 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang