Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.
  • 62 Följare
  • 54 349 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juni
nossxela
29 april · 10 Inlägg

Sjukt kul att den börjar bli färdig för SFRO. Någon update?

dFagnell
30 april · 227 Inlägg

nossxela skrev:
Sjukt kul att den börjar bli färdig för SFRO. Någon update?

Jodå, sitter och planerar det sista som behöver göras i motorutrymmet innan motorn ska i. Har inte stressat på Olle som har haft mycket och göra på sistone, samt min arbetsbörda har varit hög så jag har egentligen mest bara småpillat lite. Bromsarna är redo, ska dra lite bromsledningar/rör och lite annat innan jag lyfter i motorn. Har våtslipat och polerat där det blivit lite torrsprut under huven (när huven stod på glänt så hade jag maskerat lite dåligt så jag har fått polera en hel del. Suttit med inredningen och återmonterat grejer.

Kastade in en nygammal stereo i den för någon dag sen och kastade in en dörrhögtalare i högerdörren då det saknades. Så nu har jag fått in Alpine CDE178BT så jag kan poppa lite lätt på låg volym. Ska börja kika på ombyggnation av dörrsidorna senare då farsan är tillbaka i stan, han tog med lite av hans powertools till husvagnen så jag orkar inte köpa dubbel uppsättning av sticksåg osv som jag lika gärna kan stjäla från honom.

Men snart så!

Audi A4 "B6" (2004)
Bergan2
30 april · 20 Inlägg

Utmärkt färgval måste jag säga, påminner väldigt mycket om marrakesh brun smile

dFagnell
30 april · 227 Inlägg

Bergan2 skrev:
Utmärkt färgval måste jag säga, påminner väldigt mycket om marrakesh brun smile

Tackar! Färgen växer extremt mycket i ögonen på mig. Men den måste nästans ses så man förstår hur effektfull den är med flakes!

Audi A4 "B6" (2004)
dFagnell
14 maj · 227 Inlägg

Nu händer det grejer. Mappning alldeles strax och den ska vara färdig maskinellt och uppstartad i helg! Downpipe och WG klar, kopplingscylinder bytt och bromsarna luftade. Nu ska bara en skarv till avgassystemet byggas klart och en bakre upphängning till avgassystemet fixas. Samt plugga slanganslutningar som inte kommer att användas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-51321b6d2c64139dfd559120d016c4b0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-8872490fb8b0aab305efa2dce753082b.jpg


Väntar på lite grejer från Speeding och Jspec för att få ihop de sista delarna av pusslet så strax är det klart. Måndag verkar sista leveransen av grejer komma samt lite ligger på posten idag. Det blir en spännande helg helt enkelt!

Audi A4 "B6" (2004)
dFagnell
17 maj · 227 Inlägg

Det här var ju fullkomligt åt helvete. Efter provstart i helgen, vätskekontroller och utan att jag ens kört upp motorn i drifttemp så såg jag att oljestickan såg mjölkig ut så jag drog ur oljan ur motorn och upptäckte en vätska som liknande Baileys.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1b0c129c27d2b858f00aea564abb9943.jpg

Till vänster har vi oljan som den såg ut ur dunk. Till höger har vi oljan som kom ur motorn. Jag primeade oljesystemet med avstängd soppa + tändning till jag hade bra oljetryck vid körning på startmotorn. Startade motorn och lät den gå ett litet tag, stängde av motorn för att kontrollera oljenivå så att oljekylare och övriga slangar fyllts.

Toppade upp oljenivån för att kompensera slang/kylaruppfyllnad och startade igen, lät gå ca en halv minut och fyllde upp oljan igen. Vid den tredje starten så ser jag att stickan ser mjölkig ut och jag tappar därmed ut oljan. Kontrollerar motorn för att säkerställa att inga olje/vattenledningar har förväxlats.

Jag ska göra ett nytt försök och dränera motorn och starta en gång till för att verkligen säkerställa att jag inte råkat få vatten i någon slang/oljekylare innan jag river ner toppen och kontrollerar den.

Sjukt skumt dock, får hoppas att jag råkat få ner vatten i motorn när den stod på pall inför lack, om inte annat en dålig toppackning. Som tur var har motorn inte gått på några höga varv, med bra oljetryck och inte på några höga temperaturer under mina uppstartsförsök, så jag tror inte någon motorskada föreligger på grund av uppstarten i alla fall.

Men ja, mappningen som skulle varit nu i onsdags är nu inställd.

Edit: Jag komptestade även motorn och hade bra och jämt komp på samtliga cylindrar

Förbannat!

Senast redigerat av dFagnell (17 maj )

Audi A4 "B6" (2004)
dFagnell
17 maj · 227 Inlägg

Demonterar topp. Tror jag funnit problemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-4e8c75505adfd85ab4a00b927dbdde4e.jpg

Toppbultarna lossnade med mellan 20-30nm, så någon har nog missat att dra åt skiten innan. Ska lyfta loss hela konkarrongen nu och inspektera hur det ser ut.

Fortsättning följer.

Audi A4 "B6" (2004)
M-Thooor
17 maj · 363 Inlägg

Usch vad tråkigt! Hoppas bara det räcker med ny packning och en riktig åtdragning!

Nissan Stagea RS-Four "Skyline kombin" (1997)
Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
dFagnell
17 maj · 227 Inlägg

M-Thooor skrev:
Usch vad tråkigt! Hoppas bara det räcker med ny packning och en riktig åtdragning!

Ser ut som det, men låter ändå toppen planas. Har tagit ledigt på onsdag och beställer arp och ny packning idag/imorgon så den är nog ihop till helgen igen. 😀

Ingen idé att hänga läpp! Skickar bilder på fejjan.

Audi A4 "B6" (2004)
dFagnell
18 maj · 227 Inlägg

Efter lite efterforskning och jagande så slog jag iväg ett samtal till Piteå Motorslip som hade bra pris på planing av toppen, så imorgon under min lediga dag ska jag åka till garaget och slita grenröret och insuget från toppen och göra den redo för planing + lämna bort den. Ny kamrem, toppackning osv är beställt och på väg. Så motorn får väl ryta igång igen till helgen skulle jag tro.

Såna här saker ska inte stoppa mig. Ironin är ju stor då detta är en MK3a som är känd att från fabrik ha för löst åtsittande toppbultar och skjuter toppackningar pga det. Snart är det ordnat iallafall!

Audi A4 "B6" (2004)
Dantiberg2
19 maj · 17 Inlägg

håller tummarna för en snabb lösning och att nästa uppstart blir bra. bra jobbat

dFagnell
19 maj · 227 Inlägg

Dantiberg2 skrev:
håller tummarna för en snabb lösning och att nästa uppstart blir bra. bra jobbat

Toppen lämnad på planing idag och packningarna/resten verkar komma nästa vecka. Badassparts ringde och upplyste mig om status på ordern idag. 😀

Audi A4 "B6" (2004)
M-Thooor
20 maj · 363 Inlägg

dFagnell skrev:

M-Thooor skrev:
Usch vad tråkigt! Hoppas bara det räcker med ny packning och en riktig åtdragning!

Ser ut som det, men låter ändå toppen planas. Har tagit ledigt på onsdag och beställer arp och ny packning idag/imorgon så den är nog ihop till helgen igen. 😀

Ingen idé att hänga läpp! Skickar bilder på fejjan.

Det är ju lika bra så behöver du inte tänka på det mer 😊👍

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
Nissan Stagea RS-Four "Skyline kombin" (1997)
dFagnell
25 maj · 227 Inlägg

Kan sakerna komma typ helst nyss tack? Väntar på ARP bultarna och toppackningen, toppen planad och grenrör/insug monterat nu. Rengjorde packningsytorna på blocket ett extra varv idag och blåste genom toppen rigoröst för att inte ha kvar något spån i den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-c630be0e1b3cbccfaebb8769d7548e56.jpg

Hade även trubbel med att få kopplingen att lira, svårluftat och jävligt så jag blev less och beställde ett hydrauliskt urtrampningslager nyss, får hoppas det blir lite lättare. När jag väl fick kopplingen luftas så var det rätt stumt och jag lyckades inte frikoppla, istället för att bråka så handlar jag helt enkelt något jag vet att ska fungera utan bekymmer.

Ska väl slita ned lådan i slutet av arbetsveckan och kanske så har jag en körbar bil till helgen. Vi får se hur det går med detta helt enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-5218f4e0db12eb942b3ef2139d46cb8d.jpg

Audi A4 "B6" (2004)
Dantiberg2
25 maj · 17 Inlägg

kul att det går åt rätt håll smile

dFagnell
27 maj · 227 Inlägg

Åååh! Så korkad man är ibland, har hållit på att strula med bromsluftningen då jag haft luft i systemet och jag börjat tvivla på huvudbromscylinder. Idag efter jag tog kväll så tog jag ett till varv till garaget och luftade ett sista varv innan jag var på väg att börja felsöka allt på riktigt, insåg då att bakre oken hade två luftningsnipplar. Hade jag kommit ihåg den lilla detaljen så hade det ju varit klart för länge sedan.

Aja, vi alla gör misstag och det var nog ändå inte dumt att flusha systemet rejält.

Får nog det hydrauliska urtrampningslagret imorgon då det hanterats på den lokala terminalen idag(igår) , så sätter eventuellt igång med det imorgon, ser dock inte fram emot att kånka ned lådan liggandes på rygg under bilen, men det ska nog gå bra det också!

Packningen tror leverantören att ska komma på fredag vilket jag inte tror kommer hända då jag nästan bor vid polcirkeln, ska se om jag lyckas få ut den på fredag, isåfall borde jag ha provstart och eventuellt en liten provtur i helgen om inga andra missöden dyker upp.

Utöver det roliga så blev det lite garagestäd, verktygssortering och golvrengöring idag så jag har ett fräscht golv att kräla runt på.

Men nu är det dags att skalla kudden!

Audi A4 "B6" (2004)
dFagnell
1 juni · 227 Inlägg

Den är ihop igen! Ska dubbelkolla allt och starta imorgon om allt går som det ska. Men nu är topp, wg, insug, grenrör, olja, oljerör, vattenslang AR dubbelkollade.

Morgondagen blir spännande, har även fått tag på en som kommer kunna hjälpa att gatmappa så detta blir nog kanon inför riktiga bänkmappningen sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-50cfd22ca51e5622c6737acce5392328.jpg

Audi A4 "B6" (2004)
dFagnell
1 juni · 227 Inlägg

Förresten, lösningen för servo och AC-delete verkar passa kanon. Fick tälja lite med Harry för att det skulle passa men sen gick det kanoners.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-98f50200edd341c55c57a6896d60df09.jpg
Efter lite täljande så passade remhjulet bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-b074ce677da267aecee0c54e32ea4678.jpg

Sådärja! Remhjulet har väggar istället för slätt som originalhjulet har.

Remhjulet kommer från S2000 och mer info kan ni finna om ni söker på S2000 pulley 2JZ

Audi A4 "B6" (2004)
M-Thooor
1 juni · 363 Inlägg

Grymt! Hoppas allt funkar nu då 😁👍

Nissan Stagea RS-Four "Skyline kombin" (1997)
Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
dFagnell
1 juni · 227 Inlägg

M-Thooor skrev:
Grymt! Hoppas allt funkar nu då 😁👍

Det verkar fungera som det ska! Har haft upp den i drifttemp och kollat stickan med jämna mellanrum. Nu ser allt bra ut! Har skickat en video åt dig btw.

Ska låta oljan stå i den över natten, sen handla mer olja (filter har jag). Köra en till uppstart igen och sedan dränera den gamla oljan och inspektera hur det ser ut. Jag är hoppfull!

Fyfan vilken bortskämd motor detta är, Ny olja nästan varje start.

Audi A4 "B6" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang