Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Mitt första stora projekt. Projektets mål är att renovera och uppgradera en Saab 9-3 Aero från 2002. Det har och kommer att ske misstag och otur, samt några oförutsedda händelser. Jag bjuder på allt inklusive vad allt har kostat.
  • 12 Följare
  • 2 690 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj
turbos4
13 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 32
Jag börjar närma mig dagens datum...

Så projektet kommer att stå still... Hmm det är ju lite segt.

...eller...

Jag misslyckades med lackeringen. Jag kommer inte att lyckas bättre såvida jag inte investerar i riktiga prylar, så som luftkompressor och lackeringsmunstycke. Men att lackera en hel bil i ett sådant garage är mer korkat än alla mina misstag tillsammans...

Efter en väldigt lång fundering så har jag bestämt mig att skicka iväg bilen på lackering. På så sätt kan den få den finishen jag drömmer om samt att projektet kan fortsätta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-68f8c5d9fb41af1a4851d2756085e4ac.jpg

BIlen hamnade hos Oscars Billack i Enhörna. Jag kan bara säga en sak! Vilket otorligt jobb och för ett bra pris!

Vi kom överens om:
Hela fronten
Bakkofångaren
Båda hjulhusen i bak
Huven
Hela förardörren

Alltså då menar jag allt, så slipning, lagning spackling...

Bilen bärgades dit.

Avant för varje slant.
turbos4
13 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 33
...Happ.. vad ska jag göra nu då...

roll

hehe...

Dags att sjunka djupare ner i träsket och börja spendera besparingarna, så att jag inte ens nånsin vågar tänka tanken på att ge upp detta projekt.

Sen så lovade jag ju också att jag skulle köpa lite roligare delar. Så som:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d18a37f9ff67b6d1dd61fec9a14247dd.jpg

..styrleder..?

Nää roligare kan jag. Vad sägs som att jag hittade denna på marketplace för 1500kr?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-754745b7a3f70ca04e6d9f13ee1352ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c710d51eaf692c0e2d421eceed3d6679.jpg

Abbott racing big intake pipe. Nypris är tydligen 400€ och då har man inte ens skeppat hit den. Så  kanske onödig del för detta bygge, men varför inte. Får säkert lite bättre spool-up.

Men med ett så fint rör, så kanske dessa passar bra till:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a7bcd3e477e1d4847557eaeb4cb0a50a.jpg

Det är alltså en intercooler från Do88:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8c01ff697f5b3067fb67c6f2a80d5bf8.jpg

Och den stora vevhusuppdateringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3c64f8161e2f2be60034762c3e1c17b8.jpg

Sen vet jag att detta är kanske lite onödigt, men det skulle se så fint ut! Så jag slog ändå till:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-423cdbee8013e748bc2f79ead2c3d34d.jpg

Kompletterade med lite bonus slangar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8b4db5f1b6d87cb5ecd405961143db8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-28f50e11e051deb77e0c495b3d48ef3b.jpg

..och passande slangklämmor till allt...

Avant för varje slant.
turbos4
13 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 34
Tydligen var batteriet dålig, så var tvungen att köpa ett nytt. Inget Biltema denna gång. Detta så att lackeraren kan snabbt flytta bilen. Så köpte ett nytt och åkte ut till honom med det:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d0d93e6a6f41c89c82b89c25abcb5e82.jpg

Sedan kommer det ju se lite tråkigt ut med de emblemerna som sitter på. Så provar med ett par klistermärken som tydligen ska se bra ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-30f4d186f68ef26e84f171bf34c481ec.jpg

De ser bra ut måste jag säga och billigare än riktigt emblemer. Dessa klistras alltså över de befintliga.

Sedan så, kanske onödigt, men jag köpte också nya huvudstrålkastarglas till båda sidor samt nya blinker till fram. Inga bilder på det, men tänker mig att den ska se helt ny ut i fram.

Avant för varje slant.
turbos4
13 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 35
Jag hittade denna för 3000kr. Värt?

(Ferrita 3" DP med racekisse)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ca95ee1d163c39288961152ec7518afa.jpg

För att allt ska lira, så behöver jag en mjukvaruuppdatering. Lyckades få tag på den här. Och detta är alltså den nuvarande effektmålet med bilen. 270hk och 370Nm. Tycker nog att det kommer räcka gott för nu. Ja tills att man kanske totalt bygger om motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-97afe42675a76560384af1326be75b52.jpg

Sedan en liten annan sak jag köpte på mig var två nya band till bränsletanken också, för de befintliga såg ju inte så bra ut.

Jag glömde också tillägga innan jag jag hade fått tag på en instrumentpanel som jag tänkte måla om till svart och köpte modellanpassad solfilm.

Senast redigerat av turbos4 (13 maj )

Avant för varje slant.
turbos4
13 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 36
Detta är sista uppdateringen. För sen har jag inte kommit längre. Så nu kommer uppdateringarna komma lite mer sällan.

Men bilen är tillbaka från lackeringen. Oj vad fin den blev!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e53f4dfa6ddf179d7dac1665c60e4127.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45f2b13549d36bcdfe24619cbea53a21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b0d0a36a60d2a89f50a9889d08e12cbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1f9ae5a12c9f98b531027d78eb9cfbd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ec71f7bc055aa62a59c80eeca4cc1727.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cc6d632f112dc6ea5de0b8f0bfecb537.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d19ba687b39a9a4aea36fd4cbbefd59a.jpg

Tack för alla er som orkat läsa så här långt. Nu kommer inga mer uppdateringar på ca 1-2 månader. Men jag lovar att det kommer. Det finns långa listor av saker att göra. Jag måste återställa garaget först, som måste repareras och avfuktas klart först...

Men ska bli kul!

Avant för varje slant.
IFakiezZ
13 maj · 422 Inlägg

kul att se ytterligare en Saab på detta forum! och vilket jävla jobb du har gjort med rosten. otroligt glad över att min inte har nå rost alls big_smile

Saab 9-5 (2001)
Volvo 740 "Sture" (1990)
turbos4
13 maj · 310 Inlägg

IFakiezZ skrev:
kul att se ytterligare en Saab på detta forum! och vilket jävla jobb du har gjort med rosten. otroligt glad över att min inte har nå rost alls big_smile

Tack! Ja det blev verkligen en återuppståndelse av denna Saab. Dock har jag börjat resonera att de flesta äldre 9-3/900 kommer att ha rostat sönder, så denna blir ju på ett sätt unik om några år. Så du ska absolut vara glad för det smile

Avant för varje slant.
IFakiezZ
13 maj · 422 Inlägg

Helt klart en bil för framtiden! Känner samma med min. Kanske inte något många tänker på nu men även saab kommer ju få någon slags kult status då många rostat upp

Saab 9-5 (2001)
Volvo 740 "Sture" (1990)
Mrsaab99turbo
16 maj · 85 Inlägg

Bra jobbat, följer ditt projekt, det ser snyggt ut👍 Seriöst arbete med din renovering.
Har själv en 9-3 Aero og coupe som jag ska ha för lite sommarkörning

P.H Säljare
16 maj · 88 Inlägg

Kommer o bli kannon bra de där.Kolla hur styrservoröret ser ut, nu när du ändå har fronten nere

Daz orginal is´t züruck........
AeroMackan
16 maj · 607 Inlägg

amazinjoey skrev:
Bra pris!

T7 håller utan problem så länge du kör vevhusventilationen är hel och inte kör skittrim som tex Nordic eller random hemma trimmare.

T7 håller upp till runt 300hk innan kolvarna behöver bytas. smile Mitt tips om frugan pendlar med den är:
Byt soppa pump mot en wahlbro 255 eller en RXH 251
Uppgradera ventilvevhus
Byt olja å stift
Byt backventiler mot nya.
Skaffa en styrväxelklämma, den tar mot majoriten av torque steer:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … 41249.html


När det kommer till sänkning, så köp från ebay fjädrar. De kostar runt 1000kr för HR fjädrar runt om.

Alltså kanska stort påhopp att säga Nordic gör skittrim. Lägg upp bevis att de är skit och lösa ur en mjukvara med T7suite blir lite fel då Nordic använder annat program så suite visar helt galet. Men du är välkommen att dra er PM om mer varför Nordic är skit men gissar att du läst på STCS FB grupp när Vidar försöker smutskasta ett Norrköping mjukvara.

amazinjoey
17 maj · 945 Inlägg

AeroMackan skrev:

amazinjoey skrev:
Bra pris!

T7 håller utan problem så länge du kör vevhusventilationen är hel och inte kör skittrim som tex Nordic eller random hemma trimmare.

T7 håller upp till runt 300hk innan kolvarna behöver bytas. smile Mitt tips om frugan pendlar med den är:
Byt soppa pump mot en wahlbro 255 eller en RXH 251
Uppgradera ventilvevhus
Byt olja å stift
Byt backventiler mot nya.
Skaffa en styrväxelklämma, den tar mot majoriten av torque steer:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … 41249.html


När det kommer till sänkning, så köp från ebay fjädrar. De kostar runt 1000kr för HR fjädrar runt om.

Alltså kanska stort påhopp att säga Nordic gör skittrim. Lägg upp bevis att de är skit och lösa ur en mjukvara med T7suite blir lite fel då Nordic använder annat program så suite visar helt galet. Men du är välkommen att dra er PM om mer varför Nordic är skit men gissar att du läst på STCS FB grupp när Vidar försöker smutskasta ett Norrköping mjukvara.

1. För det första så har jag inte facebook
2. Ingen aning vem Vidar är
3. Både Nordic dalarna och Nordic Norrköping gör hemska trim i min åsikt. Kan dra PM i veckan med all information, screenshots till varför jag tycker så.
4. Nej suitsen blir inte galna för att nordic använder en annan programvara, man kan läsa in symboltablerna utan problem om man vet vart man ska ändra  i hexa...

Senast redigerat av amazinjoey (17 maj )

turbos4
17 maj · 310 Inlägg

P.H skrev:
Kommer o bli kannon bra de där.Kolla hur styrservoröret ser ut, nu när du ändå har fronten nere

Bra tips. Brukar röret gå sönder? Vart sitter det någonstans? Om man byter ut det, behöver man lufta systemet?

Avant för varje slant.
Mrsaab99turbo
17 maj · 85 Inlägg

Bra tips från P.H. när du har fronten nere.
Bland annat Speedparts brukar ha bra bilder på hur det ser ut och vad som går att beställa.
Hade en 9-5 där servoröret sprack,mycket jobb att byta och relativt dyrt.

amazinjoey
17 maj · 945 Inlägg

Köp orginal styrservoslang eller få en ny pressad! Eftermarknad har extrem dålig passform

turbos4
17 maj · 310 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fff5a8b5bc53bae4c6046a9f0df43545.jpg

Då gissar jag att det är slang/rör 16 som ni syftar på? Några andra när man ändå håller på?

Avant för varje slant.
amazinjoey
17 maj · 945 Inlägg

Japp nr 16! Brukar rosta sönder så den får träffa vägsalt å regn etc…

Mrsaab99turbo
17 maj · 85 Inlägg

Vara bara försiktig när du delar skarven mellan nr 14 och 16. Finns alltid en rik att man måste byta näst och nästa del.
Spraya skarven med något rostlösande och värma lite också

Mrsaab99turbo
18 maj · 85 Inlägg

Imponerande arbete du gör. Ett annat alternativ för rostborttagning är att lägga delarna i en hink med vatten där man blandat i citronsyra.
Låt det ligga i 1-3 dagar tömmer, lägg i nytt vatten uppblandat med målarsoda. Målarsodan stoppar processen. Sedan måste man snabbt måla för att inte rosten ska komma på nytt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang