Använde du en vanlig borrmaskin då du borra upp hålen för dom nya pinnbultarna för insuget? Har en e36 325tds som ja ska byta till alu insug och måste göra exakt samma grej som du😅
För övrigt, grymt bygge 😬👍🏼
simlar skrev:
Första start med M21-pumpen.
Update!
I helgen blev det mycket skruvande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f41947bbb37e4c94b3eea901ae4a569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a54261ff4f53c024026733955a2f5b74.jpgKöpte mig ett jalusi till bakrutan i Fredags, brorsan ska bara 3d-printa nya fästen och en spricka i jalusiet ska lagas innan det blir att montera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b3c43c47b6dfde9642e8e6e07ae42ea8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-94838f6df760faeba9203462d881522f.jpg Provmonterade sen E34-insuget jag fick i veckan. Pumpen ryms men inte mycket mer än så
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-128e7c466d3e1d5ab2ab6721234492d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a484e87a76a910e240e777cea5d3f8ce.jpgTog sen loss M21-pumpen och demonterade den totalt.
Felet visade sig ligga i pumphuvudet, den stora muttern med stort triangelhuvud hade en felaktigt monterad o-ring som täppte igen bränslekanalerna ut till spridarrören.
Rengjorde hela pumpen invändigt, kokade dom mest skitiga delarna i diskemedelsvatten och borstade bort skiten.
Blåste ur alla bränslekanaler i hela pumpen med tryckluft.
Monterade sen ihop pumpen och bytte dom tätningar som jag inte redan bytt och monterade tillbaka pumpen på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d1cc00cdee8910df277c4c13d2780345.jpgI samband med ihopmontering av pumpen monterade jag även en "Dynamic timing spacer", denna tillåter att pumpen ökar förtändning med några grader extra vid högre varv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d34acdc2073e8f39cee89b5b1c782cb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eb2b15d6fc894f54050585eac313d4bf.jpgStällde pumpen till 0,95mm slag vid TDC enligt M51-spec.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3160a3f1be29459b7109f1cd74b84072.jpgSå här ser M51-låsverktygen ut, endast pinnen som behövs för pumpbytet då det räcker att låsa vevaxeln.
Den stora plattan är till för att låsa kamaxeln, förhoppningsvis kommer jag inte behöva riva motorn så pass mycket att den plattan ska behövas
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eebff74da9fd775e5a79502ad35a576a.jpgFick till en början inte bränsle ut till spridarna ändå, var då nära på att ge upp men startade motorn med startgas för att få lite varv på pumpen och då jävlar började den pumpa bränsle
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-00d91b2d0cf52d2533e890f20edf2f0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3a8de3e09123770cdc7a4f41c44f16a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d1d423f4ea76f77603345e60755dfdfd.jpgKnåpade sen ihop ett fäste för EGT-sensorn.
Kapade av ena änden av EGR-röret och svetsade på EGT-nippeln, slipade till svetsen och skruvade sen dit adaptern samt EGT-sensorn.
Bra att kunna mäta avgastemp
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1fe73b755d39f3578275587cfed33c88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a059ce881239715e7cf671e3a44dc69c.jpgBorrade och gängade för pinnbultar på cyl 1-3 då BMW av någon anledning vridit flänsen på dom tre första cylindrarna på dom nyare motorerna
Insuget sitter nu monterat med nya packningar och ordentligt fastskruvat
Lödde igen laddtrycksnippeln på insuget då den inte går att använda pga blir för tight mot pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae1bb0d1c4717d99c819cb69ad1acf77.jpgKnåpade ihop fäste för att använda B20-gasvajern, brorsan hade 3d-printat fina plastpluttar till att hålla vajern i pumpen så dom blev att låsa fast mot gasarmen med ståltråd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a73f0a049e3662b7df820f688469109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2a3131cc3a71d045f48b8980663e2fce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce24d42a99e58da238a0a7c5fbbfcb2b.jpgFörlängde laddtrycksröret samt lödde på en stump bromsrör för att koppla laddtryck till klockan på pumpen.
Kopplade även provisoriskt dit en laddtrycksmätare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9338c1919df086e07fe4d97d7a00365a.jpg Knåpade dit choke-vajern för att inte behöva hålla på gaspedalen på tomgång när bilen är kall.
Lär även gå att använda som väldigt simpel farthållare då det går att gasa nästan fullt när man drar choke-vajern till max
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b70ea16f4d19f3e5c3f155b74f2234ec.jpg Så ser motorrummet ut nu iallafall, aluinsuget är helt klart snyggare än plastinsuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0c036973f748c5152181cae20d1e50af.jpg Mätarhuset, samtliga mätare fungerar och visar rätt
Choke-lampan används som glödningslampa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-48d35dca4d823d48bd9bf0e8f2326a98.jpgSå här ser mittkonsolen ut, EGT-mätaren passar klockrent och syns tydligt när man kikar ner på den.
Körklar med M21-pump
Provkörde bilen och då hade den 1,5bar laddtryck och sotade kraftigt så fick skruva ut bränslemängdskruven totalt 1varv innan den var helt sotfri så den har godkänt K-värde på besiktningen.
När bilen var helt sotfri laddade den 0,9bar vilket är vad M51 ska ladda original, bevisligen flödar inte wastegaten tillräckligt så laddet skenar när man skickar på mer soppa.
Bilen känns väldigt slö däremot jämfört med senast jag provkörde bilen, känns som den har typ 100hk men inte så konstigt med tanke på att M21D24 endast har 116hk/210Nm original
Det var allt för denna gång, har ringt och försökt bokat regbes idag men finns inga tider före midsommar och längre än så kunde hon i kundtjänst inte se så hon skickade ett meddelande till stationen och dom ska då ringa upp om vilket datum och vilken tid dom kan klämma in bilen min.