Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 105 Följare
  • 135 773 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 juni
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 646 Inlägg

Alltså... jag hade seriöst ELDAT UPP de där förgasarna vid det här laget.
Ditt tålamod är vansinnigt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Lucif3r
3 maj · 970 Inlägg

Håller med Cuefa. Jag hade kastat ut skiten för läääänge sen tongue
Tror du får börja dela med dig av din hemlighet för ett sånt tålamod big_smile

martinhejdesten
3 maj · 377 Inlägg

Cuefa och Lucif3r... ”Den som väntar på något gott... väntar alldeles för länge”, ja, nog tryter mitt tålamod.

martinhejdesten
5 maj · 377 Inlägg

Någon som har ett fungerande recept på mc-förgasare till bil? Jag kollade i flottörhusen och vet därmed att 2 msk 95-oktan per förgasare står på ingredienslistan i alla fall, haha. Förgasarna är nu isärplockade i minsta detalj igen. Ska se över hålen i munstycken mm så att de inte är igensatta. Kollade det för ett tag sedan, men det var förstås innan vi testade motoruppstart. Kanske kan vara så att blästringsrester fanns kvar i kanaler och vandrat lite varstans i konstruktionen vid uppstartsförsöket. Men att samtliga fyra förgasare skulle råka ut för det är ju inte rimligt Så jag har letat runt lite... 

1) Bra i gasen AB i Uddevalla kunde hjälpa till med grundinställning. Men först till hösten. Hmpf. Ja, vad säger man, är man bäst i branschen så är man eftertraktad och uppbokad minsann.

2) Provade därför att ta kontakt med JP Motorsport, men de hade inte tid att hjälpa men tipsade om att flottörerna troligtvis inte hade rätt vinkel. Jag har förvisso inte justerat dessa bleck så det borde ju vara samma som UK-Dan ställt in dem på, och han har "fått igång" dem innan försäljning.

3) Jag ringde en lokal MC-service som var Kawasaki-auktoriserade men de kunde inget om mc-förgasare som skulle sitta på bil. De tipsade om JP Motorsport. Ja, ni vet.

4) Jag har också kontaktat Mickes Motor i Växjö. Fiesta_Racing här på Garaget tipsade om dem nämligen. De hade gjort mc-förgasarinställning till hans Ford. Han monterade förgasarkitet och motorn startade direkt. Inväntar mailsvar från Mickes Motor.

5) Ringde också Claessons MC i Bromölla. De kunde hjälpa till. I vinter. Men servicekillen jag snackade med tog sig tid och vi snackade i säkert 30 minuter. Extremt hjälpsam och bjöd på en del tips. Han fick även länken till bloggen så att han kunde kika på diverse bilder därifrån. Han trodde att vi rengjort förgasarna i fel ordning. Vi skulle ha blästrat först, sen ultraljudstvättat. Vi blästrade förvisso för att ultraljudstvätten inte gjorde det hundra rent. Jag sa också att vi hade en bränsletrycksregulator som var ställd till 0,15 bar (enligt manualen). Han tyckte det var väldigt lågt inställt då dessa gamla förgasare ska suga in bensinen med vakuum. För litet tryck kan leda till att den suger luft, inte bensin. Så inledningsvis två saker att testa;

a) förbikoppla bränsletrycksregulatorn och starta upp. Flödar det ut soppa ur flödningsrörstumparna så är det förstås för högt tryck, men motorn borde hoppa igång.
b) Om föregående inte sker så borde vi ultraljudstvätta och blåsa rent kanalerna. Och testa motorstart på nytt.

Om inget av detta funkar så blir det att skicka dessa förgasare någonstans...!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e322b52b23d32b779b2665f3ff69b6d1.jpg

HG_
6 maj · 2 419 Inlägg

Aldrig roligt med massa fel som man inte kan sätta fingret på.
Har du kollat om bike i Trollhättan finns kvar?
Dom kanske skulle kunna hjälpa dig med lite mer info.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Lucif3r
6 maj · 970 Inlägg

Det här är ju tyvärr helt fel tid på året att försöka få hjälp av folk som pillar MC... Det närmar sig ju MC-säsong där "alla" behöver serva sina MC's osv... hmm

martinhejdesten
6 maj · 377 Inlägg

Lucif3r... va, är det MC-säsong nu?! Hehe. Ja, man kunde ju fått tummarna ur xxxxx tidigare i vintras och kontaktat verkstäderna. Nåja. Tackar för tipset HG_, jag kollar upp asap.

Ole dole doff... står just nu och pillar med förgasardetaljerna och har samtidigt Hollands främsta reservdelssajt för MC i mobilen. Mmm, köpa nytt begagnat kit eller bli helt skallig av stress och frustration över pillandet med de befintliga förgasarna?

Farsan googlade "sprängskiss mc-förgasare" och fick syn på reservdelssajten. Och där fanns minsann grejor! Kan ju vara så att jag överväger att skaffa ett kit till, av samma sort, och pangar in det i motorrummet och hoppas på det bästa...

Testar nog att skruva lite på lågfartsmunstyckena litegrann först. Inte helt hundra på vilket munstycke det är, det finns ju några stycken. Får kolla sprängskissen på nytt för att vara på den säkra sidan. Justerskruven med den smala spetsen har jag lossat tre varv nu, i hopp om att det gör att det rinner till.

Medan allt var nerplockat så testade jag även att blåsa i bränsleslangsmynningen och nog finns det fri väg till förgasarna. Provade att vinkla kitet så att flottörerna ändrade vinkel och därmed tätade. Japp, funkar, tvärstopp i blåsandet. Tätt. Provade också att blåsa genom dem individuellt. De tätar alla fyra. Men det var nog redan konstaterat eftersom det fanns två matskedar bensin i respektive flottörhus. Men det är ju härifrån det inte kommer vidare. Kanske lågfartsmunstyckets förtjänst. Och nu har jag ju lossat på dem. Monterar och testar snarast.

I annat fall blir det till att öka trycket i bränsletrycksregulatorn, eller helt enkelt förbikoppla den för att återgå till bränslepumpens kapacitet. Lär nog flöda, men det lär komma bensin och förhoppningsvis starta, annars... blir det nog att köpa det där extra kitet.

Och jag vet en skruv som ska sitta åt i alla fall. Urtappningen, haha. Det rann ju rakt igenom senast och skvätte ner motorrummet rejält. Rejält åtdragna nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e29bd370402277ecb7b15a5909c0b3d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b78fe5f2b603b27f57241bda843bf0b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1e8b3524cc6446149f2549f3c3abad5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60d4e0bc789a687a7d18a7d25499f559.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (6 maj )

uazbuhanka
7 maj · 12 Inlägg

på förgasare har man alltid en grundinställning som är 1.5 varv
jag tror att du har för litet lågfart munstycke vilken storlek har du ?
och vilken mc kommer dom från du har säkert berätttat det men var smile

martinhejdesten
9 maj · 377 Inlägg

Senast jag kollade min Garaget-sida hade jag fått ett meddelande – en skänk från ovan! Kim (uazbuhanka), en hjälpande hand norrifrån, hade hört av sig och undrade om han kunde hjälpa till med förgasarna. Jajemän, gärna!

Jag ringde upp och förklarade kortfattat bakgrunden och sen diskuterade vi fram och tillbaka. Kim bad mig kolla på diverse siffror som fanns präglade på de olika prylarna.

Förgasarmodell: Mikuni G412 A T920
Lågfartsmunstycke #12,5
Huvudmunstycke 160

Följande tips och råd:
1) Luftningsskruven ska skruvas i botten och lossas -1,5 varv (+/- 0,5 varv). Redan där konstaterade jag att jag hade skruvat -2,5 varv som "grundinställning" vid tidigare uppstartsförsök och i veckan ytterligare -3 varv då jag trodde skruven satt för hårt och ströp tillförseln.

2) Lågfartsmunstycket hade storleken #12,5 vilket Kim ansåg vara alldeles för litet, dvs felbestyckad. Risk för att motorn inte orkade suga bensin genom dessa små hål. Testade att stoppa i en knappnål i hålet men det gick förstås inte då den är 0,6 mm. Skalade en plastad ståltråd som var 0,35 mm men inte heller den gick i. Beställer därför större varianter av lågfartsmunstyckena i storleken #37,5-40 enligt rekommendation av Kim.

3) ”–Hur ser bränslenivån ut i flottörerna?”, vilket var en bra fråga. Svårt att ta reda på.  Jag vet att jag tappade ut 2 msk bensin per förgasare. Kim undrade ifall förgasarkitet satt i rätt vinkel jämfört hur de sitter på en hoj och att eventuellt vinkeln tillsammans med bränslenivån i flottörerna gjorde att lågfartsmunstyckena inte ”ligger” i blöt och inte kunde suga till sig bränsle.

4) ”–Hur är slaglängden på Swift-motorn jämfört med Kawasaki-motorn?”. Många bra frågor. Om Swift-motorn har kortare slaglängd jämfört med mc-motorns längre slaglängd, så hinner den kanske inte suga åt sig bensinen.

5) Hur är testkörningen i rigg utförd av danST i UK? Avgassystem, kamaxel och luftfilter påverkar hur allt lirar ihop. Även det faktum att mc-fögasarna suttit på en 600 cc medan Swift-motorn är på 1300 cc.

6) Vid nästa uppstartsförsök ska vi också testa att hålla för förgasarna/tratthålen för att skapa sug som därmed drar till sig bränslet.

Nog finns det allt detaljer som måste lira ihop för att det ska funka. Jösses, galet mycket att tänka på. Tur att det finns proffs som Kim där ute i vårt avlånga land!

Och farsan av alla personer har googlat och hittat likadana förgasarkit på nätet! Han är lite av en datormotståndare, haha. Men ett sådant kit ligger i kundvagnen i alla fall. Blir nog bra att ha ett sådant extra kit att plocka reservdelar ifrån och jämföra med tänker jag. Eller att jag testar att montera detta direkt på bilen då det troligtvis har alla standardinställningar gjorda, även ifall lågfartsmunstyckena troligtvis är fel (#12,5) även på detta kit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-207533deb6415717852c651628cf0430.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ee5dd6e0c3db8a98bf4d4eccb870a1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-317d74859d4d8e7a932262ffe9b7bcd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d855eee64e7a2f076ae17dd88faca276.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-747f8babca316d077104fa9f161b0238.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f7e897d099e2a542c0149baf5b32b69.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (9 maj )

martinhejdesten
12 maj · 377 Inlägg

Jadå! #1 – det är kort vecka insåg jag nyss! Så nice.
Jadå! #2 – ett styck förgasarkit från Boonstra Parts i Holland anlände nyss. Och det är minsann i galet mycket bättre skick än det jag fick från danST i UK. Ryckte bort all bubbelplast och skruvade genast av ett flottörhuslock och kikade in. Mumma! Finfint skick även där. Mount Everest har fallit från mina axlar, känns det som. Jag var förstås nyfiken ifall även detta kit är felbestyckat, dvs med lågfartsmunstycken #12,5 och det var de. Men, nya sådana med större hål är på väg. Dessvärre var brevbäraren här precis så de levereras kanske på fredag.

Så det blir till att testa detta nyinköpta begagnade förgasarkit imorrn. Smackar dit det på motorn rakt av och testar uppstart. Sen får vi se. Startar den vore det guld, i annat fall får jag vänta till att lågfartsmunstyckena dimper ner.

Detta kit hade också en TPS (Thottle Position Sensor) vilket det andra inte hade. Denna TPS kanske kan hjälpa till att få en bra motorgång framöver.

På återseende!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea3160fcaff7baf3d9cc32be894bf1c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c8d3f4ccdf6b1673c51fdcb4e7593fcd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f5c7eba9619fa372168502ea322f9cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-13f773af407beb4895d7cd491977173c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f73c4590c4969a3dd67120547f0be33f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a54800d73a8353b0c46e7b5ac9f14f3.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 maj · 3 646 Inlägg

Snyggt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
silverado350
12 maj · 186 Inlägg

Gillar att du köper mer förgasare istället för att skrota dom du har haha smile

martinhejdesten
12 maj · 377 Inlägg

silverado350, det är just det jag gör, hehe. Smackar dit detta nyinköpta kit och funkar det så hivar jag det andra på skroten. Eller behåller det som offerlamm för reservdelar. Allt annat är ju riggat för just detta förgasarkit så det vore galet och byta till något helt annat. För tillfället, vem vet, haha.

Christer på Braigasen.se är en hjälte – han fick iväg lågfartsmunstyckena i tid och Postnord lämnade dem för bara en stund sedan! Nice, då har jag det jag behöver. För stunden.

Förgasarproffset Kim undrade ju ifall mitt kit satt i samma vinkel i bilen som på hojen, dvs så att inte monteringsvinkeln blir fel och därmed ställer till det med flottörerna och flöden mm. Plockade fram telefonen och mätte upp vinklarna både på insugsrör och motorblock. Motorn lutar framåt ca 3,5° och insugsrörets mynning ligger på 36°. Kollade upp en tidigare CAD-ritning jag fått från danST i UK och där hade han en teoretisk vinkel på 30°. Ja, en smärre diff på 2,5° ska väl inte ställa till det så värst mycket hoppas jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b3f2c5ffb3d6a756b13f346e598e1c70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cd63ebeb840d1aab0c3e1ea32ba621d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96deb08b36637a080980d8b572a4182f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fa0d13ce478e862f020fe9b28a1b8d67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-48503cf462a00ff34ffc837b961654bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d2195dc782992088809764bda3f94e3.jpg

uazbuhanka
12 maj · 12 Inlägg

ser bra ut komihåg och montera lambdasond

Montecarlo
13 maj · 421 Inlägg

Spännande värre, håller tummarna!

BMW i3 120Ah "Changed Pro" (2019)
martinhejdesten
18 maj · 377 Inlägg

En något lugnare period har svept in över egna reklambyrån. Då passar man ju på att fixa och trixa med förgasarna...? Njae, inte idag. Mer om det strax.

Idag blev det istället att byta ut de fasta "Radius arm to subframe brackets" mot en justerbar variant. Med dessa på plats kan jag styra Toe in/out samt Camber. Bakhjulen står väldans mycket Toe in just nu, och en hel del positiv Camber också. Det ser rent galet ut, särskilt när framhjulen har överdriven Toe out (ska minskas dock förstås) och hel del negativ Camber.

Så det var till att kränga av de gamla fästena och montera de nya. Stämde av Toe in med en lång stållinjal som jag höll längs med tröskelkanten och bort mot hjulnavet. Tröskeln är inte helt rak så jag fick testa av två gånger; en där linjalen ligger an mot den främre delen av tröskeln, och en när den ligger an mot den bakre delen av tröskeln. Skillnaden i Toe in blev ju förstås stor beroende i vilket läge jag höll linjalen. Men jag bultade fast rubbet medan jag spjärnade emot med en skiftnyckel/hävarm så att jag skulle uppnå negativ Camber även på bakhjulen. Och visst blev det betydligt bättre! Höll ett hyllplan från IKEA mot fälgen och jämförde sedan mot framhjulen.

På bilderna ser ni själva skillnaden; höger bakhjul efter att det hade justerats jämfört med vänster bakhjul innan det hade justerats. Jag måttade också för att se hur mycket några millimeters justering ger i gradantal. Pressade upp hjulaxeln 5,7 mm på vänster bakhjul. Lär nog få höja den lite till så att det blir samma Camber på båda sidor. Detta får ju naturligtvis finjusteras framöver vid proper hjulinställning hos en verkstad.

Undre bärarmar införskaffades tidigare i år. Jag plockade halvt bort den som sitter på plats för att lättare kunna mäta och jämföra. Attans, visade sig att de befintliga var kortare än de som jag hade beställt. Detta innebär att den negativa Cambern som är nu kommer att bli helsikes mer ifall jag monterar de nya längre bärarmarna. Hmm. Vilken miss. Håller jag IKEA-hyllplanet mot fälgkanten så är det ca 20 mm glipa på den övre kanten av framfälgen. Jämfört med bakhjulets 10 mm glipa. Frågan är om jag ens försöker få det hyfsat rätt, dvs köpa in ytterligare bärarmar (kortare) som får rätt på Cambern på framhjulen. Men det var skoj att skruva i alla fall, haha!

Jo, förgasarna... Farsan har ju hållit sig borta pga restriktionerna och i väntan på vaccin. Och han har klarat det bra. Men tror ni inte att han blir smittad i dagarna runt vaccineringen? Galet, men glädjande nog blev det "bara" ett par veckor med semi-milda symtom. Och med antikroppar och en vaccindos i kroppen så är det safe att pinna över hit och skruva lite på förgasarna.

Så vi skrider till verket under morgondagen och då får vi minsann se vart det hela slutar. Jag har den senaste tiden läst på om förgasarna och mailat Dan i UK. Han menade först att han aldrig rör lågfartsmunstyckena, utan bara skruvar lite nätt på luftningsskruven så funkar hans kit på testmotorn. I efterföljande mail håller han förvisso med om att #12,5 lågfartsmunstycket kanske är i minsta laget. Jo. Så jag har skruvat dit #40 och riggar nanometern för att säkerställa rätt bränsletryck (0,15 bar). Kanske blir en justering till det maximala 0,20 bar om det fortsatt krånglar. Men med det nyinköpta begagnade förgasarkitet och #40 så vore det ju f*n om den inte startade. Men det ska bli fint väder imorrn så det blir till att smörja ryggen med solskyddsfaktor om man ska stå lutad ner i motorrummet på kojan en hel dag. Kanske rentav plockar bort hela flipfronten för bättre åtkomst.

Rapport får ni imorrn kväll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d77141f57690696bfff37ebf82cd0b5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4bd1abd10781998bfc345864dc80d3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e33f805b5758dc12bded4485e4719708.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a8c8108d38943aa02b164a6b2f52e759.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c0e0d5e9372330f4670a87aeaee5150.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dec1a6f60cae17012b8be48fe51152a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7a1feec05ecff7e9554aa55bda33d7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d3ae5c50944cc83fd0695bf50806931.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e15afbca19cba5dded44fe2c8df99623.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-114fa18309122aaf73f41300948e406d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3bc7f0b31acf696c4738a49ce6521d3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-354d293dc0def891a02514d71064e342.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cbdd499d91907f8bab586108c5e5e798.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f376f97ca6fc5a95fabb92428dfe479e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-06c38b19f11103c02ba794ff988d7799.jpg

martinhejdesten
19 maj · 377 Inlägg

Men. Vad. I. Helvete. Startade den? Ja, men nej. Den var igång i 5 sekunder och dog. Det luktade till och med avgaser. Men sen blev den sur. Hade förvisso skruvat upp bränsletrycket till maximala 0,20 bar och skruvat dit lågfartsmunstycke #40 i förgasarna. Glädjande nog är att motorn får bensin, wehej! Men troligtvis en aning för mycket. Provade att minska bränsletrycket till det rekommenderade 0,15 bar, men inget hände sett till motoruppstart. Troligtvis fortfarande sur. Ur med stiften, blöta förstås. Torkade dem och körde motorn utan stift i och så fick vi sen fyra härliga fontäner av bensin stå rakt upp ur cylinderhålen. Torkade. Torkade lite till. Och lite till. Sen tog vi lunch och lät den stå och torka till ytterligare.

Provade faktiskt att surra dit mitt UK-kit. Nä, ingen soppa rinner genom dem alls, även om luftningsskruven var återställd till standard 1,5 varv utskruvade. Hmm. Av med UK-kitet och i med Holland-kitet igen och passade på att byta till standard #12,5 men behöll bränsletrycket på 0,15 bar. Det snurrade runt men ingen tändning med bensin. Kommer det plötsligt ingen soppa till motorn nu? Men nu började det flöda från luftningsrören. Hmm. Hur kommer detta sig? Messade både Andreas och förgasar-Kim. Fick en del inspel och gick vidare med att se över tändningen. Svänghjulet stod rätt, men rotorn stod något fel. Justerad och så testade vi igen. Nada. Flödade igen bara. Torka överallt. Kim var bussig nog att ringa upp och diskuterade lite hur det ter sig under motorhuven. Han menade på att den får för mycket bensin och bad oss sänka trycket ytterligare, nedåt 0,05 vilket är långt under vad förgasarna ska ha. Och att även se över tändningen igen. Sagt och gjort. Provade igen, men får inte motorn att hosta igång och så flödade det igen. Denna gång från skarvarna vid luftningsrören. Men. Vad. I. Helvete. Skruvade av Holland-kitet och snodde luftningsrören från UK-kitet om ifall de inte höll tätt. Och varför läcker det därifrån, där finns ju inget tryck överhuvudtaget? I med Holland-kitet igen. Läckage på nytt. Jag ger upp.

Efter att ha borstat bort hårtussarna från uppfarten så började vi pilla med hjulinställningen istället. Om man inte kan få igång en motor, så får man se till att bilen ser snygg ut när den står helt still på alla fyra. Farsan hade med sig lite snöre och elrör som vi spände runt bilen i höjd med hjulnaven. Mätte och justerade så att avstånden var jämnt fördelade runtom. Mätte därefter av främre och bakre mått på respektive fälg för att reda ut hur mycket Toe in och Toe out den hade. Visade sig att framhjulen skulle justeras en del, vilket vi visste sedan innan. Surrade av ena framhjulet och justerade styrstaget 3 varv. På med hjulet, mätte och... galet. En hel del för mycket åt fel håll denna gång. Skruvade tillbaka 2 varv. På med hjulet igen. Där satt den.

Gick sedan vidare på bakhjulen och fick förstås justera Toe in på höger bakhjul. Av med hjulet, bände med diverse verktyg och drog åt muttrarna. Nu då, ja, något bättre. Gick över alla mått igen, småjusterade och nu tror vi att vi är hyfsat glada med hjulinställningen. So far.

Men det där ihopplocket som kallas motor alltså... börjar bli riktigt påfrestande nu. Glädjande att vi får fram bensin nu i alla fall. Ledsen att jag gjort er besvikna, men detta är något långt utanför min comfort zone och kunnande. Och verkstäderna har fullt upp. Börjar tappa lusten om jag ska vara riktigt ärlig. Lutar dessvärre åt att invänta hjälp från de som kan, typ under senhösten. Men hoppet är det sista som överger en.

Hursomhelst, imorrn sätter jag bilen på fyra Dolly's så att jag åtminstone kan manövrera bilen i studion på ett enkelt sätt. Vrida runt och flytta på den lite vart jag vill så att säga. Då kan man ju säga att man tagit bilen på en liten svängom ändå, haha! En dolly klarar en vikt på 640 kg. Det är vad hela bilen väger. Så jag skulle i teorin kunna behålla en Dolly och returnera de övriga tre, gäller bara att balansera bilen rätt på den Dolly som jag behåller, haha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4acf2bd53bc1fe819eb82ccdf5cc8f1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3be4c402fc5b25d4a9b1656f978cb1d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09cad29fae97c93cff0edff6f5f1acdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bfae00db08409225308814c5d0f5a36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37b7a11783b318c180459e9ad24f3904.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c99e837d36cb677c1fef000d65d2361.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90183f756cdb62d8e1d9d67a445c9cb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d0917b08cf55af2c095a10854fb4f45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90eb86bd9008da9e0d4432c9f43ca135.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a08480601b5a127d375ca2aafacb081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d1502dd03e6edb56cba17ce8b8e1a2ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd5443b3aed576754cbb1bf89eafb3c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c6abd48448406852278b7ef8f96a49a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5953031f695c652c532b2f1f050938e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-62c9461688c06873b65fabeb655ca1e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-952acd73779db44f22e962889b72fe2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b620eaf41b670cd2b54c14148f7b0ff.jpg

Lucif3r
20 maj · 970 Inlägg

Jisses... Det är en riktigt envis, grinig, motor det där.
Som jag sa för X antal sidor sedan, själv hade jag bytt till insprutning för läääängeee sedan tongue Det känns vid det här laget betydligt enklare. Och jag misstänker hårbesparande wink

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 maj · 3 646 Inlägg

Hur.Fan.Orkar.Du?!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
martinhejdesten
20 maj · 377 Inlägg

Ja du Cuefa. Jag. Vet. Inte. Hmpf, puh, argh! Hur länge till ska man behöva pendla mellan hopp och förtvivlan? Men när jag håller på att tappa "gnistan" som mest så hör förgasarproffset Kim av sig. Han hade lite funderingar sett till vevaxelns position och att cylinder 1 står i toppen. Efter snabb kontroll så står den i 5° förtändning, cylinder 1 i toppen (TDC) och att rotorn precis passerat fördelarlockets stift 1 (moturs). Olof på ONM gjorde ju ett inspektionshål i ett annat fördelarlock vi hade gett honom. Och tändsekvensen 1-3-4-2 är korrekt.

Sen ringde Kim lite senare under dagen och sa att det är med 1000 procents säkerhet att det är insugsslangarna som är problemet. Ni vet de där rackarna som jag var tvungen att köpa något längre för att få distans till torpedväggen, och som jag satte stålrör inuti för att eliminera virvlar och att styva upp det hela? Motorn skapar ju vakuum så att dessa slangar "imploderar" då de är ganska mjuka, vilket leder till att det vakuum som bildas inte är tillräckligt nog för att i sin tur suga åt sig bensinen eller nåt i den stilen. Därav fortsatt flödning även med lägre bränsletryck. Se där ja... vi är kanske något på spåren minsann!

Senare under dagen messade Kim och nämnde att tändstiften kan ha kortslutits när bensinen forsade in i motorn med det för höga trycket. Jag kollade Youtube precis och testade dem med multimeter, jodå, de funkar.

Så det blir till att proppa i de där rörbitarna inuti slangarna på nytt. Innan dess ska jag kapa av dem ca 3 mm så att inte stålröret ligger an mot insugsröret och gnider bort aluminiumflisor som far in i cylinderloppen.

Thank god it's Friday! Och stort tack Kim (uazbuhanka), du är en klippa!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f61e6eb2c798602e3ed2a3b64e9ec98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7330cd01414d2c829054e1580bc95a73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df4a023079d1a2d426d73a21736c06e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6e367cc64db67f8e3211312e8f32380c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fe1c99d2f2fcd7ab84d762164be283c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dfd5988766ed5bd2c4263a10bee816cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c90523762cc5f0d87064129cade5285f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00fe42607546a8729ff7fb2a00f98ad4.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (20 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang